View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2026, 22:56

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Ny cykel 
Author Message

Post Ny cykel
Börjar bli dags att se sig om efter ny cykel till våren, och jag provar att kolla om bojarna kan leda mig på rätt spår.

Sen 1983 har jag förbrukat två cyklar som köpts nya och vardera hållit i ca 15 år, först en Monark och sen en Crescent.
Monarken hade tre växlar och Crescenten sju. Båda med fotbroms. När jag köpte min Crescent i slutet på 90-talet fick jag vänja mig om med en annan vinkel på händerna eftersom den hade ett modernare rakare styre. Det tog några år, men man vande sig.

Jag vill ha en rejäl klassisk herrcykel med fotbroms och pakethållare. Absolut inget racing eller mountainåk. Jag tänker mig att ca 5 till sju växlar är lagom. Jag cyklar mest på asfalt, men någon gång kan det ibland bli nån genväg över grus eller över någon gräsmatta.

Finns Monark/Crescent kvar och med samma kvalitet är detta ett självklart val för mig. (Som en tvåhjulig Volvo)

Har bojarna något tips?

05 Feb 2014, 14:16
Profile

Post Re: Ny cykel
Skeppshult är nog betydligt närmare ditt svenska ideal än Monark/Crescent. Köp en Skeppshult ARC. Finns nog bara 3 eller 7 vxl, 5:an har dom (Shimano/SRAM) väl slutat tillverka.
Skeppshult är väl i princip det enda märket som tillverkar ramar i Sverige nuförtiden? Lite tunga, men rullar bra och håller i evigheter. Rostfria på riktigt.

05 Feb 2014, 14:32
Profile WWW

kjelle wrote:
Skeppshult är nog betydligt närmare ditt svenska ideal än Monark/Crescent. Köp en Skeppshult ARC. Finns nog bara 3 eller 7 vxl, 5:an har dom (Shimano/SRAM) väl slutat tillverka.
Skeppshult är väl i princip det enda märket som tillverkar ramar i Sverige nuförtiden? Lite tunga, men rullar bra och håller i evigheter. Rostfria på riktigt.

Självfallet måste de inte vara just svenska. Bara de är lika bra som Monark/Crescent utan att kosta en förmögenhet.

Men jag ska absolut kolla upp Skeppshult. Tack Kjelle! :)

05 Feb 2014, 16:08
Profile

Jag rekommenderar Trek. Deras citycyklar har fotbroms och ganska klassiskt utseende.
http://www.trekbikes.com/se/sv/

05 Feb 2014, 20:56
Profile

Pelago Bristol

http://pelagobicycles.com/bicycles/bristol-1.html

Köpte en sådan förra sommaren, stabil och trevlig cykel på alla sätt.

06 Feb 2014, 04:30
Profile WWW

lpstd wrote:
kjelle wrote:

Självfallet måste de inte vara just svenska. Bara de är lika bra som Monark/Crescent utan att kosta en förmögenhet.

Men jag ska absolut kolla upp Skeppshult. Tack Kjelle! :)

Jag är/har varit cykelfreak, äger idag två MTB i raceklass, 1 landsvägsracer + tre standardcyklar av olika ålder. Har kommit fram till att jag skiljer på användningen radikalt, racinghojar ska vara så lätta och bra som möjligt, hade jag köpt idag blev det kolfiberramar. Standardcyklar blir en helt annan grej för mig. Stabil, komfortabel sittställning på väg till krogen, bra lysen och skärmar och GARANTERAT rostfritt. Därav har jag två Skeppshult standardhojar (två av historiska skäl) med klassisk stålram, medans de lättare hojarna är Cannondale, Gary Fischer, GT, bara kolfiber, alu och titan som material.

06 Feb 2014, 13:54
Profile WWW

Finns ju i Stockholm...!
http://www.stalhasten.se/category.html/cyklar

08 Feb 2014, 13:43
Profile ICQ WWW

Jag tycket det är helt vansinnigt att köpa en ny cykel utan frambroms. Det är lite som att köpa en bil utan bälte bara för att man inte "behövde" det förr. Förhoppningsvis finns det klassiska herrcyklar med frambroms.
I övrigt får man betala ungefär lika mycket för en 20-kilos Skeppshult som för en relativt lätt, modern stadscykel med skivbromsar och aluminiumram.

08 Feb 2014, 13:44
Profile

Makten wrote:
Jag tycket det är helt vansinnigt att köpa en ny cykel utan frambroms. Det är lite som att köpa en bil utan bälte bara för att man inte "behövde" det förr. Förhoppningsvis finns det klassiska herrcyklar med frambroms.

:?:
Självklart ska jag ha handbroms för framhjulet. Vad får dig att tro att jag inte skulle vilja ha det?

08 Feb 2014, 23:55
Profile

lpstd wrote:
Självklart ska jag ha handbroms för framhjulet. Vad får dig att tro att jag inte skulle vilja ha det?

Du skrev "Jag vill ha en rejäl klassisk herrcykel med fotbroms och pakethållare.", så jag förutsatte att det var vad du vill ha. Fotbroms är ju inte frambroms liksom, även om det går att kombinera. :mrgreen:

09 Feb 2014, 13:00
Profile

Makten wrote:
lpstd wrote:

Du skrev "Jag vill ha en rejäl klassisk herrcykel med fotbroms och pakethållare.", så jag förutsatte att det var vad du vill ha. Fotbroms är ju inte frambroms liksom, även om det går att kombinera. :mrgreen:

Tanken har aldrig ens slagit mig att man skulle vilja avstå från frambromsen för att man har fotbroms. :)

09 Feb 2014, 13:52
Profile
Reply to topic   [ 11 posts ]