View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 16:58

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Tab sabotörer! 
Author Message

Post Tab sabotörer!
Varför bemödar sig folk lägga ut uppenbara fel i tabbar?
Plockar en stephen vajsing låt till en elev, kollar lite tabs för att slippa skriva ner själv.....
Men?!? Inte en enda tab är i närheten, blir så trött. Eller är det sabotage av gitarrlärare för att folk ska ta lektioner kanske?
Dom mest elementära saker är helt snurriga...
Men skämt åsido, kan det vara en baktanke med alla dessa fel för att man ska betala för onlinelektioner eller tabprogram?

16 Oct 2013, 23:49
Profile WWW

Post Re: Tab sabotörer!
Så där är det. Jag har samma erfarenhet när jag kollar upp saker i hopp om att själv slippa skriva ner till elever. Men det slutar nästan alltid med att jag får skriva själv eller göra en massa justeringar för att det ska bli rätt. Till saken hör väl att det som med allt nätet kan vara precis vem som helst som får för sig att de är lämpade att skriva tabbar och lägga upp.

17 Oct 2013, 07:42
Profile WWW

Det är väl helt enkelt så att de som är bra på att ta ut låtar, inte skriver ner och lägger ut tabbar. De som gör det är folk som är mindre bra som suttit och svettats i timtals, ändå gjort fel och sen lägger ut tab för att de vill få lite creds för mödan.

27 Oct 2013, 00:47
Profile

Fast någon cred får dom ju inte när typ tredje tonen är jättefel...

28 Oct 2013, 19:36
Profile WWW

Jag skulle snabbt ha en larvig låt till ett projekt på skolan (jag är gitarrlärare) och tänkte printa ut den där Bara vara min Margareta för att spara tid, inga tabs utan bara ackord + lyrics. Inte oöverkomligt svårt kan man tänka, men jag hittade inte en enda version som hade rätt ackord.
Det är nog så att det mest är hobbymusiker eller dom som tyvärr inte vet hur lite dom vet som sitter och pillar med tabs och ackord etc - jag, som har det som yrke orkar väl inte sitta och skriva in sånt vi plankar på lektionerna eller hemma - det är ju mest ett jobb och inget jag sitter med för nöjes skull på fritiden utom om jag ska planka nåt till mig själv förståss.

02 Nov 2013, 15:33
Profile

Om man nu är för lat för att ta ut låtarna själv (som jag själv ofta är :oops: ), är det då inte lite drygt att klaga på dom som faktiskt delat med sig av sitt slit helt gratis? :wink: även om det finns fel, ger det ju en grund att gå vidare, och är ni såpass kompetenta att ni hittar felen, fixar ni resten lätt själva. Och handen på hjärtat, inte delar ni med er av det ni har korrigerat?

02 Nov 2013, 16:27
Profile WWW

Nej det är inte drygt att klaga på att folk lägger upp uppenbara fel, majoriteten som tittar på tabs är inte såpass duktiga så att dom kan hitta felen.
Du anar inte hur många elever som kommer till lektionen och försökt lär sig en låt på helt galna sätt.
Självklart delar man med sig av det korrigerade, man ger inte eleven felen.

Jag som hobbysnickare på mitt egna hus lägger väl inte upp byggbeskrivningar och lurar i folk hur man bygger nya takstolar.
Men detta va offtopic..

Det handlade om utifall folk lägger ut uppenbara fel för att främja någon egen verksamhet, eller för att dom är rädda för att bli stämda.
Är ju rätt vanligt att folk gör fel även i texter, men jag har för mig att det är en upphovsrättsfråga när det gäller publicering av andras texter?!?!

07 Nov 2013, 16:24
Profile WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]