View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 12:44

Reply to topic  [ 19 posts ] 
Folkesson-modd 
Author Message

Står i begrepp att köpa en marshall jcm800 4010 som är Mark IV-moddad av Folkesson.

Ni som känner till modden, har ni nåt att säga om den, plus och minus?

"Det är aldrig försent att lägga av"

17 Apr 2008, 18:17
Profile ICQ WWW

Jag har bara haft en mrk3b moddad topp. Den lät svinbra. Förutom crude kanalen. Den förstod jag aldrig vad den var bra till. Sprucken blues kanske. Men dom andra 3 låter kanon.[:)]
Jag tror bara han har finslipat modden.
Vad lirar du för stil?

http://www.infernalvengeance.com

17 Apr 2008, 18:53
Profile ICQ WWW

Den kommer nog främst att åka runt på div coverbandsgig, så det kan bli allt från schlagers till Sabbath [:)]

Min egen stil är nog mer bottnad i bluesen, fast åt den lite tyngre skolan. Även 70-talssoundet Ligger varmt om hjärtat.

Så du tycker att Crunch och Lead-kanalerna är det som funkar bäst alltså Bastard?
Men du lirar metal tyckte jag det lät som i länken på din sida. [:)]

17 Apr 2008, 19:24
Profile ICQ WWW

Det verkar som det finns två läger vad gäller folkessons moddar...

Själv har jag haft min folkesson-marshall, superlead -71 i många år nu, och säljer den aldrig...
Det är en tidig mkIIb-modd med 4 kanaler. Har bara testat mkIV som hastigast i en lånad topp och det lät snarlikt men mer skillnad mellan alla kanaler.

Alltså, rätt rattad får man ut så vansinnigt mycke ljud.

Jag stört gillar crude-kanalen! För halvskitiga ljud med massor av strängseparation...

Med en g-major i loopen kan man ju dessutom tweaka ljudet hur långt som helst.

Som stärkare i coverband-sammanhang har jag svårt att se hur man kan bli missnöjd...

Edit: jag har många klipp och låtar med min om du vill höra något!

17 Apr 2008, 20:03
Profile ICQ YIM WWW

Jo, håller med om att det verkar vara antingen av eller på-läger när det gäller Folkesson.
Kritiken brukar vara att disten är ganska surrig och fnisslig. Fast när jag var och lyssnade på ett band för ett tag sen och gitarristen körde en del Hendrixriff så lät hans "Folkesson" fantastiskt med ett vidöppet halvcleant ljud som sprack upp sådär sjysst,,, så?.. [?]

Ska man gissa at det är som vanligt, att det sitter i fingrarnà? [:)]

Den här tråden blev kanske inte så rör-relaterad visade det sig, utan mer smakinriktad.
Trodde att det skulle bli fler svar OM själva modden och dess för-nackdelar. Menmen..

17 Apr 2008, 22:10
Profile ICQ WWW

BadBone wrote:

Den kommer nog främst att åka runt på div coverbandsgig, så det kan bli allt från schlagers till Sabbath [:)]

Min egen stil är nog mer bottnad i bluesen, fast åt den lite tyngre skolan. Även 70-talssoundet Ligger varmt om hjärtat.

Så du tycker att Crunch och Lead-kanalerna är det som funkar bäst alltså Bastard?

Japp, metal och hårdrock. Den rena kanalen är också jäkligt go. [:)]
Folkessons moddar funkar till alla stilar. Bara att kolla hans Hall of fame.

17 Apr 2008, 22:20
Profile ICQ WWW

Den rena kanalen är också jäkligt go. [:)]

Ja, det är ju inte så konstigt. Det är ju stärkarens originalkanal, i princip omoddad, om jag inte minns fel.

Jag var en gång på väg att köpa en Folkesson-moddad JCM800 med fyrkanalig mod IIIb. Jag konstaterade, något förvånad, att det jag gillade mest var just den "rena" kanalen. Särskilt när den distade lätt. Och då fanns det liksom inget vits med modifikationen.

Inget fel i disten på övriga kanaler, men de lät generellt på tok för mycket geting för min smak. Och det gällde alla tre kanalerna. Jag saknade punch och botten, kropp, i jämförelse med rena kanalen.

OBS - detta är min smak! Är du sugen på stärkaren - viktigt att du testar på den volym du faktiskt kommer köra stärkaren.

/Gunnar

17 Apr 2008, 23:01
Profile

bastard wrote:

BadBone wrote:

Japp, metal och hårdrock. Den rena kanalen är också jäkligt go. [:)]
Folkessons moddar funkar till alla stilar. Bara att kolla hans Hall of fame.

Jag har lurkat runt på hans sida och det SER ju bra ut [:)]

En bra ren kanal brukar ju inte precis vara Marshalls paradnummer, så bara det..

17 Apr 2008, 23:02
Profile ICQ WWW

Izzy wrote:

bastard wrote:

Ja, det är ju inte så konstigt. Det är ju stärkarens originalkanal, i princip omoddad, om jag inte minns fel.

Jag var en gång på väg att köpa en Folkesson-moddad JCM800 med fyrkanalig mod IIIb. Jag konstaterade, något förvånad, att det jag gillade mest var just den "rena" kanalen. Särskilt när den distade lätt. Och då fanns det liksom inget vits med modifikationen.

Inget fel i disten på övriga kanaler, men de lät generellt på tok för mycket geting för min smak. Och det gällde alla tre kanalerna. Jag saknade punch och botten, kropp, i jämförelse med rena kanalen.

OBS - detta är min smak! Är du sugen på stärkaren - viktigt att du testar på den volym du faktiskt kommer köra stärkaren.

/Gunnar

Vad jag har fått för mig så river han ut ganska mycket av innanmätet i förstärkaren och sätter i nytt, så den rena kanalen borde väl påverkas av det också (fantiserar jag helt fritt om).

Just den kritiken är rätt vanlig också, att det låter geting om disten, och att den inte går att kontrollera.

Och ja, jag kommer såklart att testköra den ordentligt.

17 Apr 2008, 23:08
Profile ICQ WWW

BadBone wrote:

Izzy wrote:

bastard wrote:

/Gunnar

Vad jag har fått för mig så river han ut ganska mycket av innanmätet i förstärkaren och sätter i nytt, så den rena kanalen borde väl påverkas av det också (fantiserar jag helt fritt om).

Just den kritiken är rätt vanlig också, att det låter geting om disten, och att den inte går att kontrollera.

Och ja, jag kommer såklart att testköra den ordentligt.

Det beror väl på vilken stärk han moddar.
En Dual Showman som jag hade lämnar han den rena orörd vad jag har förstått. En Marshall där emot moddas om rejält.

18 Apr 2008, 05:57
Profile ICQ WWW

Han river ut mkt, ja, och sätter in ett nytt "hjärta". Han beskriver detta så här:

"Diststeget består av ett 12AT7 (ECC81) rör som jobbar som ett miniatyrslutsteg i Klass A, kopplat till en transformator och en specialdesignad loadbox (tyst högtalare)."

Vad jag förstår passerar den rena kanalen vid sidan av detta diststeg. Det är mkt möjligt att han även modifierar det rena ljudet så att det blir ännu mer rent. Han skriver att den "kanalen" är mer som en Fender Blackface (normalkanalen antar jag). Dvs. V1A-tonstack-volym-V1B-slutsteg.

/Gunnar

18 Apr 2008, 09:19
Profile

bastard wrote:

BadBone wrote:

Quote:
<i>Originally posted by Izzy"]

[quote]<i>Originally posted by bastard"]

Det beror väl på vilken stärk han moddar.
En Dual Showman som jag hade lämnar han den rena orörd vad jag har förstått. En Marshall där emot moddas om rejält.

I det här fallet är det ju Marshall vi snackar om.
Jag tycker att de har ganska saggig ren kanal ofta. Iaf de som har 2 kanaler.
Får de hur det är med den saken här, för en bra ren kanal vill man ju ha.

18 Apr 2008, 12:01
Profile ICQ WWW

Izzy wrote:

Han river ut mkt, ja, och sätter in ett nytt "hjärta". Han beskriver detta så här:

"Diststeget består av ett 12AT7 (ECC81) rör som jobbar som ett miniatyrslutsteg i Klass A, kopplat till en transformator och en specialdesignad loadbox (tyst högtalare)."

Vad jag förstår passerar den rena kanalen vid sidan av detta diststeg. Det är mkt möjligt att han även modifierar det rena ljudet så att det blir ännu mer rent. Han skriver att den "kanalen" är mer som en Fender Blackface (normalkanalen antar jag). Dvs. V1A-tonstack-volym-V1B-slutsteg.

/Gunnar

Så den rena kanalen passerar inte genom den "nya" tranfromatorn då eller?

18 Apr 2008, 12:55
Profile ICQ WWW

Izzy wrote:

/Gunnar

Så den rena kanalen passerar inte genom den "nya" tranfromatorn då eller?

Det är så jag förstått det. Och därför låter den rena kanalen också radikalt annorlunda. Liknar mer den feeling man får när man lirar på en vanlig klassisk rörstärkare med low gain-preamp, typ Marshall JMP eller vissa Fenderstärkare (utan ha ambition att i detta sammanhang ge mig in en jämförande diskussion mellan olika Fender- och Marshallkretsar, jag tror ni hajjar vad jag far efter).
/G

18 Apr 2008, 13:26
Profile

Jag har ingen aning om huruvida den rena kanalen går genom hans svarta låda eller inte. Det jag har upplevt på några stärkare är att den rena kanalen är i princip omöjlig att få att spricka upp såvida man inte drar på mastern så mycket att man får slutstegsdist.

Crudekanalen tycker jag är roligare då den går från rent till ett schysst halvskitigt ljud. Chrunchkanalen är kanon till hårdrock/metal, men lead kanalen är lite för mycket (för min smak bör jag väl tilläga) helt enkelt.

Mina erfarenheter är mestadels från mina egna MkIIb och min MkIIIb moddade Marshalltoppar. MkIV-modden har jag inte testat, men den nya MkIVc lär vara riktigt bra av de som hunnit testa den.

Jag tror nog att det är en perfekt stärkare för coverbandsgigen iom att den är så mångsidig.

En sak bör man tänka på och det är att byta 12AT7-an som agerar ministlutsteg då detta rör slits ganska snabbt. Jag bytte minst en gång om året på mina stärkare. Jag tror att många som tycker att Folkessonstärkarna låter skit mycket väl kan ha råkat ut för en stärkare där just detta röret varit slutkört.

18 Apr 2008, 15:22
Profile WWW

Den rena kanalen spricker som sagt aldrig och är "friserad" med high-pass filter + signal med rejält läckage mot jord.
På min topp har jag rensat lite och då spricker det fint och blir väldigt pedalvänligt.
Rycker man röret (12AT7 svarta lådan) så dör rena kanalen...

18 Apr 2008, 15:50
Profile ICQ YIM WWW

Jag är ju inte så intresserad av att ha en ren kanal som "spricker upp" direkt, utan den ska vara helt clean.
Man har ju 3 kanaler till, och crude-kanalen borde väl funka som level 2 med lite spräck i ljudet (tänker jag mig)

Ska testa den ordentligt på måndag och återkommer med en liten recension.. eller kanske mer ett allmänt omdöme. [:)]

19 Apr 2008, 15:16
Profile ICQ WWW

Nu är den testad och klar kan man säga.
Alltså en Marshall 4010 med mark IVb-modd.
Chassit är ombyggt till 2X12 (istället för 1X12 som är original)

Det samlade intrycket är att den är väldigt mångsidig.

Cleankanalen är,, ren helt enkelt. Inte på marshallvis kanske utan mer headroom och klockrent ljud. Nästan lite fenderlikt som nån har varit inne på. Och den spricker ALDRIG upp utan håller sig ren och faktiskt ganska varm (ett + i min värld)

Crudekanalen är fantastiskt användbar till allt från blues till mosigt pop/rock/punk. Riktigt bra strängseparation när man mosar feta ackord som liksom smälter ihop på ett snyggt sätt. Man (jag) kan dock inte ha gainen ställd för högt då det blir lite för surrigt.

Crunchkanalen tycker jag har en mer centrerad kärna och lämpar sig ypperligt till trampa in solon med. Lirar man metal så är den säkert kanon att chugga-kompa med, men det är inte där jag är riktigt.
Som solokanal är den riktigt bra och skär igenom ljudbilden utan att man behöver höja volymen så mycket (bara att tacka och ta emot)

Leadkanalen kommer att vara helt orörd på den här. Ingen aning om vem som skulle ha nytta av den egentligen. Man blir mest lite skraj när man trampar in den, oavsett om gainen är ställd ganska lågt [:)]

Till saken hör att jag har en ts9 och en Trex Dr swamp som jag inte använde alls under det här repet. De behövdes helt enkelt inte.

Om nån känner igen det jag har sagt från egna erfarenheter (eller tycker nåt helt annat) så skulle det vara kul att höra det.

25 Apr 2008, 14:02
Profile ICQ WWW

Bingo!
Den genomgången var klockren, jag delar dina intryck till punkt o pricka...vad gäller leadkanalen så är den lite giftig, men jag kör med tone helt nedragen + att jag ökat på filtreringen.

Som sagt mycket bra beskrivning!

25 Apr 2008, 19:59
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 19 posts ]