|
|
Page 1 of 1
|
[ 12 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
snutstrut
|
 Inbrott. Usch och blä
Kom hem igår från några veckors utlandssemester. Nås av beskedet på flygplatsen av mina svärföräldrar att vi haft inbrott i vår villa medan vi varit borta. De ville såklart vänta med beskedet till vi kom hem. Tjuvarna hade brutit upp ett helt fönster och i lugn och ro gått loss i vårt sovrum. Bara sovrummet. När jag först fick höra detta såg jag framför mig hur alla mina gitarrer var försvunna eftersom jag har dessa i sovrummet. Projektor, filmkamera, förstärkare, pedaler etc. Polisen hade varit på plats och tagit upp anmälan och säkrat spår. Snickare kom hit och satte upp provisoriskt plywoodskiva och isolering.
Det visade sig att de bara kommit åt en del av min frus smycken samt en kamera och två klockor. Samtliga gitarrer stod snyggt uppställda i sitt ställ i en av garderoberna. Videokamera kvar, bärbar dator kvar trots att allt det legat synlig framme i samma garderober som det andra. Inga spår att de rört sig runt i huset. Väldigt märkligt.
Känslan av att någon varit i ens hem är faktiskt obeskrivligt hemskt. Trodde inte att jag skulle reagera så starkt. Jag har känt mig helt hängig hela dagen. Som om jag precis kommit hem från en begravning ungefär. Jag vet inte om jag är ledsen, arg eller trött. Känns bara fördjävligt rent ut sagt.
Fönstret är ju såklart helpaj och måste beställas nytt. Det kan i bästa fall dröja till slutet på nästa vecka. Eventuellt längre. Blanketter skall fyllas i för försäkringsbolaget. Polisanmälan etc.
Känns bara så jävla meningslöst. Vem skapar så mycket oreda för några smycken?? Vi hade sett fram emot resan länge, men även om resan blev bra kom det här att grusa allt. Jag har verkligen noll energi att gå till jobbet imorgon. Jag har svårt att hålla mig stark och glad inför barnen. Vi valde faktiskt att dra en lögn om vad som hänt. De är inte så gamla och blir lätt oroliga av sånt.
Larm hade vi inget. Dumt? Javisst, så här i efterhand var det ju det. Kanske vi skulle haft bättre belysning på vår baksida. Vi hade timers och folk som kollade huset, men jag vette fasen vad som hjälper. Rottweiler kanske?
Blä. Ville mest skriva av mig lite i min frustration och ledsamhet.
Någon annan som blivit utsatt för något liknande?
|
| 27 Jan 2014, 23:01 |
|
 |
|
iStofil
|
 Re: Inbrott. Usch och blä
Tråkigt när sånt händer och utan att ha varit utsatt för något sånt själv kan jag förstå att det känns lite besudlat att ha haft inbrott. Men du får se det goda i det onda - de tog smyckena men lämnade det som verkligen är av värde, gitarrerna  Har också funderat på larm men har inte riktigt fått klart för mig om det faktiskt innebär något förhöjt skydd, eller om det bara handlar om känslan av extraskydd. Alla förhärdade kriminella måste ju veta att det tar längre tid för en väktare att komma på plats än det tar för dem att söka igenom huset efter värdesaker? Är det värt det?
|
| 27 Jan 2014, 23:13 |
|
 |
|
snutstrut
|
Nä, jag vet inte alls om larm gör skillnad. Men om tex 10 grannar i ett område har larm och 2-3 saknar borde tjuvarna kanske göra urvalet utifrån det. Eller? Jag vet faktiskt inte hur många grannar som har larm här där vi bor. Jag läser ofta i tidningen om inbrott där de gått loss trots larm. Kanske är en falsk trygghet. Man kanske skulle ha stålbalkar utanpå fönstren som de har i vissa sydeuropeiska länder? 
|
| 27 Jan 2014, 23:21 |
|
 |
|
iStofil
|
snutstrut wrote: Nä, jag vet inte alls om larm gör skillnad. Men om tex 10 grannar i ett område har larm och 2-3 saknar borde tjuvarna kanske göra urvalet utifrån det. Eller? Jag vet faktiskt inte hur många grannar som har larm här där vi bor. Jag läser ofta i tidningen om inbrott där de gått loss trots larm. Kanske är en falsk trygghet. Man kanske skulle ha stålbalkar utanpå fönstren som de har i vissa sydeuropeiska länder?  Jag tror på att ha sånt som man tycker kan bli stulet framme väl synligt, som t.ex. smycken, matsilver, ipads och sånt, så de inte hinner fram till musikprylarna. Det kan finnas avvikande åsikter i familjen, men man kan inte vara överens om allt.
|
| 27 Jan 2014, 23:30 |
|
 |
|
Lurwas
|
snutstrut wrote: Nä, jag vet inte alls om larm gör skillnad. Men om tex 10 grannar i ett område har larm och 2-3 saknar borde tjuvarna kanske göra urvalet utifrån det. Eller? Jag vet faktiskt inte hur många grannar som har larm här där vi bor. Jag läser ofta i tidningen om inbrott där de gått loss trots larm. Kanske är en falsk trygghet. Man kanske skulle ha stålbalkar utanpå fönstren som de har i vissa sydeuropeiska länder?  Video är det mest fällande. Jag har en bekant som trålar bus, och han berättade att det allt för ofta går för fort för att en radiobil skall hinna dit om den inte råkar vara i närheten. Ett par minuter räcker för de professionella. En kamera däremot är svår för dem att göra något åt, då deras näsor ofta är bekanta. Iaf de lokala näsorna som behöver knarkpengar. Värre med ligor så klart. Men har man tur åker de vid ett annat brott, och kan då länkas till inbrottet.
| 28 Jan 2014, 01:23 |
|
 |
|
VIP
Joined: 09 Dec 2007, 22:52 Posts: 3454 Location: Sthlms Län
|
fy fan vad trisst !!!
_________________ -----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com
|
| 28 Jan 2014, 18:30 |
|
 |
|
jasså
|
Inte för att på något sätt förringa obehaget eller känslan av att bli kränkt för den som utsätts för den här typen av brott men det kan ju oxå stämma till lite eftertanke. Vi kanske inte ska göra oss så beroende och fästa vid prylar även om de är värdefulla på olika sätt. Annan brottslighet kan liksom olycksfall eller plötslig sjukdom leda till att man själv eller ens närmaste skadas eller tom dör knall o fall. I det perspektivet kan det kanske kännas lättare att komma över det som hänt utan alltför stort obehag. Det kan ju inte vara så bra att spä på förlusten med grämelse och offerkofta alltför länge. Slöseri med energi - men jag har ju själv utsatts för stöld som jag kunde komma över rätt snabbt just genom att resonera ungefär "trevligt att ha fått ha den där pinalen till låns ett tag". Men jag var givetvis först jävligt förbannad och kränkt. Lycka till, se dig omkring och ta till dig det goda.
|
| 28 Jan 2014, 20:52 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
jasså wrote: Ihar ju själv utsatts för stöld som jag kunde komma över rätt snabbt just genom att resonera ungefär "trevligt att ha fått ha den där pinalen till låns ett tag". Där kan jag konstatera att vi har väldigt olika uppfattning utan att behöva utveckla mer.
| 28 Jan 2014, 21:56 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Död åt tjuvar! 
|
| 28 Jan 2014, 22:00 |
|
 |
|
snutstrut
|
Nu när jag är tillbaka på jobbet igen och hör runt förstår jag att var och varannan människa har varit utsatt för inbrott. Kan faktiskt vara lite skönt att veta att man inte är ensam i det. Min fru tittade igenom datorn och hon märkte rätt snabbt att det nog inte alls var så att kameran nyss hade tömts på foton ( vilket vi inbillat först). Har man små barn kan just foton vara väldigt värdefullt. Känns riktigt tråkigt. jag har suttit och sonderat terrängen gällande larm. Vilken djungel! Dessutom tänkte jag skaffa en rörelsestyrd lampa på vår baksida. Den får gärna vara hur elakt lysande som helst. Enda kravet är att det ska bli FÖR ljust för en bov att vilja välja just vårt hus. Snickaren tog sig tid och körde 6 mil i snöstorm i måndags kväll för att mäta upp för nytt fönster. Förhoppningsvis kunde han få det till nästa vecka och sätter upp det då. Vi får väl se hur försäkringsbolaget agerar. I telefon lät allting rätt bra, men vi får väl se när jag lämnar in kvitton etc. Hoppas verkligen inte att man blir ifrågasatt och tvingas lägga en massa energi på sånt. Håll tummarna! 
|
| 29 Jan 2014, 14:07 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Angående bilder , se för tusan till att ha en backup! speciellt om det är värdefulla bilder.
Angående larm,den branschen går ut på att Du ska teckna löpande abonnemang för x antal hundra i månaden. Fundera på om det måste vara anslutet till larmcentral eller bara fungera lokalt, likaså om det ska larma för brand också.
Angående lampor , billig bra lösning ta 300w eller 500 w halogen med skymningsrelä och rörelsesensor, behöver inte vara värstingar mina har jag köpt för ett par hundringar på Classe, Biltema osv.
FÖR mycket stöldskydd är inte bra , det indikerar att det finns värdeföremål innanför och kan bli attraherande för de lite mer professionella tjuvarna.
När Du väl håller på, se till att det inte står lösa stegar , kofötter och andra verktyg i anslutning till huset, en del inbrott är s a s tillfället som gör tjuven. Lås uthusen.
Hund är ju bra att ha och avskräcker , men att skaffa hund just bara som vakt låter inte tilltalande, dessutom kan den ju inte ligga själv i en vecka när Du har semester utan du måste ha en hundvakt som känner hunden och tittar till den flera gånger om dagen.
Angående gitarrer , värdesaker mm så kan det vara vettigt att ha något svårt eller dolt utrymme i huset att stoppa dessa i, då finsn det en chans att tjuven missar dom och nöjer sig med den 10 år gamla Laptopen du 'glömt' framme.
Att dom bara tar pengar och smycken och inte dator etc är nog pga svårigheter att transportera godset.
När vi och grannen hade inbrott i uthusen hade tjuvarna tagit 2 tvättkorgar och fyllt för att släpa ned till vägen , de låg slängda i diket. Stöldgodset var handverktyg samt mat ur en frys!
Skadorna dom åsamkat var 5 ggr dyrare än värdet på det stulna, avklippta elledningar sönderbrutna lås och dörrar en krossad ruta mm. Lustiga var att hunden skällde på natten , men jag orkade inte gå upp och kolla, jag trodde det var rådjur på tomten som 2 nätter innan.
Dom kommer alltid kvart i fyra på morgonen av nån anledning , och tjuven hade tydligen samma mattider.
| 29 Jan 2014, 15:36 |
|
 |
|
Uncle Fred
Joined: 29 Dec 2007, 18:23 Posts: 1837 Location: Hill Valley
|
Bra info av Herr Leaf, som vanligt  Jag har varit med om många inbrott. En gång bandgrejjer för ca 250000 - och det var länge sen. De hade lastbil och tog allt. Till o med den 40 år gamla dammsugaren.
_________________ Försvinn ur min åsikt
|
| 31 Jan 2014, 04:19 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 12 posts ] |
|