|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|
Nyårsmiddagen...obs! Matsnacksvarning!
| Author |
Message |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
 Nyårsmiddagen...obs! Matsnacksvarning!
Hej, nyårsfesten närmar sig och i år lagar jag middagen åt det sedvanliga sällskapet bestående av 8 vuxna ( nåja...) och 5 barn. Planeringen är klar, barnen får en egen meny, de sista ingredienserna handlas på måndag.
Nu hittar jag inte mitt recept på chevice på pilgrimsmusslor. ..minns att det endast var limejuice och lite flingsalt över tunnt skivade musslor, men hur länge bör det ligga och dra? Musslorna har varit frysta så bakterierna slipper vi.... Till det så blir det en terrine av getost, rostade pinjenötter och ruccola.
Varmrätten blir lamm- har en fin bit lokalproducerad filé som helsteks försiktigt och hamnar på tallrik tillsammans med en svamp/tallegio lasagne och rödvinssås. Gröna bönor med varma körsbärstomater och finhackad chalottenlök.
En hemgjord kiwisorbet som mellanrätt innan en bit lokalproducerad ost (Skogsbackens blå), balsamico och ruccola på rågkex.
Desserten är jobbig- har ni något förslag? Måste vara klar i stort innan, vill inte hålla på alltför mycket innan serveringen...panna cotta går bort liksom glass. Får gärna vara något lättsmält och inte alltför mättande i sig.
Tipsa gärna om vin också! Jag har funderat på Stoneleigh Sauvignon Blanc från Nya Zeeland till förrätten och Koonunga Hill Shiraz Cabernet till lammet men lyssnar gärna på nyare förslag. De två är gamla beprövade kort som jag vet kommer att funka kanon.
Matlagning har varit en stor passion som tyvärr fått stå tillbaka under småbarnsperioden. Nu är lillkillen tre och jag har mer tid/lust/ork att laga något välplanerat. Saknar snacket här på bojen som handlade om mat. ..vet att Josh m fl häckar på Fb numera men jag fortsätter hellre här!
Fyll på med tips och inspiration, jag lägger in recepten när jag sätter mig vid datorn imorgon.
Matte
_________________ the older I get, the better I was
|
| 28 Dec 2013, 01:14 |
|
 |
|
Uncle Fred
Joined: 29 Dec 2007, 18:23 Posts: 1837 Location: Hill Valley
|
 Re: Nyårsmiddagen...obs! Matsnacksvarning!
Schysst meny. Seriös. Synd man inte är bjuden. En Cognacspaj till dessert? http://frenchkitcheninamerica.blogspot. ... ognac.html
_________________ Försvinn ur min åsikt
|
| 28 Dec 2013, 06:52 |
|
 |
|
clapton71
|
Tack för tipset, ska nog gå på en paj eller tarte som kan stå klar i förväg. Funderar också på marängformar fyllda med kolakräm och bär...
Getostterrine är enkelt: 300 gr chevre utan kanter mixas slätt med 3/4 dl mjölk. 2 gelatinblad blötläggs och smälts med 1/4dl mjölk, svag värme. Blsnda ihop och häll i en liten form med kanter, ca 10x10 cm. Kyl ett par timmar och skär i stavar till uppläggningen.
Matte
|
| 28 Dec 2013, 11:05 |
|
 |
|
Jean
|
hur ser barn menyn ut då????????
|
| 28 Dec 2013, 11:36 |
|
 |
|
clapton71
|
Kyckling satay har min 10-åring bestämt. De får snittar med leverpastej och äppelchutney till förrätt och hemgjord mjukglass med tillbehör till dessert.
Matte
|
| 28 Dec 2013, 11:44 |
|
 |
|
holmis63
|
Det låter ju delikat detta, jag kan ta barnmenyn, bara jag blir bjuden Själv tänker jag hålla mig till skaldjur, fisk och grönsaker efter all julmaten!
|
| 28 Dec 2013, 11:49 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Har inga tips till Clapton71:s nyårsmeny - det lät gott (förutom chevre som jag avskyr  ). Hos oss blir det skaldjursfat från saluhallen med Pol Roger till. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 29 Dec 2013, 19:35 |
|
 |
|
helmik
|
Det blir helstekt lammfilé även här. Men jag flyttar även chevren hit. Lammet serveras med lasagne gjord med chevre. Till det en bra Malbec. Tänkte testa A Lisa. Borde funka utmärkt med lammet. http://www.bodeganoemia.com/eng/wines_a_lisa2011.php
|
| 29 Dec 2013, 22:07 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|