| Author |
Message |
|
eskil
|
 Speakon till högtalarkabel
Jag har på något sätt blivit ansvarig för att fixa ett nytt slutsteg till vår klätterklubb då det gamla håller på att ge upp.
Idag har vi ett slutsteg och högtalare med speakon-kontakter, vilket är en kontakt jag inte är så familiär med. Vi har diskuterat vad vi ska ha istället för det slutsteg vi har idag, och en tanke som kom upp (eftersom det vi har idag är påväg att dö dammdöden) var att köpa någon billig lösning.
För att få större valfrihet i vad som ska köpas undrar jag helt enkelt, är det någon som kan ge svar på hur det funkar med speakon-kontakter, går det t.ex att konvertera dessa till vanlig högtalarkabel?
_________________ I övrigt har jag ingen åsikt.
|
| 12 Feb 2014, 21:13 |
|
 |
|
tligen
Joined: 10 Feb 2004, 19:59 Posts: 1894 Location: Förort med Swish
|
 Re: Speakon till högtalarkabel
hallåj!
asså, här förstår jag inte riktigt "konvertera dessa till vanlig högtalarkabel" speakon är typ av kontakt, högtalarkabel är som sagt en kabel konvertera?
montera, speakon på högtalarkabel kan man göra, lätt dessutom men det var nog inte det du menade
utan nåt annat som jag inte begrep....
_________________ tligen
|
| 12 Feb 2014, 23:15 |
|
 |
|
pudas
|
"Dammdöden" botas med rengöring, lyft på locket och dammsug slutsteget invändigt, se sen till att montera det i ett mer dammfritt utrymme. Är det fläktkylt så sugs damm in i det på sikt. Speakon kontakter sitter på i stort sett alla slutsteg för pa tillverkade under den senaste 20-års perioden. Tele och XLR, som var vanligt förr är direkt olämpligt på slutsteg över 150-200W.
_________________ pudas
|
| 13 Feb 2014, 00:58 |
|
 |
|
eskil
|
Det är antagligen jag som snurrat till begreppen.
Det jag menar är, går det att använda ett par högtalare med speakon till en "vanlig" hemmastereo?
Vad gäller dammdöden så är jag fullt medveten om att dammsugare är ett bra botemedel mot det, problemet är att fläktarna dessutom håller på att ge upp. Att komma undan damm går i princip inte, slutsteget sitter redan där det är minst damm i lokalen...
|
| 13 Feb 2014, 07:44 |
|
 |
|
peterh
|
eskil wrote: Det är antagligen jag som snurrat till begreppen.
Det jag menar är, går det att använda ett par högtalare med speakon till en "vanlig" hemmastereo?
Vad gäller dammdöden så är jag fullt medveten om att dammsugare är ett bra botemedel mot det, problemet är att fläktarna dessutom håller på att ge upp. Att komma undan damm går i princip inte, slutsteget sitter redan där det är minst damm i lokalen... Byt fläktarna i samband med rengöring, billigare & bättre kan det väl inte bli ?
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 13 Feb 2014, 08:40 |
|
 |
|
eskil
|
peterh wrote: eskil wrote: Det är antagligen jag som snurrat till begreppen.
Vad gäller dammdöden så är jag fullt medveten om att dammsugare är ett bra botemedel mot det, problemet är att fläktarna dessutom håller på att ge upp. Att komma undan damm går i princip inte, slutsteget sitter redan där det är minst damm i lokalen... Byt fläktarna i samband med rengöring, billigare & bättre kan det väl inte bli ? Hade det varit mitt eget slutsteg hade det varit lösningen men för klubben är det nyköp som gäller då det är för mycket jobb när vi istället kan köpa nytt och dessutom "behöver" en musikanläggning typ nu. Dessutom riskerar vi att stå på samma punkt snart igen eftersom där som sagt är dammigt, och det inte går att göra så mycket åt.
|
| 13 Feb 2014, 09:02 |
|
 |
|
susy
Joined: 12 Dec 2008, 19:31 Posts: 630 Location: Västertorp, S Stockholm.
|
Speakon funkar. Men dom är väl gjorda för lite grövre kablar / högre last. En kabel som funkar bra i en telekontakt kan bli för klen för "klämmlåset" i en Speakon och tvärt om.
|
| 13 Feb 2014, 11:50 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Finns ju adaptrar men billigare att löda om till de kontakter som behövs
_________________ Det är aldrig försent att ge upp
|