|
|
Page 1 of 1
|
[ 20 posts ] |
|
Gigga i och omkring New York, erfarenheter/tips?
| Author |
Message |
|
dodde
|
 Gigga i och omkring New York, erfarenheter/tips?
Tjosan! Vi har ett antal gig på G i augusti, ca 7-10 dagar och mest klubbar. En del gig är helt ok betalt men vi kommer inte"gräva guld" där. I NYC (tex) verkar det vara så att man får betala för att spela, men det hela räknas ut på ett spec. sätt efter spelningen grundat på an- talet besökare, lite "på dörren" typ!? Hur som helst........ Vore kung om någon kunde dela med sig av erfarenheter, även lite tips kring att turista då det blir lite sånt, samt shoppa loss på stans bästa och billigaste  musikaffär  . Bra och dåliga tips är väl- komna, ah..........ja ni fattar  ! ---------------------------------------------- -Turnebidrag (Ska sökas) -Resa (Flybolag etc) -Hyra minibuss (Bra firma etc, verkar vara bäst att boka innan avfärd) -Bo (Ser ut att bli privat lght i NYC ca 6 till 7 tusen kr för ca en vecka) -Gigga (Tex: Singa in Sewidish? Eller? Har i huvudsak svenska texter, men även några engelska tolkningar ) -Instrument. (Tanken är att ta med gitarrer/keyboard etc men stärkare/trummor måste vi nog ordna där.) -Turista. Bra och dåliga erfarenheter........ -Övrigt............
|
| 03 Mar 2014, 18:33 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
 Re: Gigga i och omkring New York, erfarenheter/tips?
Vad jag vet så är det ju clubarnas ägare som är flaskhalsen som man får deala om spelningar.
_________________ Det är aldrig försent att ge upp
|
| 04 Mar 2014, 23:30 |
|
 |
|
dodde
|
lillefar wrote: Vad jag vet så är det ju clubarnas ägare som är flaskhalsen som man får deala om spelningar. Mm... förstår. En "detalj" tex. När man sen räknar ut ....eh..."gaget".....baseras det bl.a. på vissa bord. Men kan på sätt och vis förstå det om stället har en "mysig"planlösning, som inte ger alla möjlighet att se kvällens akt. /D
|
| 07 Mar 2014, 13:18 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Att som okänt band spela på klubbar kan ju innebära att man får allt från ingenting till del av det som kommer in på dörren. Att köra på dörren och dela med krögaren känns väl rätt så rättvist , åtminstone om det är ett ställe som har en regelbunden publik.
När man börjar bli lite mer kända kan man ställa krav på gage.
Att betala för att spela förekommer både i klubb och turnésvängen (då som förband) men det är inget jag skulel ställa upp på.
Observera att Ni kan tjäna extra på att sälja merch också, CD T-Shirts etc , så kolla att arrangören är med på det.
Komplicerade upplägg och uträkningar , där mynnar det alltid ut att Ni torskar gaget för då är det ju krögaren som konstruerat kalkylen utifrån sin egen synvinkel
Ovanstående gäller ju eg överallt, inte speciellt i New York.
Det är egentligen enkel matematik , det som betalas i gage är det som kommer in i form av entréavgift och vinst på merförsäljning.
Sen är man ju såklart i underläge förhandlingsmässigt om det är 100 band som vill spela på samma ställe.
Om Du redan vet att Ni har 7 gig så har Ni väl redan förhandlat?
| 07 Mar 2014, 13:51 |
|
 |
|
dodde
|
Tack för svar.
Ja.......När jag tex hörde uttrycket uträkningar, så var det inte svårt att räkna ut vem som skulle vinna på det.
Merch osv ska kollas.
Var kanske lite otydlig, men vistelsen blir 7-10 dagar. Naturligtvis är tanken att fylla dessa dagar med gig men allt är inte klart+att det blir lite resande hit och dit. Så, vissa gig är förhandlade och klara, andra inte.
/D
|
| 11 Mar 2014, 00:01 |
|
 |
|
spelasnabbare
|
Arbetstillstånd?
Tullen kommer fråga vad ni har för ärende i landet, och har ni gitarrer och/eller utrustning i händerna när ni passerar Immigrations så kommer de undra om ni ska få betalt för att spela. Svarar ni ja och det saknas så släpps ni inte in i landet. Svarar ni nej och de kollar upp er och ert bagage så släpps ni inte heller in i landet. Har hänt flera svenska band tyvärr.
|
| 17 Mar 2014, 12:51 |
|
 |
|
dodde
|
Hej. Tack för info. den ska verkligen beaktas. Vi är absolut inne på att köra med öppna kort och göra rätt, men en festival- arrangör som vi har kontrakt med menar att de aldrig behövt arbetstillstånd för internationella orkestrar. Export Music Sweden har lagt upp deras seminarium på nätet ang. detta men har inte tittat igenom hela ...... ska göra det. Inte helt enkelt att hänga med när det blir lite juridik, missade dom lektionerna, speciellt dom på utrikiska  Tack/D
|
| 17 Mar 2014, 19:16 |
|
 |
|
SalkinA
|
Googlade bara väldigt snabbt angående visa till USA för att spela musik och det är nog säkrast att ni kollar upp detta ordentligt. De råd som gavs var bl.a. att kontaktaden lokala ambassaden i USA, det kan ta väldigt lång tid att få visa, även om det blir godkänt så tar pappersarbetet tid verkar det som, 90+ dagar såg jag på ett ställe. Även om ni inte skulle tjäna pengar på att lira så kan räknas det som arbete. Men kortfattat så ska man helst gå efter devisen "Assumptions is the mother of all fuck-ups". Citat som kan vara värt att tänka på: Quote: You need a visa. Even if you don't technically need a visa, the guy at the border is going to say you need a visa and turn you away. http://uk.answers.yahoo.com/question/in ... 101AASB7mC
|
| 17 Mar 2014, 22:01 |
|
 |
|
dodde
|
Tack. Ja....det ska definitivt kollas, men så här långt är det inte entydigt om vad som gäller.......ligger problemet hos tullens subjektiva be- dömningar från fall till fall, stad till stat? För det verkar inte vara i själva visumansökan eller? Ja nu menar jag inte att du ska svara men en stilla undran infinner sig......... /D
|
| 19 Mar 2014, 01:39 |
|
 |
|
spindeln
|
Lösning: Köp instrument på plats, spela, åk hem, sälj instrument = tjäna pengar
|
| 19 Mar 2014, 08:02 |
|
 |
|
dodde
|
Ingen dum ide alls, men vi kan ju inte hålla oss till vanliga instrument som går att sälja Närå....du har en poäng där som jag övervägt själv men det gäller att hela orkestern vill och har möjlighet etc. Men jag tänkte köpa upp ett par dussin Teles å kränga här, värsta scenariot är väl att jag får gulla med dom alldeles själv  Tack/D
|
| 19 Mar 2014, 13:33 |
|
 |
|
T-Toby
Joined: 02 May 2013, 20:38 Posts: 258 Location: Göteborg/Laholm
|
dodde wrote: Ingen dum ide alls, men vi kan ju inte hålla oss till vanliga instrument som går att sälja Närå....du har en poäng där som jag övervägt själv men det gäller att hela orkestern vill och har möjlighet etc. Men jag tänkte köpa upp ett par dussin Teles å kränga här, värsta scenariot är väl att jag får gulla med dom alldeles själv  Tack/D Jesus Kristus, Josef, Maria och det lilla lammet va många teles att frakta...många flygstolar blir det... Var det inte ett dussin BigMuffs du tog in SpindelOlle?
|
| 19 Mar 2014, 15:28 |
|
 |
|
dodde
|
Inga flygstållar här....... Tar fram mejse.....skruvdragarn å desarmerar dom å..... in me dom i en massa resväskor, + en massa popcorn 
|
| 20 Mar 2014, 18:23 |
|
 |
|
dodde
|
Ja, nu åker vi iaf. om några dagar.....En sak jag undrar är. Behöver man på något vis ha papper på vad/vilka instrument vi har med oss. Jag menar, sen när vi åker hem ser jag ett skräckscenario där vi får slanta tull/moms etc för våra egna instrument. Visst, vi har säkert shoppat prylar som det ska tullas för, vill minnas att gränsen låg vid 4.500kr.
(Spelade i "USSR" på 80-talet, och då var det mkt viktigt att ha just papper på vad man förde in i landet. Skulle ju stämma sen när vi åkte hem.)
Någon som har koll?
|
| 31 Jul 2014, 23:08 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
dodde wrote: Visst, vi har säkert shoppat prylar som det ska tullas för, vill minnas att gränsen låg vid 4.500kr.
Någon som har koll? Du får tulla och momsa allt om du inte smugglar in det.
| 02 Aug 2014, 21:43 |
|
 |
|
dodde
|
Ok, missuppfattade nog Tullverkets formulering där om "varor för 4.300kr får medtagas".... å smuggla är inte min grej. Tack/D
|
| 03 Aug 2014, 00:16 |
|
 |
|
dodde
|
Vill bara dela med mig, inget annat.
Det var det här jag hade läst om ang. införsel av varor.
Tullverket.se: "Behöver jag betala tull- och skatt för mina varor? Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor. Om inresan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 000 kronor utan att betala några avgifter. Varorna måste transporteras personligen Förutom ovanstående varor får du tull- och skattefritt ta med 1 liter spritdryck eller 2 liter starkvin (inklusive mousserande vin) 4 liter vin 16 liter starköl 200 cigaretter eller 100 cigariller eller 50 cigarrer eller 250 gram röktobak eller en proportionell blandning av dessa tobaksvaror. Om du är bosatt i Sverige och reser med färja från Åland eller Norge så måste du ha varit utomlands i minst 20 timmar för att få ta med dig alkoholdrycker och tobaksvaror - tull och skattefritt - om inte varorna är beskattade där. Observera! Dessa varor måste du transportera personligen. Om du skulle välja att skicka hem de varor du har köpt, kommer du att få betala tull och andra eventuella skatter på hela varuvärdet - inklusive frakt och försäkring. För att få ta med alkohol och tobaksvaror ska du ha fyllt 20 år, respektive 18 år. Vill du ta med dig varor utöver det tull- och skattefria beloppet måste du anmäla det vid inresan till Sverige och betala tull och andra eventuella skatter. Du anmäler varorna genom att fylla i ett enhetsdokument. Blanketten hittar du längre ner på sidan.
|
| 03 Aug 2014, 18:47 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Om det med 'skatt' menas mervärdesskatt så har Du säkert rätt, i så fall går det ju bra att köpa instrument upp till 4300:- Sen ska det helst gå att transportera i bagaget så Du slipper strul vid ombordstigning, vissa bolag nekar ju stora handbagage som gitarrcase/gigbag
Hade inte sett detta förut, utgick från att det var samma införselregler oavsett om man knatar in med prylarna eller skicka med post.
När man tänker på det så låter det rimligt , att man kan ta in lite souvenirer och andra småköp fritt.
| 04 Aug 2014, 10:45 |
|
 |
|
spelasnabbare
|
Hur gick det med allt? *nyfiken*
|
| 26 Aug 2014, 17:39 |
|
 |
|
dodde
|
Allt.............oj. Ja, nääe de var hur lugnt som helst he he.... -Skruvade isär Telen och la kroppen+pedalbord i handbagaget. Halsen fick plats på diagonalen i resväskan, ja de var ju ingen dyrgrip men ändå, det gick bra: check -Tull: check -Flygresa: check -Tull igen: check (men varför är den statligt anställda personalen, på tex JFK, såå himla sur å dryg?) Dessutom tog det ca 2 timmar att passera denna byggnad, utan någon eg. större kontroll. -Taxi från JFK. Ehhh....vi förbokade (skönt då vi va helt slut) och skulle till Jersey City, tog ca 1.5timme. Pris.....har för mig att de blev 150USD inkl tip. -Boende: check. (Lght via "Airbnb") -Frukost åt vi i lägenheten som man handlar till ok pris. Resturang Mat/spritbutik samt tvätt inom 3 till 10min gångavstånd. -Äta på resturang. 150spänn för en lunch/ inkl. skatt och tip var inte ovanligt men varierade naturligtvis ber. på var. Och då räknar jag inte med alkoholhaltiga drycker. Kvaliteten på rest. var som en berg och dalbana. -Hyrbilar: check. Bokade en innan vi reste och en på plats. Bättre att boka före då har man mer att välja på. -Festivalgig: check. Riktigt proffsigt ordnat. -Klubbgig: Inga problem. Om man inte är så petig på vad det gäller backline, samt.... backline som inte finns......jordå. Men det löste sig med lån från andra band. Loger är i stort sett obefintliga, ja förutom busskuren då på "Way station" i Brooklyn, klart udda. Ja nu blev vi inte hänvisade dit men det gick inte att vara i logen pga hög ljudnivå, (läs städskrubb/PA-förråd samt........loge på 3m2.) Klubbarna hade för hög ljudvolym överhuvudtaget. -Att se. Finns för mycket, var bara att tagga ner och ..........ja tagga ner...tar mkt mer tid att förflytta sig på Manhattan än man tror. -Hemresa. Vi provade buss/tunnelbana till JFK. Funkade helt ok. Pris: 11USD/pers. -Och....personalen på JFK. Gå en charmkurs. -Flyg igen: check -Arlanda: check. Inga problem förutom att tulltjänstemannen frågade vad det var i keyboardcaset. -"Ett keyboard". -"Ok. Tack". Tjaaa.....frågor på de´ 
|
| 28 Aug 2014, 19:56 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 20 posts ] |
|