|
|
Page 1 of 1
|
[ 11 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Dodger
|
 TV, LCD eller plasma?
Måste akut ha en extra TV så jag tänkte hugga en på Blocket. Lutar åt en 42" (minst), men frågan är om man ska köpa en plasma eller LCD? Åsikter och synpunkter tack!
|
| 28 Feb 2014, 13:57 |
|
 |
|
davidihse
|
 Re: TV, LCD eller plasma?
Nu för tiden ska man nog köpa LED.
|
| 28 Feb 2014, 14:32 |
|
 |
|
Dodger
|
davidihse wrote: Nu för tiden ska man nog köpa LED. Jo, men det alternativet hade jag uteslutit i min fråga....
|
| 28 Feb 2014, 15:14 |
|
 |
|
davidihse
|
Jag visste inte om du inte hängt med på TV marknaden. Min känsla är nog annars LCD, plasma är bra men känsligare så vad gäller begagnat hade jag köpt det. Om tv'n vore större hade kanske plasma varit bättre. Köper du en begagnad tv som var top of the line när den var ny kan plasma funka.
|
| 28 Feb 2014, 17:04 |
|
 |
|
Dodger
|
davidihse wrote: Jag visste inte om du inte hängt med på TV marknaden. Min känsla är nog annars LCD, plasma är bra men känsligare så vad gäller begagnat hade jag köpt det. Om tv'n vore större hade kanske plasma varit bättre. Köper du en begagnad tv som var top of the line när den var ny kan plasma funka. Hur mycket "större" TV ska det vara för att plasma skulle kunna vara ett bättre alternativ?
|
| 01 Mar 2014, 15:02 |
|
 |
|
Bumbi
Joined: 18 Jun 2011, 14:31 Posts: 1096 Location: Sollentuna
|
Lätt plasma Fyndläge på framförallt Pioneers Kuro modeller,de finns i 42 men vanligast i 50 tum,grym bild,svärta,skärpa och verklighetstrogen...Även Panasonic är bra men inte lika...undvik LG och andra budgetmärken... Har svårt för nya ledgenerationen som jag tycker saknar djup i bilden,skärpan är superskarp i framkant av bilden men känns projicerad på ett onaturligt sätt..och vem behöver Smart tv när det finns Apple tv 
|
| 10 Mar 2014, 02:10 |
|
 |
|
southbeck
|
Plasma blev det för mig. Ingen smart tv, utan bara stor och bra bild. Ser naturligt ut som nämnts. Kör istället smart blueray-spelare. Men drar ju ganska mycket energi plasman.
|
| 10 Mar 2014, 14:01 |
|
 |
|
kjelle
|
Bumbi wrote: Lätt plasma Fyndläge på framförallt Pioneers Kuro modeller,de finns i 42 men vanligast i 50 tum,grym bild,svärta,skärpa och verklighetstrogen...Även Panasonic är bra men inte lika...undvik LG och andra budgetmärken... Har svårt för nya ledgenerationen som jag tycker saknar djup i bilden,skärpan är superskarp i framkant av bilden men känns projicerad på ett onaturligt sätt..och vem behöver Smart tv när det finns Apple tv  Tänker inte ge mig in i debatten om vad som är bäst, LED eller plasma, men att LG skulle vara ett budgetmärke är inte korrekt. Som alla varumärken har dom, liksom Samsung m.m. billiga OCH dyra modeller, den senaste generationen i regel x2 eller x3 dyrare än en äldre generation.
| 10 Mar 2014, 14:34 |
|
 |
|
Bumbi
|
Quote: Tänker inte ge mig in i debatten om vad som är bäst, LED eller plasma, men att LG skulle vara ett budgetmärke är inte korrekt. Som alla varumärken har dom, liksom Samsung m.m. billiga OCH dyra modeller, den senaste generationen i regel x2 eller x3 dyrare än en äldre generation. När det gäller deras plasmaskärmar har dom inte varit i närheten av Panasonic el Pioneer men å andra sidan inte alls lika dyra så i den jämförelsen är dom ett budgetmärke för mig..Historiskt sett har de haft betydligt fler billiga produkter än dyra... Idag med ett teknikskifte och LEDskärmar så hakar dom på Samsung rätt bra,men personligen litar jag inte på någondera av dessa tillverkare om vi talar långsiktig hållbarhet oavsett pris,men det är bara min känsla och tiden lär väl visa hur bra grejerna är...
|
| 11 Mar 2014, 11:58 |
|
 |
|
Dodger
|
Har googlat lite data på en TV och den har färgdjupet 8. Om man tittar på föregående års modell av TV:n så har den färgdjupet 10. Innebär det att den äldre TV:n har bättre bild? Det står ju dock att den nyare TV:n är en ny generation med deras bästa bild hittills?
Upplösningen är dock inte lika på dem, spelar det någon roll för färgdjupet?
|
| 12 Mar 2014, 08:49 |
|
 |
|
Bumbi
|
|
| 12 Mar 2014, 10:02 |
|