View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 14:00

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Problem Marshall JCM600 
Author Message

Har köpt en beg. Marshall JCM600 som skickats med bussgods. När jag premiärspelade den så funkar Clean kanalen kanon, låter bra, högt osv. Men Overdrive kanalen är knappt hörbar. Har försökt ratta runt med volym resp. mastervolym (ja alla rattar övehuvudtaget) men får inte högre volym, (går dock att sänka helt så inget hörs).
Vad kan det vara för fel? Detta är min första helrörsförstärkare kan tilläggas, så jag är inte alls hemma på området. Tar tacksam emot all hjälp och förslag på åtgärder.

01 May 2008, 12:32
Profile ICQ YIM WWW

Jag tar mig friheten att föra ett högst amatörmässigt litet resonemang (som mycket väl kan vara helt galet).

Minns jag rätt har denna förstärkarserie fyra förstegsrör (inkl fasvändare). Jag tänker mig att rör 1 säkert är gemensamt för båda kanaler. Det samma gäller rör 4, dvs fasvändaren. Eftersom den rena kanalen verkar fungera som den ska så tänker jag mig således att fel med, eller kring, dessa rör kan uteslutas. Det samma gäller på samma grund slutstegsrören. Det lämnar rör 2 och 3. Kanske värt att undersöka dessa? Ett sätt kan ju t ex vara att i tur och ordning prova dessa rör i position 1. Kanske fungerar då inte någon av kanalerna? Ja, i så fall har du funnit ett trasigt/dåligt rör.
Men, som sagt, detta var ett högst amatörmässigt och spontant resonemang.

Felet behöver ju inte alls ha med något av rören att göra (även om det kanske är mest troligt? jag vet inte). Denna förstärkare innehåller nog en hel del halvledarkomponenter, för switchning och reverb send och retur. Kanske kan det vara i själva kanalswitcheriet som något inte går som det ska?

01 May 2008, 13:32
Profile

Tackar för tipset. Jag provade att flytta runt rören och då tystnade mycket riktigt förstärkaren helt. Hade dock flyttad flyttat både "rör 2 & 3" samtidigt, vilket ju inte var så smart eftersom jag inte kunde veta vilket rör som var knas med. Så då flyttade jag tillbaka det ena för att kunna bestämma och plötsligt så funkar båda kanalerna! Hur tolkar jag detta? Jag är iofs nöjd att det funkar nu, men har jag nått rörstrul nära förestående?

01 May 2008, 20:28
Profile ICQ YIM WWW

Tackar för tipset. Jag provade att flytta runt rören och då tystnade mycket riktigt förstärkaren helt. Hade dock flyttad flyttat både "rör 2 & 3" samtidigt, vilket ju inte var så smart eftersom jag inte kunde veta vilket rör som var knas med. Så då flyttade jag tillbaka det ena för att kunna bestämma och plötsligt så funkar båda kanalerna! Hur tolkar jag detta? Jag är iofs nöjd att det funkar nu, men har jag nått rörstrul nära förestående?

En amatörgissning till då [:I]
Glapp pga oxid i en rörsockel som du lyckats gnida bort med ditt rörflyttande.

/ralvejd
http://www.ralvejd.se/

01 May 2008, 22:17
Profile

Säg den lycka som varar, är tillbaka till ruta ett igen [:(!] Efter en flytt från våningsplan 1 till 2 så funkar bara clean-kanalen igen. Har flyttat runt rören i alla olika positioner, samt ruckat fram och tillbaka utan resultat.
Kan det vara något annat i stärkaren som tillfälligt "ruskade rätt" och sedan fel igen. Det "rasslar" lite i den när man tippar den.
F-n kan inget om sånt här, är det nån som kan tipsa var man ska vända sig för att få hjälp? Bor strax utanför Örebro.

03 May 2008, 13:10
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 5 posts ]