View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2026, 22:55

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Backkamera bil 
Author Message

Post Backkamera bil
Som sagt jag har ju köpt en pickup och tjejen tycker att den är lite stor och värre lär det ju bli då kåpan kommer på. Nu funderar jag på att köpa en billig backkamera och montera på den.

Hittade denna http://www.conrad.se/TR%26Aring;DL%26Ou ... 1=tablink1 hos Conrad för en tusing och kunde kanske vara nåt åt mig.

Nån annan som har tips på eller erfarenheter av billiga backkameror.

05 Mar 2014, 14:21
Profile

Post Re: Backkamera bil
busse wrote:
Som sagt jag har ju köpt en pickup och tjejen tycker att den är lite stor och värre lär det ju bli då kåpan kommer på. Nu funderar jag på att köpa en billig backkamera och montera på den.

Hittade denna http://www.conrad.se/TR%26Aring;DL%26Ou ... 1=tablink1 hos Conrad för en tusing och kunde kanske vara nåt åt mig.

Nån annan som har tips på eller erfarenheter av billiga backkameror.

både backkamera och ljuddämpningsmateriel finns på biltema.

05 Mar 2014, 18:58
Profile WWW

Problemet för mig är att jag har 10 mil enkelväg till biltema, jag har beställt den billiga kameran från Conrad så det återstår att se vad det är för nåt. Bitumenplattor beställde jag på den lokala macken visst kostar dom mer men skall jag åka och hämta eller skicka med buss så blir det inte billigare än att handra lokalt.

07 Mar 2014, 08:44
Profile

busse wrote:
Problemet för mig är att jag har 10 mil enkelväg till biltema, jag har beställt den billiga kameran från Conrad så det återstår att se vad det är för nåt. Bitumenplattor beställde jag på den lokala macken visst kostar dom mer men skall jag åka och hämta eller skicka med buss så blir det inte billigare än att handra lokalt.

Det är ju minst sagt förvånande att inte Biltema har en webshop.

07 Mar 2014, 10:04
Profile ICQ WWW

[/quote]
Det är ju minst sagt förvånande att inte Biltema har en webshop.[/quote]

Jag tycker att det är skönt att det fortfarande finns butiker och affärsidéer som fortfarande funkar utan internet!

Off topic ang backkameror så hände det någon gång på det åkeri jag jobbade på att vi fick in klagomål från äldre damer som tyckte att det var mycket ansvarslöst att backa med lastbilen och samtidigt titta på TV !

07 Mar 2014, 16:04
Profile

pudas wrote:
Jag tycker att det är skönt att det finns butiker och affärsidéer som fortfarande funkar utan internet!

Jo, fast dom har ju hela sin katalog på Internet , och man ser hela tiden folk som länkar dit för olika prylar.
Tänkte mest på TS som själv skriver att han har 10 mil enkel resa till närmaste varuhus.

Har halva det problemet själv, man får ju kalkylera in reskostnaden i priset så att säga.

Jag tror dom skulle öka sin försäljning rejält med en webshop, men det kanske finns trösklar där , dom har säkert räknat på det
mer än en gång.

07 Mar 2014, 16:30
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
pudas wrote:
Jag tycker att det är skönt att det finns butiker och affärsidéer som fortfarande funkar utan internet!

Jag tror dom skulle öka sin försäljning rejält med en webshop, men det kanske finns trösklar där , dom har säkert räknat på det
mer än en gång.

Jo Biltema låter garanterat inte en krona gå dom förbi, det är nog ett av Europas mest intrimmade organisationer vad gäller import och logistik!

07 Mar 2014, 16:48
Profile

pudas wrote:
Jo Biltema låter garanterat inte en krona gå dom förbi, det är nog ett av Europas mest intrimmade organisationer vad gäller import och logistik!

Det är fascinerande att dessa kedjor, Jula, Biltema, Clas Ohlson, ÖB mfl lyckas sälja billigt och ändå tjäna massor av stålar , när kollegorna i den traditionella elektronikhandeln loosar pengar ju mer dom säljer.

Dom säljer inte EXAKT samma sortiment (förutom ibland då)
Och dom gör ju inte någon TV reklam heller (förutom ÖB) kanske så man ska göra.

07 Mar 2014, 17:18
Profile ICQ WWW

Nu har jag köpt kameran och det fick bli detta system med två kameror, den ena kommer att monteras på bilen som backkamera och den andra som en övervakningskamera i hunxboxen på pickupflaket. http://www.conrad.se/TR%26Aring;DL%26Ou ... 39_0330014

Hur skulle ni koppa backkameran så den är på hela tiden som en extra backspegel eller bara då man lägger in backen. Min bil kommer ju att få ännu sämre sikt bakåt med hundbox och kåpa på.

Anledningen till att det inte blev biltema är att deras dubbelsystem hade 7 tums skärm och den känns förstor att palceras bra i bilen och att jag har 10 mil enkel väg till närmaste jula, classe eller biltema. Då fick det bli detta system från conrad och förhoppningsvis får jag monterat det i helgen.

Biltema var ju en postorderkatalog för så där en 10-15 år sen och hade väl då endast ett par affärer i hela sverige. Minns en resa genom sverige 1992 där en ha höjdpunkterna var Biltema i Västerås (om jag nu minns rätt på staden).

21 Mar 2014, 10:43
Profile

Ideallösningen vore ju att ha en(1) skärm på instrumentbrädan och kunna växla mellan kamera framåt, bakåt samt GPS.
Sen skulle backkameran gå igång automatiskt på skärmen när man lägger i backen.

Sen skulle man kunan lätt slå på recording vid behov.

Framåt i ditt fall skulle bli hundkameran.

Men det komplicerar väl det hela kan jag tänka mig...

21 Mar 2014, 11:47
Profile ICQ WWW

Utan att satt min in i mitt system så fattar jag att det hela funkar så att varje kamera går på var sin kanal vilket gör att hundkameran går på en kanal och backkameran går på en annan. Som du säger så vore det idealiskt att ha en kamera som nån form av masterkamera som då den startar visas på skärmen.

Nu har jag inte satt min in i funktionen på mitt system men jag skulle tro att jag åker på att byta kanal manuellt på skrämen för att växla mellan de två olika kamerorna. Så om jag skall bakca kommer jag i vilket fall som helst att måsta trycka på skärmen om jag har igång hundkameran.

Jag skall nog kolla vidar i maualen om man kan ha en kamera som master.

21 Mar 2014, 13:20
Profile
Reply to topic   [ 11 posts ]