| Author |
Message |
|
Vinyljunkie
|
 Säkerhet vid insättning?
Nu är det väl egentligen inte riktigt rätt forum att ställa denna fråga men jag misstänker att det nog finns en och en annan Bojare som har koll på hur det ligger till.
Jag skulle få pengar insatt på mitt konto och inbetalaren gick med kontanter för att göra insättningen. Det visade sig att det var en siffra fel i mitt kontonummer och kassören gick in i datorn och tog reda på mitt kontonummer. Dock sattes pengar in på ett annat av mina konton (ett konto med 0kr som jag bara tillfälligt haft för lite Paypalstrul för några år sen).
Detta ledde till en massa missuppfattningar och att inbetalaren fick åka in till kontoret som en jojo med ogjort ärende, tills det upptäcktes att siffrorna på insättningskvittot inte stämde alls och banktjänstemannen (eller pojken skulle jag säga, för han lät som en snorvalp) ringde upp mig då inbetalaren var på plats på bankkontoret för jag vet inte vilken gång i ordningen. Han frågar då om det är ok att de för över summan till mitt vanliga konto.
Vid det här laget har jag fått nog och ställer följande frågor, som jag också vill ställa här; vad säger ni som vet - är det regelrätt att:
* självsvåldigt i egenskap av banktjänsteman sätta in pengar på ett konto som inbetalaren vare sig har uppgett eller har tillgång till?
* att föra över pengar mellan konton överhuvudtaget - per telefon?
Han påstod att det är så och jag orkade inte tjafsa mer utan åker in till banken i morgon och avslutar mitt andra lönekonto.
Alltså i vanliga fall tycker man ju att banken själva är onödiga regelryttare, men i det här fallet verkar ju det finnas en uppenbar säkerhetsrisk, åtminstone på det kontoret....
|
| 25 Aug 2014, 14:29 |
|
 |
|
ChronicTown
|
 Re: Säkerhet vid insättning?
Banken ska ju kreditera kontot som anges på insättningskvittot. Har de krediterat nåt annat konto har de gjort fel. Har de däremot krediterat det kontot har de gjort rätt, oavsett var numret kommer ifrån. Banken får ju egentligen inte lämna ut kontonummer, därmed är det ju upp till inbetalaren att kontrollera med dig om det blir nån osäkerhet om vilket kontonummer som gäller. Inbetalaren har ju givit instruktion till banken enligt kvittot, oavsett om det är hen eller banken som tagit fram kontonumret. Så skulle det numret vara felaktigt är det inbetalarens ansvar. Inbetalaren kan ju aldrig visa att det är banken som givit ut ett felaktigt nummer, om det skett muntligt. Banken kan självklart ta en instruktion över telefon att göra en överföring mellan dina konton, men de bör ju vara säkra på att det faktiskt är dig de talar med. Om det rör sig om två av dina konton, som bara du har dispisitionsrätt över, kan de dock rimligen vara mer relaxade med den kontrollen eftersom det inte finns någon risk att någon annan tar del av pengarna. Men - varför kunde du inte se i internetbanken att beloppet krediterats ett av dina konton, om än inte det konto du tänkt dig? Och framförallt, vem gör en insättning fysiskt på ett bankkontor idag!? 
|
| 25 Aug 2014, 14:48 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
ChronicTown wrote: Banken ska ju kreditera kontot som anges på insättningskvittot. Har de krediterat nåt annat konto har de gjort fel. Har de däremot krediterat det kontot har de gjort rätt, oavsett var numret kommer ifrån. Banken får ju egentligen inte lämna ut kontonummer, därmed är det ju upp till inbetalaren att kontrollera med dig om det blir nån osäkerhet om vilket kontonummer som gäller. Inbetalaren har ju givit instruktion till banken enligt kvittot, oavsett om det är hen eller banken som tagit fram kontonumret. Så skulle det numret vara felaktigt är det inbetalarens ansvar. Inbetalaren kan ju aldrig visa att det är banken som givit ut ett felaktigt nummer, om det skett muntligt. Banken kan självklart ta en instruktion över telefon att göra en överföring mellan dina konton, men de bör ju vara säkra på att det faktiskt är dig de talar med. Om det rör sig om två av dina konton, som bara du har dispisitionsrätt över, kan de dock rimligen vara mer relaxade med den kontrollen eftersom det inte finns någon risk att någon annan tar del av pengarna. Men - varför kunde du inte se i internetbanken att beloppet krediterats ett av dina konton, om än inte det konto du tänkt dig? Och framförallt, vem gör en insättning fysiskt på ett bankkontor idag!?  Som jag skrev, det var bara en siffra som blev fel, varpå det är högst märkligt att banktjänstemannen istället sätter in pengarna på ett helt annat konto, som inbetalaren vare sig hade numret till eller överhudvtaget känner till för den delen... som jag redan skrivit som sagt... Eh... och hur skulle de göra för att försäkra sig om att det var jag i telefonen menar du? Nu var det ju uppenbart att det var jag men det är inte det jag ifrågasätter. Utan förfarandet i sig. Jag var bortrest och hade inte den möjligheten fören idag. Jag gör ofta kontantinsättningar till andras konto, det tror jag de flesta, tex bojare gör som gillar att köpa och sälja gitarrer... tex.
|
| 25 Aug 2014, 15:23 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Att man identifierr kunder på telefon är vanligt förekommande, dom frågar om kortinnehav, kortnr, saker i ditt utbud hos banken som en bedragare inte känner till. Kan också motringa på ditt angivna telefonnr.
Det händer ofta om man ringer kortföretag
| 25 Aug 2014, 16:08 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Mike Leaf wrote: Att man identifierr kunder på telefon är vanligt förekommande, dom frågar om kortinnehav, kortnr, saker i ditt utbud hos banken som en bedragare inte känner till. Kan också motringa på ditt angivna telefonnr.
Det händer ofta om man ringer kortföretag Ja men tjenare... brukar du då ge den sortens uppgifter bara för att det ringer nån från "banken"?
|
| 25 Aug 2014, 16:15 |
|
 |
|
Patrick Zimbalist
|
Vinyljunkie wrote: Mike Leaf wrote: Att man identifierr kunder på telefon är vanligt förekommande, dom frågar om kortinnehav, kortnr, saker i ditt utbud hos banken som en bedragare inte känner till. Kan också motringa på ditt angivna telefonnr.
Det händer ofta om man ringer kortföretag Ja men tjenare... brukar du då ge den sortens uppgifter bara för att det ringer nån från "banken"? hello. my name is dr nzimba camara. i would like to purchase the item you are advertising. i will transfer the amount agreed to your account through western union bank. i need your credit card number, security code and your penile measurements. //best regards dr nzimba camara
|
| 25 Aug 2014, 19:09 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Vinyljunkie wrote: Som jag skrev, det var bara en siffra som blev fel, varpå det är högst märkligt att banktjänstemannen istället sätter in pengarna på ett helt annat konto, som inbetalaren vare sig hade numret till eller överhudvtaget känner till för den delen... som jag redan skrivit som sagt...
Som sagt, de ska ju kreditera det konto som inbetalaren anger att de ska kreditera. Om inbetalaren inte har med sig ett korrekt kontonummer är det knappast bankens fel. Snarare tycks de ha försökt hjälpa till genom att ta fram ett fungerande kontonummer. Det kan man såklart ifrågasätta om de borde gjort, men om det stod klart att inbetalaren avsåg att betala in till just dig (kanske hade hen med sig ditt personummer eller i vart fall andra uppgifter) visste ju banken att pengarna på detta sätt kom dig till godo. Möjligen inte på det konto du avsett, men eftersom inbetalaren inte hade med sig rätt nummer kunde ju inte banken veta det. Men de försökte hjälpa till på så sätt att pengarna i vart fall kom till dig. Formellt fel? Möjligen. Men att du sedan inte kunde kolla att pengarna faktiskt kommit in till dig, inbetalaren måste väl dessutom haft kvar kvittot så hen kunde ge dig numret till kontot du skulle kolla, kan knappast vara bankens fel. Quote: Eh... och hur skulle de göra för att försäkra sig om att det var jag i telefonen menar du? Nu var det ju uppenbart att det var jag men det är inte det jag ifrågasätter. Utan förfarandet i sig.
Vad gäller identifieringen via telefon handlar det som sagt om en riskbedömning. Det är ju bankens egen risk de ska hantera, eftersom de har ett ansvar gentemot dig och dessutom rent allmänt ansvar som bank. De har säkert instruktionen att göra erforderlig identitetskontroll. Det innebär att det rimligen är fullt tillräckligt att ringa upp dig på ditt angivna telefonnummer om det handlar om att flytta pengar mellan två av dina konton. Risken att du drabbas på något sätt är ungefär lika med noll. På samma sätt skulle det inte vara tillräckligt att ringa upp dig om det handlar om en överföring av hela ditt sparkapital till ett konto i Nigeria. Inte konstigare än så. Quote: Jag var bortrest och hade inte den möjligheten fören idag. Jag gör ofta kontantinsättningar till andras konto, det tror jag de flesta, tex bojare gör som gillar att köpa och sälja gitarrer... tex.
På ett bankkontor?! Tror knappt jag besökt ett bankkontor sen förra decenniet, och jag har definitivt inte gjort några kontantinsättningar för gitarrköp trots tiotals köpta och sålda gitarrer på blocket och bojen. Då gör man väl en överföring direkt från sitt konto, och för det behöver du knappast besöka ett bankkontor. Springer du först och tar ut kontanter, sen letar du rätt på ett kontor som hanterar kontanter, och gör där en insättning till en gitarrsäljare? Känns sjukt omständigt.
|
| 25 Aug 2014, 22:57 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Vinyljunkie wrote: Mike Leaf wrote: Att man identifierr kunder på telefon är vanligt förekommande, dom frågar om kortinnehav, kortnr, saker i ditt utbud hos banken som en bedragare inte känner till. Kan också motringa på ditt angivna telefonnr.
Det händer ofta om man ringer kortföretag Ja men tjenare... brukar du då ge den sortens uppgifter bara för att det ringer nån från "banken"? Läs igen innantill några rader upp....
| 26 Aug 2014, 11:06 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
ChronicTown wrote: Som sagt, de ska ju kreditera det konto som inbetalaren anger att de ska kreditera. Om inbetalaren inte har med sig ett korrekt kontonummer är det knappast bankens fel. Snarare tycks de ha försökt hjälpa till genom att ta fram ett fungerande kontonummer. Det kan man såklart ifrågasätta om de borde gjort, men om det stod klart att inbetalaren avsåg att betala in till just dig (kanske hade hen med sig ditt personummer eller i vart fall andra uppgifter) visste ju banken att pengarna på detta sätt kom dig till godo. Möjligen inte på det konto du avsett, men eftersom inbetalaren inte hade med sig rätt nummer kunde ju inte banken veta det. Men de försökte hjälpa till på så sätt att pengarna i vart fall kom till dig. Formellt fel? Möjligen. Men att du sedan inte kunde kolla att pengarna faktiskt kommit in till dig, inbetalaren måste väl dessutom haft kvar kvittot så hen kunde ge dig numret till kontot du skulle kolla, kan knappast vara bankens fel.
Säkert ville de hjälpa men det ursäktar inte att de självsvåldigt sätter in pengar på ett konto som inbetalaren inte kände till när det bara var en enda siffra som inte stämde. Är inte detta bankens fel? Är du full eller? Och nej, han hade inte mitt personnummer. Vilka andra uppgifter skulle det vara då menar du? Han borde ha blivit hemskickad då han saknade korrekta uppgifter. Och numret på kvittot kände jag som sagt inte igen.
Vad gäller identifieringen via telefon handlar det som sagt om en riskbedömning. Det är ju bankens egen risk de ska hantera, eftersom de har ett ansvar gentemot dig och dessutom rent allmänt ansvar som bank. De har säkert instruktionen att göra erforderlig identitetskontroll. Det innebär att det rimligen är fullt tillräckligt att ringa upp dig på ditt angivna telefonnummer om det handlar om att flytta pengar mellan två av dina konton. Risken att du drabbas på något sätt är ungefär lika med noll. På samma sätt skulle det inte vara tillräckligt att ringa upp dig om det handlar om en överföring av hela ditt sparkapital till ett konto i Nigeria. Inte konstigare än så.
MItt angivna telefonnummer?
På ett bankkontor?! Tror knappt jag besökt ett bankkontor sen förra decenniet, och jag har definitivt inte gjort några kontantinsättningar för gitarrköp trots tiotals köpta och sålda gitarrer på blocket och bojen. Då gör man väl en överföring direkt från sitt konto, och för det behöver du knappast besöka ett bankkontor. Springer du först och tar ut kontanter, sen letar du rätt på ett kontor som hanterar kontanter, och gör där en insättning till en gitarrsäljare? Känns sjukt omständigt.
Det är möjligt att alla dina gitarraffärer är sådana där gitarren skickat till annan ort. Känns sjukt omständigt... 
|
| 26 Aug 2014, 13:31 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
VJ, jag ser faktiskt inte hur Du drabbats eller riskerat att drabbats av något här alls.
Verkar som dom försökt hjälpa både insättaren och dig att korrigera små misstag som uppstod pga att Ni valde denna betalningsmodell.
Möjligen har banktjänstemannen varit lite ute på hal is, Nej han borde inte gjort insättningen på ett annat konto, och kvittot måste ju stämma med transaktionen.
När han flyttade pengar mellan dina konton ringde han upp dig och frågade?
Vad är Du ute efter , att han ska få sparken?
Får väl byta bank om Du är så missnöjd.
| 26 Aug 2014, 13:48 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Patrick Zimbalist wrote: hello. my name is dr nzimba camara. i would like to purchase the item you are advertising. i will transfer the amount agreed to your account through western union bank. i need your credit card number, security code and your penile measurements. //best regards dr nzimba camara Så Du brukar ringa upp bedragare i Nigeria då? Det skulle jag sluta med genast.
| 26 Aug 2014, 13:51 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Mike Leaf wrote: VJ, jag ser faktiskt inte hur Du drabbats eller riskerat att drabbats av något här alls.
Verkar som dom försökt hjälpa både insättaren och dig att korrigera små misstag som uppstod pga att Ni valde denna betalningsmodell.
Möjligen har banktjänstemannen varit lite ute på hal is, Nej han borde inte gjort insättningen på ett annat konto, och kvittot måste ju stämma med transaktionen.
När han flyttade pengar mellan dina konton ringde han upp dig och frågade?
Vad är Du ute efter , att han ska få sparken?
Får väl byta bank om Du är så missnöjd. Det är väl uppenbart hur jag drabbats. Insättaren har såklart drabbats mest eftersom han som jag skrev fått åka som en jojo fram och tillbaka till banken men även jag som känt en del frustration. Nej, det var inbetalaren som ringde från sin mobil och sen fick jag tala med banktjänstemannen i den. Jag är ute efter att få svar på de enkla frågor jag inledningsvis ställde i öppningsposten. Detta har jag också fått i morse på banken när jag sade upp mitt andra konto. Svaren är: ja, den självsvåldiga gjorde fel. Och nej jag ska inte försöka få han sparkad. Eller tycker du att jag borde sträva efter det? Ska jag byta bank för att det jobbar någon kass tjänsteman i en annan stad??? Alltså du och Chronic Town måste ju fan sitta och grogga... 
|
| 26 Aug 2014, 13:58 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Vinyljunkie wrote: Mike Leaf wrote: Det är väl uppenbart hur jag drabbats. Insättaren har såklart drabbats mest eftersom han som jag skrev fått åka som en jojo fram och tillbaka till banken men även jag som känt en del frustration. Nej, det var inbetalaren som ringde från sin mobil och sen fick jag tala med banktjänstemannen i den. Jag är ute efter att få svar på de enkla frågor jag inledningsvis ställde i öppningsposten. Detta har jag också fått i morse på banken när jag sade upp mitt andra konto. Svaren är: ja, den självsvåldiga gjorde fel. Och nej jag ska inte försöka få han sparkad. Eller tycker du att jag borde sträva efter det? Ska jag byta bank för att det jobbar någon kass tjänsteman i en annan stad??? Alltså du och Chronic Town måste ju fan sitta och grogga...  Så om banktjänstemannen vägrat insättningen, hade han fått åka mindre då? Enklaste lösningen (om man nu vill köra denna stenåldersmodell) hade varit om insättaren ringt upp dig och frågat om ditt kontonr på banken vid första besöket. Nej, det skulle krävas många groggar innan jag skulle känna mig 'kränkt' och drabbad av detta.
| 26 Aug 2014, 15:14 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Vinyljunkie wrote: Det är möjligt att alla dina gitarraffärer är sådana där gitarren skickat till annan ort. Känns sjukt omständigt...  Huh? En överföring till en säljare kan man väl göra även om säljaren är på samma ort? Och i alla lägen är det ju smidigare med en överföring via internet-, mobil- eller telefonbank istället för att leta rätt på ett bankkontor som hanterar kontanter och där göra nån sorts insättning. Hur som helst... Grunden till problemet tycks ju vara att du och inbetalaren inte lyckats se till att inbetalaren hade ett korrekt kontonummer med sig. Det kan knappast banken hållas ansvariga för. Däremot ska som sagt en tjänsteman egentligen inte lämna ut kundnummer. Här tycks det ju dock varit för att hjälpa er, och dessutom utan risk för er båda eftersom det var ett av dina konton som pengarna sattes in på. Då har pengarna kommit in till dig, och allt är ju faktiskt löst. Sen har du inte lyckats kolla av dina konton för att se var pengarna hamnat, inbetalaren visste ju rimligen att det varit problem med kontonumret så då verkar det väl rimligt att du kollar alla dina konton. Förstår inte hur det kunde vara omöjligt för att du vara på resande fot. Internetbank, mobilbank eller för den delen telefonbank måste väl varit tillgängligt ändå? Inbetalarens "turer till banken" (varför inte ringa istället?!) hade ju undvikits om du hade kollat igenom dina konton. Det här känns som sagt som ett 1900-talsproblem som inte behöver uppstå längre... 
|
| 26 Aug 2014, 15:24 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Här ställer man två enkla frågor och så blir man sedvanligt ifrågasatt helt utanför frågeställningen. Heja surgubb-Bojen!
|
| 26 Aug 2014, 15:33 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Vinyljunkie wrote: Här ställer man två enkla frågor och så blir man sedvanligt ifrågasatt helt utanför frågeställningen. Heja surgubb-Bojen! Ja du borde vetat det vid det här laget.
| 26 Aug 2014, 16:01 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Mike Leaf wrote: Vinyljunkie wrote: Här ställer man två enkla frågor och så blir man sedvanligt ifrågasatt helt utanför frågeställningen. Heja surgubb-Bojen! Ja du borde vetat det vid det här laget. Vissa lär sig aldrig attityden på forum. Andra glömmer att gå på toaletten regelbundet.
|
| 26 Aug 2014, 16:29 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Vinyljunkie wrote: Här ställer man två enkla frågor och så blir man sedvanligt ifrågasatt helt utanför frågeställningen. Heja surgubb-Bojen! Fast du har ju fått svar på frågorna? Vad vill du sen göra med de svaren? "* självsvåldigt i egenskap av banktjänsteman sätta in pengar på ett konto som inbetalaren vare sig har uppgett eller har tillgång till?" Nä, generellt inte. Men här tycks det som sagt snarare handlat om att banktjänstemannen försökte hjälpa till i en problemsituation ni skapat, och risken för problem både för dig och inbetalaren borde rimligen varit noll. Därför kan det knappast ses som någon större fadäs från banktjänstemannens sida. * att föra över pengar mellan konton överhuvudtaget - per telefon? Banktjänstemannen kan som sagt ta instruktioner via telefon. Beroende på ärendets typ är det mer eller mindre viktigt att säkerställa identiteten. Här var ju risken för problem för dig praktiskt taget lika med noll eftersom båda kontona var dina, och därför var det väl också rimligt att han inte gjorde någon direkt id-koll. Jag är dock fortfarande nyfiken på varför inbetalaren åkte fram och tillbaka till banken... 
|
| 26 Aug 2014, 16:43 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
ChronicTown wrote: Vinyljunkie wrote: Här ställer man två enkla frågor och så blir man sedvanligt ifrågasatt helt utanför frågeställningen. Heja surgubb-Bojen! Fast du har ju fått svar på frågorna? Vad vill du sen göra med de svaren? Jag är dock fortfarande nyfiken på varför inbetalaren åkte fram och tillbaka till banken...  Jag vet inte. Vad föreslår du? Därför att eftersom pengarna åkte in på ett konto jag inte uppgett eller ens använder trodde han ju att han behövde göra en anmälan på något sätt. Jag såg inga pengar då jag tog ett kontoutdrag och eftersom han satt in kontanter på bankkontor och hade kvitto på detta är det väl inte så svårt att lista ut att vi båda inte förstod vad som hänt?
|
| 26 Aug 2014, 17:00 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Vinyljunkie wrote: ChronicTown wrote: Jag är dock fortfarande nyfiken på varför inbetalaren åkte fram och tillbaka till banken...  Därför att eftersom pengarna åkte in på ett konto jag inte uppgett eller ens använder trodde han ju att han behövde göra en anmälan på något sätt. Jag såg inga pengar då jag tog ett kontoutdrag och eftersom han satt in kontanter på bankkontor och hade kvitto på detta är det väl inte så svårt att lista ut att vi båda inte förstod vad som hänt? Han kunde väl ringt och dubbelkollat istället för att åka "fram och tillbaka" dit kanske? Vilket kontonummer stod på insättningskvittot han fått?
|
| 26 Aug 2014, 17:35 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
På insättningskvittot stod det kontonummer som pengarna gått in på. SÅ flummiga är de inte på banken. 
|
| 27 Aug 2014, 12:19 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Vinyljunkie wrote: På insättningskvittot stod det kontonummer som pengarna gått in på. SÅ flummiga är de inte på banken.  Haha, så för att sammanfatta: - Inbetalaren visste att det var oklarheter med kontonumret hen fått av dig. - Dessutom visste inbetalaren att banktjänstemannen tagit fram ett fungerande kontonummer och satt in pengarna där. - Det kontonumret stod också på insättningskvittot. Men du kollar ändå inte det kontot, och då tror du och inbetalaren att pengarna minsann försvunnit. - Inbetalaren sätter sig och "åker jojo" till banken för att reda ut hela. (Varför han ringer en gång och dubbelkolla utifrån numret på kvittot framgr inte. - När banken sen för över pengarna till kontot du tänkt från början, då letar du fel i deras agerande. Briljant!
|
| 27 Aug 2014, 14:04 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
ChronicTown wrote: Vinyljunkie wrote: På insättningskvittot stod det kontonummer som pengarna gått in på. SÅ flummiga är de inte på banken.  Haha, så för att sammanfatta: - Inbetalaren visste att det var oklarheter med kontonumret hen fått av dig. - Dessutom visste inbetalaren att banktjänstemannen tagit fram ett fungerande kontonummer och satt in pengarna där. - Det kontonumret stod också på insättningskvittot. Men du kollar ändå inte det kontot, och då tror du och inbetalaren att pengarna minsann försvunnit. - Inbetalaren sätter sig och "åker jojo" till banken för att reda ut hela. (Varför han ringer en gång och dubbelkolla utifrån numret på kvittot framgr inte. - När banken sen för över pengarna till kontot du tänkt från början, då letar du fel i deras agerande. Briljant! Du vill som vanligt ifrågasätta det mesta jag skriver, och även sånt som jag inte skrivit. Vilket för oss tillbaka till groggen... eftersom inget i din sammanfattning stämmer med vad jag skrivit. Stor humor.
|
| 27 Aug 2014, 15:45 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Vinyljunkie wrote: ChronicTown wrote: Haha, så för att sammanfatta:
- Inbetalaren visste att det var oklarheter med kontonumret hen fått av dig. - Dessutom visste inbetalaren att banktjänstemannen tagit fram ett fungerande kontonummer och satt in pengarna där. - Det kontonumret stod också på insättningskvittot. Men du kollar ändå inte det kontot, och då tror du och inbetalaren att pengarna minsann försvunnit. - Inbetalaren sätter sig och "åker jojo" till banken för att reda ut hela. (Varför han ringer en gång och dubbelkolla utifrån numret på kvittot framgr inte. - När banken sen för över pengarna till kontot du tänkt från början, då letar du fel i deras agerande.
Briljant! Du vill som vanligt ifrågasätta det mesta jag skriver, och även sånt som jag inte skrivit. Vilket för oss tillbaka till groggen... eftersom inget i din sammanfattning stämmer med vad jag skrivit. Stor humor. Fair enough, jag kunde ju bara dra mina slutsatser utifrån vad du beskrivit ovan. Och då blir det ju som jag sammanfattade... 
|
| 27 Aug 2014, 16:02 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
ChronicTown wrote: Vinyljunkie wrote: På insättningskvittot stod det kontonummer som pengarna gått in på. SÅ flummiga är de inte på banken.  Haha, så för att sammanfatta: Okej då, om du inte orkar läsa innantill:- Inbetalaren visste att det var oklarheter med kontonumret hen fått av dig. Nej, inte fören det inte stämde på banken- Dessutom visste inbetalaren att banktjänstemannen tagit fram ett fungerande kontonummer och satt in pengarna där. Nej han trodde att den felaktiga siffran hade korrigerats av banktjänstemannen.- Det kontonumret stod också på insättningskvittot. Men du kollar ändå inte det kontot, och då tror du och inbetalaren att pengarna minsann försvunnit. Nej för banktjänstemannen satte ju in pengarna på ett annat konto utan att meddela insättaren- Inbetalaren sätter sig och "åker jojo" till banken för att reda ut hela. (Varför han ringer en gång och dubbelkolla utifrån numret på kvittot framgr inte. Se ovan- När banken sen för över pengarna till kontot du tänkt från början, då letar du fel i deras agerande. Nej banken förde aldrig över några pengar, men de föreslog det.Briljant!
|
| 27 Aug 2014, 16:22 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Vinyljunkie wrote: ChronicTown wrote: Okej då, om du inte orkar läsa innantill:
- Inbetalaren visste att det var oklarheter med kontonumret hen fått av dig. Nej, inte fören det inte stämde på banken - Dessutom visste inbetalaren att banktjänstemannen tagit fram ett fungerande kontonummer och satt in pengarna där. Nej han trodde att den felaktiga siffran hade korrigerats av banktjänstemannen. - Det kontonumret stod också på insättningskvittot. Men du kollar ändå inte det kontot, och då tror du och inbetalaren att pengarna minsann försvunnit. Nej för banktjänstemannen satte ju in pengarna på ett annat konto utan att meddela insättaren - Inbetalaren sätter sig och "åker jojo" till banken för att reda ut hela. (Varför han ringer en gång och dubbelkolla utifrån numret på kvittot framgr inte. Se ovan - När banken sen för över pengarna till kontot du tänkt från början, då letar du fel i deras agerande. Nej banken förde aldrig över några pengar, men de föreslog det.
Briljant! Naturligtvis menar jag att insättaren insåg att det var problem först på banken. Poängen var att insättaren jut visste att det varit någon oklarhet kring kontonumret när han gjort insättningen, då bör väl det första man gör när du inte ser insättningen på ditt konto vara att kontrollera vilket kontonummer som står på kvittot. Banken har ju faktiskt meddelat insättaren vilket konto pengarna är på, det står ju på kvittot! När han sen ger dig det kontonumret borde du ju direkt kunnat kolla om pengarna fanns där. Allt löst utan trassel!  Det här var en skojig inblick i hur det verkar vara att jobba i kassan på bankkontor. Tacka fasen för att de inte vill ha kontantkunder eller kassaärenden...
|
| 27 Aug 2014, 16:38 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Riktigt så enkelt är det inte då banktjänstemannen inte meddelade insättaren att pengarna åkte in på ett helt annat konto. (som jag redan skrivit säkert tre gånger...  ) Och då var det redan försent = felet låg hos banken, eller rättare sagt banktjänstemannens självsvåldiga agerande. Ehm.... tacka fan för att kontantkunder inte vill ha banker med tjänstemän som freebasear lite sådär på en höft... 
|
| 27 Aug 2014, 17:27 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Vinyljunkie wrote: Riktigt så enkelt är det inte då banktjänstemannen inte meddelade insättaren att pengarna åkte in på ett helt annat konto. (som jag redan skrivit säkert tre gånger...  ) Och då var det redan försent = felet låg hos banken, eller rättare sagt banktjänstemannens självsvåldiga agerande. Ehm.... tacka fan för att kontantkunder inte vill ha banker med tjänstemän som freebasear lite sådär på en höft...  Och varken du eller inbetalaren tänkte på att en koll på kvittot borde vara ett bra första steg? Jag jäklas lite med dig, men kan nog inte riktigt se att annat än att ni skapat mer problem åt er själva än vad banken gjorde.
|
| 27 Aug 2014, 17:53 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
ChronicTown wrote: Vinyljunkie wrote: Riktigt så enkelt är det inte då banktjänstemannen inte meddelade insättaren att pengarna åkte in på ett helt annat konto. (som jag redan skrivit säkert tre gånger...  ) Och då var det redan försent = felet låg hos banken, eller rättare sagt banktjänstemannens självsvåldiga agerande. Ehm.... tacka fan för att kontantkunder inte vill ha banker med tjänstemän som freebasear lite sådär på en höft...  Och varken du eller inbetalaren tänkte på att en koll på kvittot borde vara ett bra första steg? Jag jäklas lite med dig, men kan nog inte riktigt se att annat än att ni skapat mer problem åt er själva än vad banken gjorde. Okeeej... så om man går till banken och ska sätta in kontanter så är det bra att kolla om de verkligen sätter in pengarna på det kontot man önskar? Tjenare... Det var ju där och bara där som förvirringen bestod. Inbetalaren hade kvitto och jag såg inte att pengarna hade kommit fram eftersom de satt på ett helt annat konto. Jag tycker att det är självklart att det borde blivit stopp på banken direkt när kontonumret inte stämde. Primitivt sätt att jävlas lite med att låtsas att inte läsa innantill... 
|
| 27 Aug 2014, 18:03 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Får hålla med CT här, Ni har ju lyckats strula till den enklaste grej här, och banken har försökt hjälpa Er få det rätt. Kör Swish nästa gång eller nåt, men dubbelkolla era telefonnr först.
| 27 Aug 2014, 20:15 |
|
|