| Author |
Message |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
 Fartkamera med delay...
Sedärja statsmaktens fartkameror har inbyggd delay ...
japp framförvarande bil ökade hastigheten kraftigt typ 150-250 meter framför fartkameran o jag låg ca 100 meter efter denna bil i 85 kilometer (90 väg) ... o tänker nu kommer det blixtra!! ha ha ha .... eller..... nä !!!!!
fanskapet fotar istället mig på ca 45-65 meter avstånd efter framförvarande fordon passerat kameran ????? o jag åkte 85 km/h på mätaren vilket i verkligheten är 80 på denna bil .....
ringer snuten på 114 14 o påtalar detta FEL........ varav växeltelefonisten säger att jag får ringa i morgon... men påtalar att hon hört talas om detta förut.......
vad kommer hända ??? kan kameran verkligen urskilja mig på 45-65 avstånd o jag har faktiskt Hållit hastigheten!!!!!
SUUUUUCK!!!!
|
| 06 Mar 2014, 21:50 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
 Re: Fartkamera med delay...
Låter som att den kommer registrera ditt regnr med föregående bils hastighet.
Den har ju ingen annan möjlighet att veta vilken bil det är annat än via bilden.
Har Du tur så har den någon inbyggd funktion som känner av att bild tagits vid fel tidpunkt och raderar den bara att vänta och se, det är inget receptionisten i polisens växel kan påverka.
eg skulle man ju göra som ryssarna , sätta en Gopro kamera i sin egen bil som spelar in allt , men det är ju inte tillåtet tyvärr.
| 07 Mar 2014, 10:09 |
|
 |
|
HRJ
|
Mike Leaf wrote: eg skulle man ju göra som ryssarna , sätta en Gopro kamera i sin egen bil som spelar in allt , men det är ju inte tillåtet tyvärr. Fantastiska videos... Är det inte tillåtet i Sverige? Då borde det ju rimligtvis inte vara tillåtet att ha det när man åker motorcykel, skoter, båt, cykel eller skidor heller? Var går gränsen?
|
| 07 Mar 2014, 10:29 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
HRJ wrote: Mike Leaf wrote: eg skulle man ju göra som ryssarna , sätta en Gopro kamera i sin egen bil som spelar in allt , men det är ju inte tillåtet tyvärr. Fantastiska videos... Är det inte tillåtet i Sverige? Då borde det ju rimligtvis inte vara tillåtet att ha det när man åker motorcykel, skoter, båt, cykel eller skidor heller? Var går gränsen? Jag vet inte exakt , men det stod i tidningen. DU får inte ha fast monterad övervakningskamera som filmar allmän plats, gäller både privatpersoner och företag utan tillstånd. Kan vara läge att luska mer i. Ber att få återkomma i ämnet. http://www.aftonbladet.se/bil/article18427433.ab
| 07 Mar 2014, 12:33 |
|
 |
|
Trout
|
Sätt kameran på huvudet så är det löst.
|
| 07 Mar 2014, 12:52 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Trout wrote: Sätt kameran på huvudet så är det löst. Bra idé. Då får man footage inifrån macken också.
| 07 Mar 2014, 13:18 |
|
 |
|
HRJ
|
Frågan är om en löstagbar kamera monterad inne i bilen faller under kameraövervakningslagen? Är den kameran att betrakta som: Quote: Den säger att fast monterade kameror på allmän plats, och där personer kan identifieras, är olagliga utan tillstånd. Tvärtom finns det prejudikat på att i sin ägandes bil är man skyddad av lagen om hemfrid. Jag tror att det är lite luddigt tills det har prövats i rättslig instans.
|
| 07 Mar 2014, 14:04 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
HRJ wrote: Tvärtom finns det prejudikat på att i sin ägandes bil är man skyddad av lagen om hemfrid. Jag tror att det är lite luddigt tills det har prövats i rättslig instans. Ja fast det behöver ju inte innebära att man får filma allmänheten ut genom fönstret. Det behöver som sagt överklagas och prövas, de som ansöker om tillstånd får tydligen nobben i alla fall.
| 07 Mar 2014, 15:19 |
|
 |
|
rifle
|
Jag tror de fotade dig för att du körde för sakta och hindrade trafiken 
|
| 12 Mar 2014, 14:54 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
vi får se .... tror nog att jag inte blev fotad.. verkar som om kameran endast fotar inom 0-18 meter... troligtvis så fotade den bilen före.. men missade den.... han ökade väl farten precis i slutskedet.... dvs nästan passerat kameran...
|
| 12 Mar 2014, 22:33 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
zven wrote: vi får se .... tror nog att jag inte blev fotad.. verkar som om kameran endast fotar inom 0-18 meter... troligtvis så fotade den bilen före.. men missade den.... han ökade väl farten precis i slutskedet.... dvs nästan passerat kameran... Vet inte riktigt hur dom där är funtade , dom har ju helt klart en begränsning i hur många bilder de kan lagra. När Filip och Fredrik försökte provocera fram en bild fick de köra ett flertal ggr förbi samma kamera i hög hastighet innan den till slut ville ta en bild.
| 13 Mar 2014, 11:43 |
|
|