View unanswered posts | View active topics It is currently 09 May 2026, 10:56

Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Solen som glättningskondingar... 
Author Message

Post Solen som glättningskondingar...
...är ju så stooora!
Fick för mig att kolla upp Solen kondingar till mim Mesa MkIIB.
Men, jag har två st som är på 220µF/285V, som glättningkond. i serie/parallell med 150k1W, efter likriktaren och då visar det sig att de är 63x115mm!!![:0], närmare dubbla storleken alltså(mesachassit är 60 mm i yttermått...).
Började då kolla några Fender för att se hur det såg ut i nätdelen där, upptäcker då att:

Fender 75 har samma värden, kan kanske bero på att den är en Mesakopia[;)]
Bassman ab371 har 30uF/350V och 220k1W.
Twin har 100µF/350V och 220k1W.
De två sistnämnda har även 3 dioder per sida i likriktaren.

Frågan är då, kan jag modifiera min nätdel för att få ner storleken på dessa kondingar, påverkar det ljudet mycket/lite i sista änden?

http://www.wallinsblues.com/div/schematics/MKIIb_schema.pdf
http://www.wallinsblues.com/div/schematics/fender_75_schem.pdf
http://www.wallinsblues.com/div/schematics/Bassman_AA371_Silver_Face.pdf
http://www.wallinsblues.com/div/schematics/twin_reverb_sf_100_schem_2.pdf

/Pelle
Image<font size="1">www.wallinsblues.com http://www.myspace.com/wallinsblues
</font id="size1">

24 Jul 2008, 18:38
Profile YIM WWW

Köp mindre kondingar(i storlek)Så då löste vi det.[:D]
Här behöver du bara en på 100uF 500V och den är mindre. Vet inte hur dom ska va monterade dock men....
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2012734.htm
eller varför inte två st http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... -450V.html
Sänk inte totala uF för då ändrar du tonen. Du kommer inte höra nån skillnad på olika märken om dom inte har en massa läckström och skit.
Större tonskillnad att sänka uF för att få plats med ett specifikt märke[;)]
Och för klarhet 220uF i serie blir 110uF fast med dubbel spänningstålighet om nån står undrande.

24 Jul 2008, 19:11
Profile

Om du vill ha Solenkondingar kan du göra följande:
Då du orginal har 110 uF, så kan du använda 5X22/400V fast i paralellt och får slut summan: 108 uF.
Att jag sen säger det går bra med 400 voltare när du egentligen har högre spänning, är för att solen egentligen klara det dubbla som dom är spcesade för (vet detta från säker källa [8D])
Storleken på dessa 22/400V är: 33 i diameter och 46-47mm långa (när jag mäter på mina här hemma) så med ett nytt kort så borde du få rum med dessa [:p]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

24 Jul 2008, 21:19
Profile

Hej Per!

Om du vill ha Solenkondingar kan du göra följande:
Då du orginal har 110 uF, så kan du använda 5X22/400V fast i paralellt och får slut summan: 108 uF.
Att jag sen säger det går bra med 400 voltare när du egentligen har högre spänning, är för att solen egentligen klara det dubbla som dom är spcesade för (vet detta från säker källa [8D])

Nu är jag inte med riktigt...
Du säger 110µF...
Det är ju ett paket med två 220µF och 220k parallellt i serie.

Kan jag göra kretsen på annat sätt?

/Pelle

24 Jul 2008, 22:04
Profile YIM WWW

Köp mindre kondingar(i storlek)Så då löste vi det.[:D]
Här behöver du bara en på 100uF 500V och den är mindre. Vet inte hur dom ska va monterade dock men....
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2012734.htm
eller varför inte två st http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... -450V.html
Sänk inte totala uF för då ändrar du tonen. Du kommer inte höra nån skillnad på olika märken om dom inte har en massa läckström och skit.
Större tonskillnad att sänka uF för att få plats med ett specifikt märke[;)]
Och för klarhet 220uF i serie blir 110uF fast med dubbel spänningstålighet om nån står undrande.

Jag har redan bytt till TAD:s kondingar för ett tag sen, denna idén kommer sig av att jag har hört en Carr Slant 6V som har sådana i sig och den låter bara som guld!
Och Solen är visserligen bara en del av ljudet, men en bit på vägen till förbättring i min Mesa som iofs låter skitbra idag.
Men allt kan ju förbättras...[:p]
/Pelle

24 Jul 2008, 22:11
Profile YIM WWW

Hör du skillnad på glättningskondingar så har du bättre öra än jag. Och jag är ljudkräsen ska du veta[:D]

Edit:Byte från gamla sunkiga till nya kondingar kommer säkerligen att förbättra ljudet dock. Gämför bara nya med nya[;)]

24 Jul 2008, 22:18
Profile

<font color="red">Och för klarhet 220uF i serie blir 110uF fast med dubbel spänningstålighet om nån står undrande.</font id="red">

24 Jul 2008, 22:30
Profile

<font color="red">Och för klarhet 220uF i serie blir 110uF fast med dubbel spänningstålighet om nån står undrande.</font id="red">

<font color="red">Jag vet att det är så</font id="red">, jag bara undrar över motstånden som sitter över respektive konding...

24 Jul 2008, 23:08
Profile YIM WWW

Det krävs nog betydligt mer än andra elyter för att få en 100 watts Mesa mkIIB att låta som en Carr Slant. Skulle tro att just märket på elektrolyterna är det som har kommer väldigt långt längre ner och först efter ett byte av väldigt mycket annat i Boogien?

Men just värdet på kondensatorerna har stor betydelse för ljudet. Med Boogiens över 100 mfd i nätdelen och 33 mfd på alla platser i försteget hjälper detta till att stabilisera fladdret i basen som den här generationens boogieförstärkare mer än gärna visar upp. Samtidigt gör mer mikrofarad förstärkaren stummare och hårdare i anslaget. Jag minns att jag med fördel gick ner till mer traditionella (Fender) värden med 2x100 mfd i serie (=50 mfd) följt av 22 mikrofaradskondensatorer i resten av spänningsdelningskedjan i en mkII:a. Har för mig att detta gav ett mer öppet ljud utan att påverka basresponsen speciellt mycket.

Basen i framför allt leadkanalen kan man stabilisera akut med några väl valda avkopplingskondensatorer, framför allt ingångskondensatorn till leadkretsen plus sänka någon avkopplingskondensator efter denna till ungefär hälften (0.022 mfd).

F&T/TAD/Ruby-premiumelektrolyter är erkänt bra och antagligen bland de mest kompakta i förhållande till kapacitans/spänningstålighet.

24 Jul 2008, 23:09
Profile ICQ WWW

per_w wrote:

Tubis wrote:

Jag vet att det är så, jag bara undrar över motstånden som sitter över respektive konding...

Motstånden fördelar i första hand spänningen lika över båda elektrolyterna.

24 Jul 2008, 23:10
Profile ICQ WWW

Det krävs nog betydligt mer än andra elyter för att få en 100 watts Mesa mkIIB att låta som en Carr Slant. Skulle tro att just märket på elektrolyterna är det som har kommer väldigt långt längre ner och först efter ett byte av väldigt mycket annat i Boogien?

Men just värdet på kondensatorerna har stor betydelse för ljudet. Med Boogiens över 100 mfd i nätdelen och 33 mfd på alla platser i försteget hjälper detta till att stabilisera fladdret i basen som den här generationens boogieförstärkare mer än gärna visar upp. Samtidigt gör mer mikrofarad förstärkaren stummare och hårdare i anslaget. Jag minns att jag med fördel gick ner till mer traditionella (Fender) värden med 2x100 mfd i serie (=50 mfd) följt av 22 mikrofaradskondensatorer i resten av spänningsdelningskedjan i en mkII:a. Har för mig att detta gav ett mer öppet ljud utan att påverka basresponsen speciellt mycket.

Basen i framför allt leadkanalen kan man stabilisera akut med några väl valda avkopplingskondensatorer, framför allt ingångskondensatorn till leadkretsen plus sänka någon avkopplingskondensator efter denna till ungefär hälften (0.022 mfd).

F&T/TAD/Ruby-premiumelektrolyter är erkänt bra och antagligen bland de mest kompakta i förhållande till kapacitans/spänningstålighet.

Tack för detta! det belyser det jag frågat om.
Och nej den kommer aldrig att låta som en Carr, men jag vet hur en sån ser ut inuti iaf...
För att förtydliga mig själv, "Jag har redan bytt till TAD:s kondingar för ett tag sen", för ca ett halvår sen och det gjorde inte nån enorm skillnad.
Så här låter den idag:
http://wallinsblues.com/div/SlowBluesBmPW2.mp3

24 Jul 2008, 23:15
Profile YIM WWW

Och jag tror inte det kommer låta annorlunda att byta dessa till annat märke. Så länge uF är densamma. Varför byta till andra kondingar? Det är så mycket annat som gör att olika stärkare låter olika som tex utgångstarnsformatorn, rörfabrikat, nätransformatorn, B+. Ja massor av variabler och märket på glättningskondingarna är (enligt mig)inte en av dom.[;)]

24 Jul 2008, 23:47
Profile

Nu börjar jag undra om herrarna Johan o Peter verkligen har emperisk kundskap om att byta E-kondingar till plast i nätdelen [?][;)]

Då jag labbat lite med (inte mycket) och även äger en stärkare med enbart plast kondingar, så är det klart en hörbar skillnad.
Sen om man gillar den skillnaden är ju en annan sak?

KOC hävdar när vi diskuterade detta, att E-kondingar även har en "E-konding dist" som färgar ljudet, typ som högtalare även ger en högtalar dist.
Well, om detta ska jag inte uttala mig om, utan bara återger det jag fått höra, men kan tänka mig Alex säkert har mer info om detta.

Per, jag tycker du är inne på rätt "spår" [^]

Häls
Owe Johnson

25 Jul 2008, 00:04
Profile

Jag missade att det handlade om metalliserad polypropylen, och det förklarar också ursprungsfrågan om problemet med utrymme!

Oavsett detta och med bara ett kondensatorbyte blir boogie:n fortfarande en boogie, som är överfiltrerad redan från början som jag ser det.

Men det finns säkert en viss ljudskillnad här mellan dessa och detraditionella elyterna, just hur snabb och jämn laddkurvan är en viktig faktor för samtliga.

Owe- Hur skulle du beskriva skillnaden om du A/B:ar metallfilm och elektrolyt i samma förstärkare?

25 Jul 2008, 01:22
Profile ICQ WWW

Jag missade att det handlade om metalliserad polypropylen, och det förklarar också ursprungsfrågan om problemet med utrymme!

Oavsett detta och med bara ett kondensatorbyte blir boogie:n fortfarande en boogie, som är överfiltrerad redan från början som jag ser det.

Men det finns säkert en viss ljudskillnad här mellan dessa och detraditionella elyterna, just hur snabb och jämn laddkurvan är en viktig faktor för samtliga.

Owe- Hur skulle du beskriva skillnaden om du A/B:ar metallfilm och elektrolyt i samma förstärkare?

Well, någon A/B test kan jag tyvärr inte stoltera med säga jag gjort...
Men, min upplevelse är att man får en "rappar ton" vid anslag och mindre "skräp" i ljudet.
Även hört att man tydligen kan gå ner i uF förhållande till E-kondingar med samma upplevd filtrering.

Jag får väl återkomma i ämnet med mer info, när tid o insperation får mig att färdiställa div stärkare som jag tänkt bygga, japp 4X6V6 givetvis [;)][:p]

Häls
Owe Johnson

25 Jul 2008, 01:35
Profile

Amp Healer wrote:
Även hört att man tydligen kan gå ner i uF förhållande till E-kondingar med samma upplevd filtrering.

Det kan jag mycket väl tänka mig.

25 Jul 2008, 05:21
Profile ICQ WWW

Det finns en snikversion:
1. Använd flera smålytar parallellt i stället för en stor, så som Owe föreslog med plastkondingar.
2 Lägg en plastkonding på, säg, 100nF parallellt med första och andra kondingpaketet.
Då får man en respons som kommer väldigt nära plastkondingar.
När man fördelar kapacitansen på flera mindre får man en snabbare, renare respons samtidigt som sustainen blir mer utsträckt och jämn.
Plastkondingen hjälper till att filtrera högfrekvent skräp.

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

25 Jul 2008, 09:22
Profile ICQ WWW

Hm. Rappare nätdel än diodriktning-110uF-Choke.
Är det det som man önskar.[:0] Okej, är så fallet[?]
Angående att få bort massa skräp så är ju shuntning med kondingar som släpper igenom höga frekvenser bättre som Martin säger betydligt billigare.
Jag brukar shunta preampdelen med keramiska sattyg för skräp där blir ju förstärkt in absurdum.

25 Jul 2008, 09:41
Profile

Snabbare än nätspänningens sinuskurva blir det inte. Om en kondensator skulle kunna laddas upp snabbare än så så har den blivit en tidsmaskin som kan se in i framtiden. Läge för börsklipp av astronomiska mått[:D]

HAr du skräp på den likriktade spänningen så skall likriktaren avstöras och jordningen städas.

Det dyker upp "magiska kondensatorer" med jämna mellanrum ungefär som rapporter om UFO. T.ex. handrullade pappersoljekondingar från Kina, nej, kyss mig där <b><i>solen"]</b> inte når...

Det finns polyprop kondensatorer konstruerade speciellt för att ersätta våta electrolyter i switchade kraftaggregat för militära och rymdapplikationer och i enklare utförande för jordnära civilt bruk.

http://www.ecicaps.com/productList.asp

de är inte billiga men...befriade från audiofool mumbojumbo [;)]

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008

25 Jul 2008, 10:36
Profile WWW

Här är det lika många bud som inlägg...[?][B)][;)]
Och, NEJ, jag har inga problem med filtrering, Mesan är knäpptyst...
Det är bara ljudförbättringar jag är ute efter.

En annan fråga: hur är det med katodkondingarna i försteget, har hört/sett att det inte måste vara e-lyter där.
Påverkar DET ljudet då?
Så här såg de gamla ut, är det vanliga e-lyter?
22µF/6V
Och en följdfråga då, är det stor skillnad att köra 22 eller 25µFpå katoden?

Image

25 Jul 2008, 12:59
Profile YIM WWW

...En annan fråga: hur är det med katodkondingarna i försteget, har hört/sett att det inte måste vara e-lyter där.
Påverkar DET ljudet då?
DET påverkar definitivt ljudet.

Elektrolyter har inte bara en kapacitans, utan även en resistans som ökar med frekvensen. Detta gör att ju högre frekvensen är, desto mindre bypassar de katodmotståndet (om man nu kan uttrycka sig så). Därför blir förstärkningen lägre och lägre desto högre frekvensen på ljudet är.

Vissa kan kanske tycka att det inte är några milsvida skillnader, men t.ex. plastkondensatorer som katodavkopplare ger mer diskant än våta elektrolyter. Kanske ljudet även kan upplevas renare av vissa och mer sterilt av andra... [;)]

Vad man sedan tycker om är en smaksak...

Det finns plastkondingar på upp till ca 5 µF (i vissa fall upp till 10 µF) som inte är sjukt stora i fysisk storlek, men vill man av någon anledning gå högre blir de fysiskt ganska stora. Ett alternativ är då att använda elektrolyt som katodavkopplare men att parallellkoppla den med en plastkonding på kanske 0,1 µF. Detta har använts kommersiellt av t.ex. Matchless.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

25 Jul 2008, 13:13
Profile

Elektrolyter har inte bara en kapacitans, utan även en resistans som ökar med frekvensen. Detta gör att ju högre frekvensen är, desto mindre bypasar de katodmotståndet (om man kan uttrycka sig så). Därför blir förstärkningen lägre och lägre desto högre frekvensen på ljudet är.

Jovars, men med mindre reaktans genom kondingen får du mer millereffekt från gallret genom kondingen till jord. Det kan mycket väl ta ut varandra[?]

25 Jul 2008, 13:25
Profile

...Så här såg de gamla ut, är det vanliga e-lyter?

Image

Och en följdfråga då, är det stor skillnad att köra 22 eller 25µFpå katoden?

På bilden ser det ut som en variant av tantalelektrolyt, men jag kan ha fel...

Följdfrågan: Om vi pratar om 12AX7 med 100 kohms anodmotstånd och katodmotstånd på sådär 1,5 kohm, är det rent teoretiskt knappast hörbar skillnad i ljud ens mellan 10 µF och 25 µF... I varje fall inte för gitarr. Personligen tycker jag dock att jag hör skillnad mellan t.ex. 4,7-10 µF och 22 µF. Men mellan 22 och 25 µF tror jag knappast man hör skillnad, om alla andra faktorer är desamma.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

25 Jul 2008, 13:31
Profile

Om jag hade fått sätta tänderna i den skulle jag nog bytt till 1uF på v1a och v1b. För tightare botten med mer punch på od och lite mindre boomigt på clean. Men det är bara min syn på det lite luddiga schemat[:I]
Lite andra värden på komponenterna istället för nya flaschiga märken tror jag är rätt väg att gå.
Annars får man byta ut allt i hela stärkaren ink nätsladden om man ska gå på sånt[:D]

25 Jul 2008, 13:42
Profile

Om jag hade fått sätta tänderna i den skulle jag nog bytt till 1uF på v1a och v1b. För tightare botten med mer punch på od och lite mindre boomigt på clean. Men det är bara min syn på det lite luddiga schemat[:I]

Du menar att man kan gå så lågt? Kan ju vara värt att testa för jag har baspoten på nästan 0...
Quote:
Lite andra värden på komponenterna istället för nya flaschiga märken tror jag är rätt väg att gå.
Annars får man byta ut allt i hela stärkaren ink nätsladden om man ska gå på sånt[:D]

[:D][8D]Nä, riktigt så långt ska jag inte gå...

25 Jul 2008, 13:57
Profile YIM WWW

Tubis wrote:

Du menar att man kan gå så lågt? Kan ju vara värt att testa <font color="red">för jag har baspoten på nästan 0</font id="red">...
I så fall tycker även jag att du ska testa med så lågt värde.

Om du sedan föredrar elektrolyter eller plast får du avgjöra själv... På Lead-kanalen är ju dock diskanten skuren en del, så det är inte säkert att skillnaden i ljud mellan elektrolyt- och plastkondingar som katodavkopplare hörs så väst mycket där.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

25 Jul 2008, 14:07
Profile

Du menar att man kan gå så lågt? Kan ju vara värt att testa för jag har baspoten på nästan 0...

Tja. jag har varit nere på 440nF över 2k7 i vissa designer. Det hela handlar om hur mycket bas man vill ska förstärkas. Tar man bort den riktigt låga basen blir det mer snärt i botten, eller tighthet, punch, kärt barn har många namn. Det är ju en enkel modd så jag tycker klart du ska testa.[:p]

25 Jul 2008, 14:07
Profile

Tja. jag har varit nere på 440nF över 2k7 i vissa designer. Det hela handlar om hur mycket bas man vill ska förstärkas. Tar man bort den riktigt låga basen blir det mer snärt i botten, eller tighthet, punch, kärt barn har många namn. Det är ju en enkel modd så jag tycker klart du ska testa.[:p]

Ska göra detta vid tillfälle, den står i replokalen just nu.
Ska säga att jag kör alltid på leadkanalen även med rent ljud, har iofs provat cleankanalen och den låter bra också, det är bara så jobbigt att få balans mellan båda[xx(].
Du sa ju v1a och v1b, så det gäller ju för båda kanalerna.

Jag har ju satt i 1k5 på SGM och det gjorde rätt mycket.
Slutsteget har jag funderat på att rensa lite i också, men en sak i taget[:)].

25 Jul 2008, 14:24
Profile YIM WWW

VacuumVoodoo wrote:
Snabbare än nätspänningens sinuskurva blir det inte. Om en kondensator skulle kunna laddas upp snabbare än så så har den blivit en tidsmaskin som kan se in i framtiden. Läge för börsklipp av astronomiska mått[:D]

HAr du skräp på den likriktade spänningen så skall likriktaren avstöras och jordningen städas.

Det dyker upp "magiska kondensatorer" med jämna mellanrum ungefär som rapporter om UFO. T.ex. handrullade pappersoljekondingar från Kina, nej, kyss mig där <b><i>solen"]</b> inte når...

Det finns polyprop kondensatorer konstruerade speciellt för att ersätta våta electrolyter i switchade kraftaggregat för militära och rymdapplikationer och i enklare utförande för jordnära civilt bruk.

http://www.ecicaps.com/productList.asp

de är inte billiga men...befriade från audiofool mumbojumbo [;)]

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008

Jag tänkte inte så mycket på frekvensen utan mer på amplituden...

25 Jul 2008, 14:53
Profile ICQ WWW

Du sa ju v1a och v1b, så det gäller ju för båda kanalerna.

Jepp tror inte det är någon nackdel i detta fall. Tycker man får en lite softare botten på clean som inte får alla cymbaler att skaka och virveln att låta som en skallerorm när man spelar på bassträngarna.

25 Jul 2008, 15:33
Profile
Reply to topic   [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next