View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2026, 22:55

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Önskar tips, Thailand! 
Author Message

Post Önskar tips, Thailand!
Hej!
Jag noterar att det finns många experter på Thailand här så jag testar att fråga!
Längtar efter en längre resa (ca 3 v) med familjen om något år och vi funderar på Thailand. Innan barnen kom har vi varit där 1 gång, Au Nang, Koh Lahnta och Phi phi.
Vi är 2 vuxna samt 2 barn, idag 2 och 8 år.

Årstid: måste man åka på vintern?
Resmål: lugnt, fina bad och restauranger. Andra tips än där vi varit är intressant.
Flyga till Bangkock eller Phuket? Beror förstås på resmal i Thailand. Verkar vara enklare att hitta billiga flyg till Bangkock.

Med vänlig hälsning, Johan

11 Jan 2014, 13:52
Profile

Post Re: Önskar tips, Thailand!
Generellt väldigt enkelt i Thailand, även med små barn. Transporter här är billigt, tog igår privatbil med chaffeur från Hua Hin till Bangkok, tog 4 timmar och kostade 400 kr. Så landa var du vill. Hua Hin är fullt av svenskar och har ganska tråkig strand men det finns mycket för barnfamiljer att göra och där är lugnt och tryggt. Phuket är så där kul tror jag, lite Mallis men bättre. Koh Samui gillar jag och Koh Tao.
Oj vad jag kan svamla på. Se bara till att läsa vad andra tycker om olika ställen så blir det säkert bra. Skicka gärna PM om du undrar något så svarar jag efter bästa förmåga. Tror jag varit här 10 gånger.
Just det, en tripp norrut till Chang Mai kan vara ett trevligt avbrott mot livet på stranden. Och avakta lite med att beställa något tills den politiska situationen lugnat sig lite, Thaksinfamiljen har i vanlig ordning beväpnat lite khmerer för att ställa till det och armén har flyttat in tanks i bangkok för att säkra flygplatser och tv-stationer. Blir nog lite bökigt på måndag, eventuellt statskupp.

11 Jan 2014, 14:52
Profile WWW

Tubepower wrote:
Hej!
Jag noterar att det finns många experter på Thailand här så jag testar att fråga!
Längtar efter en längre resa (ca 3 v) med familjen om något år och vi funderar på Thailand. Innan barnen kom har vi varit där 1 gång, Au Nang, Koh Lahnta och Phi phi.
Vi är 2 vuxna samt 2 barn, idag 2 och 8 år.

Årstid: måste man åka på vintern?
Resmål: lugnt, fina bad och restauranger. Andra tips än där vi varit är intressant.
Flyga till Bangkock eller Phuket? Beror förstås på resmal i Thailand. Verkar vara enklare att hitta billiga flyg till Bangkock.

Med vänlig hälsning, Johan

Låter som en trevlig resa med familjen. Rekommendationer beror lite på vad ni själva är ute efter (utöver vad du beskrivit ovan).

Jag har varit i Thailand ett otal gånger sedan mitten av 1980-talet (för att min far jobbade där och numera är bosatt på halvtid mitt inne i Bangkok). Generellt kan man säga att ju längre från Bangkok desto lugnare blir det. Förr reste inte thailändarna själva under ledig tid men numera gör de det. Inom bilkörningsavstånd 'konkurrerar' man (särskilt helger) med thailändarna om hotellrum och plats på stranden. För att slippa mycket folk och billigare priser bör man i så fall ta sig lite längre bort från Bangkok t ex mot Kambodja öster om Rayon (Koh Samet är dock OK) eller söder om Hua Hin samt söder om Phuket. Området kring Koh Lanta är nog i huvudsak fortfarande OK (var på en liten ö som heter Koh Hai för några år sedan och det var inte särskilt exploaterat då).

Måste man åka på vintern? Såklart inte. :wink: De brukar säga att det är tre årstider i Thailand; varmt, j#%€t varmt och varmt och blött. :? Vintern (från mitten av december till februari) är behagligast sedan blir det allt varmare, mer molnighet och regnskurar. Under hösten blir det svalare och det kan vara riktigt regnigt.

/R

11 Jan 2014, 15:04
Profile

Hej igen! Skrev nyss ett inlägg som försvann???
Över jul och nyår eller sommarlov är det som gäller.
Tack för bra tiips alla!
Resan blir av om tidigast ett år, måste spara lite först. I sommar åker vi till Grekland, grymt härligt men dyrt.
Koh lantha känns som ett bra alternativ just nu. Det är dock inte bråttom med att bestämma exakt resmål. Phuket verkar vara förstavalet för flighten just nu.

11 Jan 2014, 15:22
Profile

Säsongen börjar längst ner i söder i November då båtarna börjar gå ut till koh Lipe i tarutaoområdet. Efterhand stabiliseras vädret och vattnet blir klarare norrut över årsskiftet och in i Januari. Framåt Mars april börjar det bli varmt. Var i Kao Lak i sena April senast jag var ner (-06), såg nästan ingen bråte kvar efter tsunamin och byggena var igång ordentligt, dock var det jävligt varmt. Skulle gärna åka tillbaka för dykning/snorkling. Koh Similan -Surin som är bra besöksmål för detta. Någon timme i speedboat enkel väg dock och en rejäl stund i bil för att nå Surinbåten. Förutom detta finns nationalparker på fastlandet att besöka med guide osv. khao Lak var trevligt och tillbakalutat då, vet inte hur det är nu.
Om dina barn är såpass små skulle jag leta efter lugn och ro och möjlighet att komma närmare lokalbefolkningen. Har själv rest med barn därnere flera gånger och inser att partyställena och de dramatiska strapatserna sällan är nåt för dom. Den stora behållningen har varit att låta barnen få kontakt med lokala ungar för lek och umgänge medan föräldrarna passar på att vila och få kvalitetstid med varandra och sina barn. Har hört att ön öster om och vägg i vägg med Phuket är på det viset. Nås på någon timme från Phukets flygplats med taxi om ni kan hitta flygstolar/restresor direkt till Phuket. Annars finns ju alltid billigt flyg från Bangkok (Air Asia) om ni hittar billigt flyg dit istället, Bangkok är stor asiatisk flyghub och biljetter dit kan hittas ganska billigt.
Att ta sig mellan orter som familj är alltid enklast och billigast i chartertaxi om inte sträckan är jävligt lång. Chartra taxi på heldag för utflykter kan oxå vara en både billig och bekväm lösning. Om ni ska stanna i Thailand mer än 14 dagar kan det vara ide att köpa lokala betalkort till era telefoner både för inhemsk och utlandstelefoni, vill minnas att man faktiskt ringde hem till svedala förvånansvärt billigt med Thailändskt kort och möjligheten att hålla kontakt mellan föräldrarna om gruppen behöver delas är värdefull.
Se upp för maneter som börjar uppmärksammas som ett växande problem i sydostasien. En del är dödliga men risker kan elimineras med kroppsstrumpor och manetavvisande solskyddskrämer som ger visst skydd. Solskydda er!
Kolla med andra resenärer för tips och ideer både inför resan och när ni är på plats.

11 Jan 2014, 17:52
Profile

Mycket är skrivet i tidigare inlägg, men jag tycker ni ska försöka undvika Phuket, i alla fall Patong, Karon och Kata som tidigare sagts börja likna Mallorca för mycket. Då är nog Krabi eller Kao Lak bättre, eller någon av öarna som Koh Lanta, Koh Samet....
Runt Phi Phi är det otroligt fint vatten med många häftiga laguner och så, kan def va värt en dagsutflykt dit om ni är i närheten. Dock finns det inte mycket att göra där ute mer än bada så det

Vad gäller säsong, jag har vart i Thailand vid olika tider på året och det har aldrig varit dåligt, på sommarlovet är det ofta väldigt hett. Bäst klimat är det nog runt jul-nyår. Men samtidigt är det i regel dyrast att åka då också. Har man möjlighet är det inte fel att åka typ i slutet av april eller början av maj då många flygbolag har kampanjpriser samt att klimatet är helt ok. Men det är väl svårt när man har barn i skolåldern.
Som Davidlihse skrev är det väldigt fint uppåt landet i Chaing Mai och så, i regel billigt att flyga inrikes vilket är att föredra då det är en resa på 60-70 mil från Bangkok. Men, det kan va rätt kallt där uppåt om man åker under svensk höst.

Jag brukar själv tillbringa mycket tid runt Nakhon Sawan som ligger drygt 20 mil norr om Bangkok, det ligger ju utanför turistsråken så det är väl ingen plats man besöker utan nån speciell orsak. Men det går smidigt att ta sig till Bangkok eller ner till kusten därifrån.
Har tillgång till bil och chaufför på plats, så jag slipper köra vänstertrafik och kan njuta av en kall Chang i passagerarsätet i stället 8)

Thailand är ett fantastiskt land att åka runt i. Kostar inte mycket att transportera sig, finns otroligt mycket att se, man hittar lätt billigt boende. Maten kan va lite väl spicy utanför turistområdena men gillar man inte stark mat får man säga "Mai pet" (inte starkt) så brukar det bli bra.

12 Jan 2014, 16:50
Profile

Mycket är redan skrivet i tråden, jag vistas mycket i Thailand men kan inte så mycket för det, ungefär som att en skåning skall beskriva Norrland men har aldrig varit där? Högsäsongen från sen november till ungefär april månad, då kan man åka överallt. När regnen sätter igång från typ maj, då skulle jag söka mig norrut, så att man slipper monsunregnen, alltså skippa Phi phi och Phuket.

Många tycker också att Phuket är förstört av för mycket turister och annan skit, själv har jag inte varit där på tio år, min bild är att det finns fantastiska ställen där men också mindre roliga inslag, såsom alltid i Thailand.

Egentligen kan man åka varsomhelst och få en fantastisk upplevelse, det är lite ‘trial and error‘.

Image
Cha Am...

/Ulf

14 Jan 2014, 06:42
Profile
Annars är det halva priset på Syrien-resor.

Egypten har jag också hört ska ha varmt och trevligt väder. :shock:

14 Jan 2014, 18:05

Som lägesrapport, kan jag säga att det är svinigt kallt och alla klagar även om det ser fint ut... :) Såg att det var en ny 'miniistid' på gång i Expressen.. :mrgreen:

Image

/Ulf

20 Jan 2014, 11:42
Profile
http://www.dn.se/nyheter/varlden/undant ... -thailand/

Blir det inte lite kallt i Thailand nu också Ulf?
Eller du får väl dra åt svångremmen!

-Saxat från DN.
- Uppdaterad i dag 13:16. Publicerad i dag 12:40

Thailands regering inför undantagstillstånd i 60 dagar. Undantagstillståndet gäller från och med i dag i Bangkok och kringliggande provinser.

Beslutet kommer efter veckor av massprotester. Regeringsfientliga demonstranter som vill tvinga regeringen att avgå försöker ”stänga” ned Bangkok. De vill stoppa det nyval som har utlysts till den 2 februari.

Undantagstillståndet gäller från och med i morgon, rapporterar Reuters.
P.S (extra rolig läsning)
Regeringen har inga planer på att skingra demonstranterna i Bangkok, säger arbetsmarknadsministern enligt nyhetsbyrån.
-Nej nej, är det så varmt i Thailand behövs det inga motdemonstrationer!

Låt dom slå ihjäl varandra medans turisterna äter Thai-mat för 19 SEK.
Och ni undrar varför dom slår ihjäl varandra!

=)

21 Jan 2014, 16:13
Reply to topic   [ 10 posts ]