View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 10:32

Reply to topic  [ 97 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4
Norrlänningar? 
Author Message

Rolig diskussion, bor och född i "Norrlands huvudstad", Sundsvall givetvis för er obildade Umebor, Stämmer att Sundsvall är mindre till folkmängd men ack vad sköna typer vi är. Inser inte ni umebor där uppe att det sitter en hel stad blott ett stenkast söder över i norrlandsmått mätt och garvar arslet av sig när dessa Umeinvånare spyr ut sin indignation över det nytagna Sundsvallianska epitetet. Detta mått av humor, sarkasm och självironi kanske skjuter aningen över er länsgräns men det gör det ännu mer förbannat roligt.

Vanligtvis har ju kriget stått mellan oss klyk-tattare och lillebröderna sur-jämtarna men de har efter många år slutat att irritera sig så mycket, men nu äntligen har vi hittat en ny lekkamrat i norr att driva med, som med kraft och övertygelse ger sig in i diskussionen, och det vill jag verkligen tacka för. För som sagt, "vi har int så mycke å gö" här i Sundsvall så nu kan vi i alla fall roa oss med någe..

Förövrigt så har jag spenderat mer och mer tid i sthlm på senare tid och totalt ändrat uppfattning. Fin stad som fasen, och söder folket är tveklöst Norrlänningar i själ och hjärta, de vet bara inte om det. Sköna sociala lirare..

/Peder

Signature deleted due to offencive remarks

28 Jul 2008, 17:42
Profile ICQ WWW

Dom flesta hufvudstadsbor jag känner och har träffat är ju rätt sköna och lättsamma typer. Har en stor bekantskapskrets där efter 7 års boende. Norrlänningar (däribland mig själv) är ganska ojämna, öppna och trevliga men det faller sig inte alltid naturligt alla ggr.

/Emnitec

*Det som är gratis smakar bra, stjäl mat från bordsgrannen*

28 Jul 2008, 18:31
Profile

Parasita

Jenna upp i Norrland, hava ve komme del en punkt.Vi hava sutte ne, när vi bord ha stått opp å sjungt!Å nu skol je tro vi bort å vara, jämrans less,oppå, oppå kolonialisternas jäktande å stress

Men hä jär nanting, som tyng min filosofi!Att nagerst finna sä där hä varanä bitter monarki,å att nager av dem försök å peka, definjer vem ve järå hä vara vi som ställ del ve all dem därna besvär

Dem säg vi jer parasita!Vi delar ett problem, vi delar ert system.För parasita!Vi delar ett problem, vi delar ert system.

Jenna upp i Norrland, hava ve syna å ve sett,folke borti rosenbad, folk utan vett å etikett!å dom klanka oppå oss pågrunda, en slarvi statistik.
När hä bord va vi som kom ve relevant kritik!Dem tro hä'r ossit norr om Mora som utgör vårat landvälkommen upp till Norrland så ska vi dansa hand i hand

SÅDETSÅ!

------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite

29 Jul 2008, 19:58
Profile ICQ WWW

Parasita

Jenna upp i Norrland, hava ve komme del en punkt.Vi hava sutte ne, när vi bord ha stått opp å sjungt!Å nu skol je tro vi bort å vara, jämrans less,oppå, oppå kolonialisternas jäktande å stress

Men hä jär nanting, som tyng min filosofi!Att nagerst finna sä där hä varanä bitter monarki,å att nager av dem försök å peka, definjer vem ve järå hä vara vi som ställ del ve all dem därna besvär

Dem säg vi jer parasita!Vi delar ett problem, vi delar ert system.För parasita!Vi delar ett problem, vi delar ert system.

Jenna upp i Norrland, hava ve syna å ve sett,folke borti rosenbad, folk utan vett å etikett!å dom klanka oppå oss pågrunda, en slarvi statistik.
När hä bord va vi som kom ve relevant kritik!Dem tro hä'r ossit norr om Mora som utgör vårat landvälkommen upp till Norrland så ska vi dansa hand i hand

SÅDETSÅ!

6 strängar är 6 för lite

Hölle, dänne val rektit firnt skrevet. Ji feck tårern te öga... [:D][:D][:D]

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

29 Jul 2008, 20:18
Profile ICQ WWW

Med risk för att slänga i en brandfackla i den Norrländska vegetationen så måste jag tillstå; mest brist på självinsikt har nog ändå Ume. Inte personerna kanske men som stad betraktat...ja huga. Bara se på länsmusiken, norr och söder om Västerbotten (Norrbotten och Västernorrland för er utan atlas i hand) funkar länsmusiken fint för alla i länet - i AC län ingår tydligen bara Umeå och eventuellt Bjurholm i länet. Kan inte minnas sist vi i norra länsdelen fick besök av en produktion av Botnia musik...eller en kurs....eller nåt annat.

Jag säger så här: när vi blir storregion kommer min röst ligga på Luleå eller Sundsvall som residensstad. Sådeså.

Och DÅ kommer vi kunna snacka Norrland på riktigt - ut med låssassörlännigarna i Gävle!!!

30 Jul 2008, 10:43
Profile

mikkejohansson wrote:

Det var väl Ronny igen, va?

Nej, glesbygdn!

6 strängar är 6 för lite

30 Jul 2008, 22:35
Profile ICQ WWW

Det var väl Ronny igen, va?

Nej, det var klockren ångermanländska! Pite-målet kan jag inte prata, men jag har förmånen att få höra det varje gång min hustru blir förbannad! Det roliga är att jag själv kan styra hur ofta det blir! [:D][:D][:D]

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

31 Jul 2008, 00:02
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 97 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4