View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 07:08

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Hemmabio 
Author Message

Post Hemmabio
Tar gärna tips på bra märken och modeller om man är ute efter ett helt hemmabio-system för under 10.000. Tänker mig alltså surround och receiver.
Har kolla lite på harman kardon som verkar schysst.

Tips tas gärna emot!

03 Mar 2014, 00:11
Profile

Harman Kardon eller Onkyo skulle jag välja som receiver. Harman Kardon brukar vara något mer strömstarka och lite bättre lämpade för att spela musik, medan man i samma prisklass kan få lite mer finesser men kanske inte samma tryck och hifi hos en Onkyo.

Välj i första hand bra fronthögtalare. Väljer du rätt kan du till och med klara dig utan att komplettera med en sub. Kan du t.ex hitta ett par begagnade Canton RCL räcker dessa långt och täcker de flestas behov av bas och spelar dessutom skjortan av allt som säljs nytt idag upp till 20000:-. Komplettera sedan med en centerhögtalare och det antal surroundhögtalare du önskar, gärna av samma märke/modell för bättre klangmatchning.
Hur många kanaler hade du tänkt dig, och ska det bara var till filmtittande, eller även till musiklyssnande?
Ska det vara nytt, eller begagnat går bra?

04 Mar 2014, 19:57
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Hemmabio
Tack för utförliga tips!

Var iväg och kollade på en receivern jag var intresserad av. Men tappade suget lite när jag såg hur stora dom är.. Blev faktiskt ett färdigt paket som lät väldigt bra och fått bra omdömen. Får det först i helgen men är nöjd med valet! Det här blev det:

http://www.whathifi.com/review/sony-bdv-n7100w

04 Mar 2014, 20:51
Profile

Canton RcL är ju klasikern nr1 i hifi världen och de spelar skjortan av det mesta och det räcker inte med 20 000.
Jag har ägt många Canton och äger ett par även i dag,(ERGO 91)
Nackdelen är att de är grymt tungdrivna ja riktigt tungdrivna.
För att få fart i dem driver jag dom i dag med LAB1300.
Har också en äldre H/K AVR 7000 den är en riktigt strömstark reciver men den orkar inte driva ett par RC/L
Men LAB steget driver dem fullt ut och man behöver inte spela högt för att få tryck och djupbas så man blir nästan rädd :oops:
Så väldigt många som äger RC/L har inte kraft så det räcker att driva dem så jag rekommenderar ett LAB steg.
Men det är ju ett PA steg,ja vist men ett bra sådant,ska du ha ett HIFI slutsteg med samma kraft då kostar det alldeles För mycket.

Jesperado wrote:
Harman Kardon eller Onkyo skulle jag välja som receiver. Harman Kardon brukar vara något mer strömstarka och lite bättre lämpade för att spela musik, medan man i samma prisklass kan få lite mer finesser men kanske inte samma tryck och hifi hos en Onkyo.

Välj i första hand bra fronthögtalare. Väljer du rätt kan du till och med klara dig utan att komplettera med en sub. Kan du t.ex hitta ett par begagnade Canton RCL räcker dessa långt och täcker de flestas behov av bas och spelar dessutom skjortan av allt som säljs nytt idag upp till 20000:-. Komplettera sedan med en centerhögtalare och det antal surroundhögtalare du önskar, gärna av samma märke/modell för bättre klangmatchning.
Hur många kanaler hade du tänkt dig, och ska det bara var till filmtittande, eller även till musiklyssnande?
Ska det vara nytt, eller begagnat går bra?

11 Mar 2014, 12:02
Profile WWW

Har dessa 4 receivers/förstärkare ståendes hemma,

Sherwood RV-4050R

Sony STR-DE595

JVC AX-R337

Philips DFR 1600

Kort o konsist, vilken är bäst??

Eller, vilken är bäst lämpad att lyssna på musik med, inget suround, mestadels från dator via en liten mixer till förstärkare....
En cd-spelare samt skivspelare går också via mixern........och det är väl mest för att det är ju så roligt med skitmånga knappar o spakar.....

21 Jun 2014, 18:43
Profile

Skulle tippa på att JVC'n låter bäst till musik. De andra är ju gamla lökiga surroundförstärkare, mängder med designmässiga kompromisser brukar inte direkt göra underverk för ljudet.

01 Jul 2014, 12:22
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]