View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2026, 22:54

Reply to topic  [ 29 posts ] 
Volvo Xc70 VS Audi Allroad 
Author Message

Post Volvo Xc70 VS Audi Allroad
Ska byta bil denna vecka och har en Volvo XC70 Och en Audi Allroad 4,2 V8
Jag kör en Passat 07a 170hk diesel i dag,och kör för lite för att det ska löna sig med diesel och så kör jag små korta Sträckor så de jädrans partikelfiltret lägger igen hela tiden.
Så jag kör väldigt lite därför tänker jag på att kunna kosta på mig en värsting :D
Vilken bil ska jag välja ni bestämmer,jag byter.
http://www.blocket.se/varmland/Volvo_XC ... w=1&last=1
http://www.blocket.se/stockholm/Audi_Al ... m?ca=7&w=3

01 Apr 2014, 11:55
Profile WWW

Post Re: Volvo Xc70 VS Audi Allroad
Har ingen av nämda förslag, har bara testat Volvon, kör själv BMW, så där är förutsättningarna för mig att uttala mig :roll:

Ska du ha en värsting, välj AUDIn, ska du ha en hyffsat snabb pålitlig arbetshäst välj Volvon.
AUDIn med V8 blir väldigt dyr om det börjar krångla, många delar byggda i små serier = DYRT!
Och inte många förutom märkesvärkstäder som kan hantera eventuella problem.
Varför välja mellan 2 bilar som gått såpass långt om man nu ska slänga ut 130 laxar?
Kolla på bilar som gått högst hälften av den sträckan är mitt förslag, finns rätt många alternativ för det priset.

01 Apr 2014, 12:08
Profile

Ja vist men jag vill gärna ha en högre bil då jag bor på landet och nu i tjällossningen skrapar det i under på Passaten väldigt ofta,och det är inte helt ovanligt att de kör sönder oljetråget på Passat då de är så låga under.
Men högst på min interna lista är BMW 5 serie men den är också väldigt låg.
Hade en BMW X5 ett tag men den var för dyr att köra/äga men vilken kvalité och service.

01 Apr 2014, 12:17
Profile WWW

Skaffa dig en stor dos vintage-gitarr-GAS så behöver inte dina 130 loppor skava mer i fickan! :D
Annars låt den som ska köra bilen bestämma! Alla stora gitarrister av rang har chaufför !

01 Apr 2014, 12:22
Profile

Kollar själv runt lite då min 528 börjar bli gammal, 1997, och 25000 mil sätter sina spår även om den går som en klocka fortfarande :wink:
Har kollat X3 då jag funderar på att skaffa lantställe eller kanske t.o.m flytta ut i hästskiten, har hittat flera stycken under 100 laxar och under 15000 mil, bara som exempel.
Ska man ha roligt bakom ratten och ha en användbar bil så blir det BMW för mig, just saying :roll:

01 Apr 2014, 12:26
Profile

holmis63 wrote:
Ska man ha roligt bakom ratten och ha en användbar bil så blir det BMW för mig, just saying :roll:

Det förklarar din smak angående gitarrer också, just saying :mrgreen: :lol: :wink: :wink: :wink: :wink:

01 Apr 2014, 14:16
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
holmis63 wrote:

Det förklarar din smak angående gitarrer också, just saying :mrgreen: :lol: :wink: :wink: :wink: :wink:

Säger du det, vad har jag för smak när det gäller gitarrer då?
Det är jag nog inte medveten om själv, jag har det mesta utan racergitarrer, så jag undrar faktiskt vad som uppfattas!
Och även hur detta kopplas ihop med min fabless för BMW?

01 Apr 2014, 14:58
Profile

Image

Mest troligt en sådan här.

:mrgreen:

01 Apr 2014, 15:45
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Image

Mest troligt en sådan här.

:mrgreen:

Coolt, hmm, tror jag :?
Men nån sån har jag ju inte, fast jag tar både bilen och guran, vad det nu är för nån gura, vad kostar det?

01 Apr 2014, 15:52
Profile

Varför välja mellan två dåliga bilar när det finns bra bilar för samma pengar? :?

01 Apr 2014, 17:08
Profile ICQ YIM WWW

Jag skulle fortsätta leta om jag var du. Dom båda bilarna har gått väldigt långt och risken för frekventa verkstadsbesök är överhängande. Jag letar bil själv för tillfället och för 140000 får man t ex en Subaru Outback 3.0 245 hästkrafter -07:a som gått under 10 000. Något mindre, men bra bilar. Ja, miltalen oraoar lite, framför allt vad gäller Audin. Jag är ingen expert, bara mina 2 ören.

01 Apr 2014, 20:45
Profile WWW

davidihse wrote:
Jag skulle fortsätta leta om jag var du. Dom båda bilarna har gått väldigt långt och risken för frekventa verkstadsbesök är överhängande. Jag letar bil själv för tillfället och för 140000 får man t ex en Subaru Outback 3.0 245 hästkrafter -07:a som gått under 10 000. Något mindre, men bra bilar. Ja, miltalen oraoar lite, framför allt vad gäller Audin. Jag är ingen expert, bara mina 2 ören.

Bilpriser säger bara 105 tkr privat eller 120 tkr i bilalffären för en sån Outback. Men ditt pris kanske var med garanti/felförsäkring?

Ett tips är att köpa en tre år gammal bil. Brukar ge mest bil och minst problem för pengarna.

01 Apr 2014, 22:03
Profile

Geleråtta wrote:
davidihse wrote:

Bilpriser säger bara 105 tkr privat eller 120 tkr i bilalffären för en sån Outback. Men ditt pris kanske var med garanti/felförsäkring?

Ett tips är att köpa en tre år gammal bil. Brukar ge mest bil och minst problem för pengarna.

Min bil var efter en bil som finns på Blocket. 3 år är säkert en bra tumregel, men miltal och tidigare ägare är inte oviktigt. Jag har kört min nuvarande Subaru i 8000 mil på 2 1/2 år, bara bytt 2 bromsok och 2 bromsskivor plus service. Värdeminskningen är ca 45000 kronor. Det är inte illa tycker jag.
Menar inte att man ska köpa just Subaru men som sagt miltal, ägare och sericehistorik är viktigt att beakta. Audin är säkert kanonbra, men en icke försumbar risk.

01 Apr 2014, 22:58
Profile WWW

Hej,
Audin är ju en drömbil som ny men beg inget annat än en bil man köper om man vill se pengarna rinna ur byxorna..om du tyckte X5 var för dyr så är Audin troligen inte billigare nånstans
Volvon är det bättre köpet av de två tror jag men jag skulle aldrig jämföra en Audi och en Volvo,Volvon är ju inte rolig varken som ny eller beg.Eftersom du ändå har en Volvo med på listan är risken att det är en sån du borde köpa :wink:
Men hitta nåt med färre mil,eller ta x3 tipset om bagageutrymmet räcker...annars Subaru
Själv har jag mest haft BMW och har en 318 touring men köpte också en Vw Up i somras,troligen det vettigaste bilköp jag nånsin gjort...men jag åker ju mest i Stockholm,här funkar shoppingbilar som det ju hette förr :lol:

02 Apr 2014, 00:44
Profile

Bumbi wrote:
Hej,
Audin är ju en drömbil som ny men beg inget annat än en bil man köper om man vill se pengarna rinna ur byxorna..om du tyckte X5 var för dyr så är Audin troligen inte billigare nånstans
Volvon är det bättre köpet av de två tror jag men jag skulle aldrig jämföra en Audi och en Volvo,Volvon är ju inte rolig varken som ny eller beg.Eftersom du ändå har en Volvo med på listan är risken att det är en sån du borde köpa :wink:
Men hitta nåt med färre mil,eller ta x3 tipset om bagageutrymmet räcker...annars Subaru
Själv har jag mest haft BMW och har en 318 touring men köpte också en Vw Up i somras,troligen det vettigaste bilköp jag nånsin gjort...men jag åker ju mest i Stockholm,här funkar shoppingbilar som det ju hette förr :lol:

Personligen undviker jag både audi och volvo då de är försedda med kamrem, något som borgar för höga servicekostnader och kanske ett pinsamt ras.

02 Apr 2014, 07:54
Profile WWW

peterh wrote:

Personligen undviker jag både audi och volvo då de är försedda med kamrem, något som borgar för höga servicekostnader och kanske ett pinsamt ras.

Hur menar du? VAG koncernen inkusive Audi har ju gått över en hel del till kamkedja. Flera av såna modeller är det lustigt nog extra mycket driftproblem med och skyhöga reparationskostnader. Jag tror de är på väg tillbaka till kamrem.

02 Apr 2014, 08:05
Profile

Geleråtta wrote:
peterh wrote:

Hur menar du? VAG koncernen inkusive Audi har ju gått över en hel del till kamkedja. Flera av såna modeller är det lustigt nog extra mycket driftproblem med och skyhöga reparationskostnader. Jag tror de är på väg tillbaka till kamrem.

Hur menar du?
Kamkedja är ju en konstruktion som generellt är tänkt att hålla bilens livslängd, och oftast gör det, rem däremot har ju en begränsad livslängd med utbytes intervall som kan leda till att man glömmer intervallet med påföljande ras.
Detta var ett rätt stort problem på 90-talet som fick tillverkarna att söka sig tillbaks till kedja.
Jag tror inte någon tillverkare är på väg tillbaks till rem, de jag känner till är just nu, och har under en längre tid varit på väg tillbaks till kedja under en rem utfasningsperiod.

02 Apr 2014, 08:39
Profile

Jag köpte en ny VW Golf TSI 140 hk, ( 1,4l, kedja, turbo och kompressor) 2006, trött på mina gamla 5 cylindriga Audibilar med jobbiga kamremsbyten och glupsk törst efter bensin.
Efter 3500 mil tändes motorvarningslampan, in med bilen till VAG-verkstad för felkodsläsning, fick diagnosen "kamkedjan utsliten"!!
Jag sa till servicekillen jamen va fan, kamkedjan var en av anledningen till att jag valde just TSI, förr var det ju sällan eller aldrig (bortsett Merceders då) problem med kamkedjor. Fick till svar att detta vet han ingenting om, men i och med att bilen gått över garantitiden så kunde jag räkna med en kostnad på drygt 30000 kr för byte!!
Nåväl efter lite om och men så gick dom med på att stå för bytet, och tog det som "goodwill".
Problemet med dagens bilar är att man bestämmer först priset, sen får ingenjörerna och produktionslogistikerna rita en bil efter det!
Som exempel: Lufttorkaren i gamla AC-system är en plåtburk, på nya bilar en påse av vinyl som kulorna ligger i!
Vattenpumpens impeller är i metall på gamla bilar, plast nuförtiden osv, osv.

02 Apr 2014, 09:21
Profile

AUDI och kamkedjor är väl ett problem som är känt i hela bilbranschen och även av gemene man
Ras , Ras , Ras.

Angående remmarna så är det ju beroende på vilken motor det handlar om, ifall det bara stannar eller blir ventilsallad om den går av.
Rem är hyfsat enkelt att byta efter intervall, även om det är jäkligt olika, på min Santa Fé är det var 6000:e mil, På Chryslern är 16.000 mil.

Kör man inte så långa sträckor som TS säger bör inte kedja/rem vara avgörande, bilens skick vid köptillfället lär ju vara viktigt om det är gamla bilar som gått
långt.

Subaru Outback är ett hett tips, jättebra bilar.

Fördelen med Bensin V6:or och V8:or är ju att man nästan får dom gratis för att dom är så törstiga , åtminstone SUV.
Kolla priserna på XC90 tex.

02 Apr 2014, 09:24
Profile ICQ WWW

Jovisst, VAGs problem med kamkedjeras, ohämmad oljeförbrukning, strulande tändspolar osv, på vissa motorer är väl känt, men att tillverkarna skulle vara på väg tillbaks till kamrem har då jag inte hört talas om?
Och jag läser motorpressen ganska ingående, umgås med bilfolk rätt mycket med ett allmänt motorintresse i bakgrunden, fast det är klart jag är ju rätt fokuserad på BMW, så jag kan ju ha missat nåt :wink:

02 Apr 2014, 09:38
Profile

Hjärtat säger:
http://www.blocket.se/stockholm/Range_R ... ?ca=11&w=1

Hjärnan säger:
http://www.blocket.se/stockholm/Subaru_ ... ?ca=11&w=1
Eller Honda CR-V.

02 Apr 2014, 10:09
Profile

Jag håller med om att kedja traditionellt varit att föredra före kamrem,men idag verkar det spela mindre roll då tillverkarna uppenbarligen slarvar så löjligt mycket med kvalitetskontrollerna samtidigt som vi fått Longlife servicesyndromet inom bl.a Audi/Vw som verkar skapa fler problem än det löser med koksbildningar och igensatta kanaler mm
även BMW har ju haft problem med kedjan på vissa fyrcylindriga modeller och idag verkar jakten på lägre bränsleförbrukning och bättre miljöpoäng :roll: tvinga tillverkarna till materialkompromisser utanför det önskvärda
Fortsätter det så blir det nog mer kamrem i framtiden,det är en förhållandevis billig och hyfsat pålitlig lösning trots allt,även om jag aldrig riktigt litat på tillverkare som väljer kamrem,det känns lite snålt på nåt vis....
Det som talar emot kamrem i framtiden är väl att vi människor håller på att nedgraderas i elementär teknisk förståelse,så folk lär väl glömma kamremsbytet (vadå kamrem :shock: )mer än nånsin med ras som följd :lol:

Bara remmen är hyfsat nybytt så man slipper börja med att byta den när man köper bilen

02 Apr 2014, 11:49
Profile

Geleråtta wrote:
peterh wrote:

Med dagens ekonomer som suboptimerar allt de rör vid så är det inte konstigt att de kan tvinga fram problem även med kamkedja.

Annat var det förr, då körde jag saab ( där kedjan fungerade ) , numera toyota ( där kedjan och allt annat fungerar)

02 Apr 2014, 16:05
Profile WWW

Kolla in denna!
http://www.blocket.se/vasterbotten/Nybe ... ?ca=15&w=3

03 Apr 2014, 12:54
Profile

Bra tips,och Norrlandssemester samtidigt :)

03 Apr 2014, 16:50
Profile

Det blev XC70 3,2.
Uj tänker ni nu vad dyrt det kommer å bli i bensin,men jag kör inte nu mer än högst tusenmil om året,och ska men ha Disel så måste jag ha en med partikelfilter annars blir skatten skyhög på,så stor bil,
Men bytte bort en Passat med partikelfilter som hade låg skatt,MEN ska man ha partikel filter måste man köra längre Sträckor annars hinner inte bilen rensa filtret,då måste man in på verkstad å rensa,filtret,det går några gånger sedan Måste du byta filtret.
Det kostar ja hör å häpna tjugotusen+arbete.
Så nu står det en XC utanför å jag är mer än nöjd.
Trots det höga miltalet (22000)så var den väldigt välvårdat inte ett stenskott absolut ingen repa eller dörruppslag.
Tänkte först att den måste vara omlackerad,men det verkar inte så.
Ingen familj som ägt den utan säljare som kört långkörning.
Så invändigt är den som ny,inga barn som klättrat runt i bilen.
238hk men ändå känns den seg ingen racermaskin utan mer en glidare.
Adaptiv farthållare var en bra grej,de håller avståndet till bilen framför bromsar i gasar,otroligt bekvämt.
Å det är riktigt sköna stolar,jag tror Volvo har bilindustrins skönaste stolar,
Så är det riktigt låg buller nivå i bilen,det är verkligen fara för att somna i den här känns det som :)
Nej det var skönt att bli av med Passaten som fick åka bärgare till verkstaden mer än en gång,ju vilken skit bil.
Den började rosta först bakluckan sedan spred det sig runt hela bilen lacksläpp lite här och där med rost som följd.
Att det är möjligt på så ny bil (2008)

Det enda som jag hade önskat det vore i bilen är premium stereopaketet med subwoofer,lyssnar mycket på musik bilen.
Och Volvos premium stereo har suveränt bra ljud,men får nöja mig med high performance,som är det näst största.

04 Apr 2014, 11:10
Profile WWW

Jamen grattis då, jo, volvos säten är grymt sköna och tål en långresa utan att man blir krokig.
I sverige är nog volvo det bästa valet om man räknar in alla faktorer i ett bilägande, så det var klokt valt :wink:
Men skojigt blir det ju aldrig.

04 Apr 2014, 11:19
Profile

Bbenderman wrote:
Det blev XC70 3,2.
Uj tänker ni nu vad dyrt det kommer å bli i bensin,men jag kör inte nu mer än högst tusenmil om året,och ska men ha Disel så måste jag ha en med partikelfilter annars blir skatten skyhög på,så stor bil,
Men bytte bort en Passat med partikelfilter som hade låg skatt,MEN ska man ha partikel filter måste man köra längre Sträckor annars hinner inte bilen rensa filtret,då måste man in på verkstad å rensa,filtret,det går några gånger sedan Måste du byta filtret.
Det kostar ja hör å häpna tjugotusen+arbete.
Så nu står det en XC utanför å jag är mer än nöjd.
Trots det höga miltalet (22000)så var den väldigt välvårdat inte ett stenskott absolut ingen repa eller dörruppslag.
Tänkte först att den måste vara omlackerad,men det verkar inte så.
Ingen familj som ägt den utan säljare som kört långkörning.
Så invändigt är den som ny,inga barn som klättrat runt i bilen.
238hk men ändå känns den seg ingen racermaskin utan mer en glidare.
Adaptiv farthållare var en bra grej,de håller avståndet till bilen framför bromsar i gasar,otroligt bekvämt.
Å det är riktigt sköna stolar,jag tror Volvo har bilindustrins skönaste stolar,
Så är det riktigt låg buller nivå i bilen,det är verkligen fara för att somna i den här känns det som :)
Nej det var skönt att bli av med Passaten som fick åka bärgare till verkstaden mer än en gång,ju vilken skit bil.
Den började rosta först bakluckan sedan spred det sig runt hela bilen lacksläpp lite här och där med rost som följd.
Att det är möjligt på så ny bil (2008)

Det enda som jag hade önskat det vore i bilen är premium stereopaketet med subwoofer,lyssnar mycket på musik bilen.
Och Volvos premium stereo har suveränt bra ljud,men får nöja mig med high performance,som är det näst största.

Låter som ett bra val ( trots kamremmen).
Många stirrar sig blinda på låg förbrukning, men det är totalkostnaden som avgör. Och med en kort körsträcka så spelar förbrukningen mindre roll.

Det här med dieselns igensatta partikelfilter är intressant, det visste jag inte . Hur lång tycker volksvagen att man skall köra för att slippa problem ?

04 Apr 2014, 15:57
Profile WWW

Bilen rensar partikelfiltret själv,men bilen måste köras ett tag för att processen ska hinna klart.
Hur länge vet jag inte men skulle gissa på att du måste köra en 40-50 minuter i ett sträck i veckan.
Men är bilen ny och partikelfiltret fräscht så går det länge innan det börjar krångla.
Men när det väl börjar så får du rensa filtret ala 2000kr flera gånger om året.
Nej det där med partikelfilter kan bli ett problem på nya dieselbilar,å rädslan för att jag skulle behöva byta filtret är nu Över puu,

04 Apr 2014, 19:13
Profile WWW
Reply to topic   [ 29 posts ]