View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 19:55

Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Princeton vs. Deluxe 
Author Message

Izzy wrote:
Växjö, Jönköping, Linköping - säkert trevliga ställen alla tre [:)]
/Gunnar

Linköping är verkligen inget trevligt ställe[}:)] http://www.sr.se/cgi-bin/Radiosporten/n ... el=2002925

Men sen igår känns det väl bättre? En match till bara, sen får man ta på sig HV-kepsen och gå ut på stan och vröla!

17 Apr 2008, 21:06
Profile

Hej.

Här är en sida med moddar för Princeton.
Jag gjorde alla tre på min Princeton och då började den låta bra.
Innan moddarna "kräktes" den liksom när volymen blev för stark.
Nu går det att köra fullt utan problem, men det blir alldeles för starkt.

http://blueguitar.org/new/articles/blue ... PRmods.pdf

Mvh Jon

Haha, hur man än vänder sig så har man rören bak!

Måtte vi aldrig hitta en krets som funkar för allt. Nåde den som gör det, han skulle ju sätta stopp för allt behov av fortsatt moddande!

17 Apr 2008, 21:11
Profile

AA1164-testandet går vidare. Några erfarenheter och tankar.

Sven-Johan konstaterade tidigare att kretsen är väldigt "högljudd". Att redan vid volyminställning 2-3 har man volym som räcker till för många rep- o livestiuationer. Jag delar den uppfattningen. Det känns som om man nästan styr slutsteget till dist redan här, tidigt alltså.

Hela kretsen känns väldigt mkt mer "gainig" än t.ex. en AB763. Man får följaktligen mkt mer brus och även lite mer brum (se min andra tråd om conertinan).

Jag tänkte först att det är concertinan som ger detta, men det måste förstås handla om det tredje gainsteget före fasvändaren (första halvan av fasvändarröret) som ger rejält korsdrag i fasvändare och slutrör. Eftersom kretsen har två gainsteg efter tonstack/volym och mkt lite signaldämpning där blir det rimligen mkt kraftfull förstärkning in i fasvändaren. Till och med ännu mer gain än från t.ex. Trainwreck Express-kretsens försteg! Är det inte just detta som gör att stärkaren börjar kräkas när man drar på uppåt 6-7 på volymen? Särskilt eftersom man inte rullar av så mkt bottenfrekvenser.

Jämför man med t.ex. 5E7-kretsen som också har concertina och tre gainsteg i preamp, men buffertdriven tonstack o katodföljare före tredje gainsteg, känns det som om den är bättre balanserad på något sätt.

Frågan är alltså om AA1164-kretsen är optimalt balanserad? Om man alltid ligger och "fis-kör" volymen kring 2-3 pressar man ju inte V1B särskilt hårt och dist skapas rimligen främst i slutrör och fasvändare, i någon mån i trejde gainsteg. Är det önskvärt? Eller kan man få kretsen att dista lätt - men ännu snyggare - genom att även pressa V1B hårdare?

Ett sätt skulle kunna vara ta ned gain något mellan andra och trejde gainsteg, t.ex. med en spänningsdelare på 220k/330k eller något sådant. Har det på test nu. Man tappar möjligen lite "klang" i tonen, men frågan är om den inte distar ännu snyggare så.

Skjut gärna in era kommentarer kring mitt hobbyteoretiserande!

/Gunnar

21 Apr 2008, 10:10
Profile
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2