Ljuddämpningsmaterial till bil
Jag har köpt en Mitshubishi L200 pickup och funderar på att dämpa baksidan av durkplåten som utgör invändiga sidor och botten på flaket, orsaken är att jag vill få flaket så tyst som möjligt då jag kommer att ha hundar där och vill göra det så bekvämt som möjligt för dom. Några tips på ljuddämpningsplattor? Biltema har dessa
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... st-369213/ men det går åt uppskattningsvis ca 5m2 om man skall dämpa botten och sidor av flaket.
Bilen kommer att få kåpa vilken jag väntar på nu men jag kommer även att bygga en isolerad hundbox med värme och kylfläkt, öppningsbarar ventilationsluckor, termometer in till bilen, fönster mot bilensbakruta så man håller koll på hundarna, denna box kommer att spännas fast på flaket under kåpan. Har sett liknade större konstruktioner till släp och pickuper som verkar användas av draghundsfolk med kollade priser på dessa och dom var inte billiga från ca 35 plus moms och uppåt. Har nog turen att få tag på 25 mm tjocka väggpaneler med frigolitisolering till kostnaden av några bullpåsar då jag kan komma över sekunda paneler på ett ställe där en kompis är platschef.
Sommartid skulle det nog dock vara fint att bara kunna ha nätburar men då är nog ljuddämpning av flak och kåpa ett måste enlig mig. Jag vet dock många som bara ha hundarna under kåpan med några filtar eller annat att ligga på men nog vill jag försöka göra det så ombonat som det går.
Som sagt tips på ljuddämpningmaterial.