View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 11:45

Reply to topic  [ 8 posts ] 
GSM uppringare 
Author Message

Post GSM uppringare
Fick en idé då jag bytte batterier i mina seriekopplade trådlösa brandvarnare.

Tänkte att man skulle plocka bort summern och istället koppla in ett relä som brandvarnaren skulle styra om den blir aktiverad. Finns det sedan någon enkel GSM-grunka som skulle kunna känna av om reläet är öppet eller slutet och ringa upp ett eller flera mobilnummer då reläet sluts?

Nån som vet om det finns nån sån grej som är vettig i pris?

08 Nov 2013, 10:58
Profile

Post Re: GSM uppringare
Finns drösvis med just sånna, i varierande prisklasser.
Kan kolla när jag kommer hem..

Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer

08 Nov 2013, 11:05
Profile WWW

Inbrottslarm i kombination med brandlarm som har uppringning via fast Telefoni är relativt billigt att köpa på t.ex. JULA.
Men ska man ha larm med uppringning via GSM gissar jag att priset sticker iväg en del?

oO0Oo URL: http://soundcloud.com/mr-faellman-project/

08 Nov 2013, 11:51
Profile WWW

Personligen litar jag mer på att det tjuter högt som f-n om det börjar brinna än att få ett sms.....

Har själv ett GSM larm till MC som kostade 500 spänn på Ebay, den har en massa inkopplingsmöjligheter , rörelselarm postionering med GPS , mickrofon som startar när man ringer upp den osv. En sån manick har säkert allt du behöver men får ju inte plats inuti brandvarnarn.

08 Nov 2013, 11:54
Profile ICQ WWW

Jag har 7 st seriekopplade brandvarnare uppmonterade i huset och när dom drar igång så tjuter det! Tanken var att låta brandvarnare nr 8 bli den som får stå för uppringandet liggandes i en garderob.

I och för sig så har vi ju fast IP-telefon eller nåt sånt som vi aldrig använder, men det blev billigare att ta den då vi skulle ha internet. Kanske finns det nån billig grunka till fast telefon som är billigare?

Visst skulle ett riktigt larm vara bra men då drar det iväg för jag behöver nog minst 6 branddäckare för att täcka av huset som med källare är på ca 320m2

08 Nov 2013, 12:45
Profile

busse wrote:
Jag har 7 st seriekopplade brandvarnare uppmonterade i huset och när dom drar igång så tjuter det! Tanken var att låta brandvarnare nr 8 bli den som får stå för uppringandet liggandes i en garderob.

I och för sig så har vi ju fast IP-telefon eller nåt sånt som vi aldrig använder, men det blev billigare att ta den då vi skulle ha internet. Kanske finns det nån billig grunka till fast telefon som är billigare?

Visst skulle ett riktigt larm vara bra men då drar det iväg för jag behöver nog minst 6 branddäckare för att täcka av huset som med källare är på ca 320m2

Borde funka med någontin sånr här , dom kan ju både ringa upp eller SMS:a bara den får ett kontantkort i sig , den kan tom ringa 112 om du vill

http://www.ebay.com/itm/NEW-Car-GPS-Tra ... 51b40933a9

finns säkert ännu enklare manicker om du bara vill ha SMS funktion och inte GPS.

08 Nov 2013, 12:50
Profile ICQ WWW

Så enkelt som möjligt är väl att föredra, enda som behövs är ju en ingång som uppringningsmakapären känner av om den är öppen eller sluten och sen att den skickar sms eller ringer till ett antal förprogramerade telefon nummer om ingången har påverkats.

08 Nov 2013, 14:40
Profile

En Arduino microcontroller med påbyggnadskort, sk "sheild" för GSM borde kunna göra jobbet. Kanske inte får plats inuti en brandvarnare (kreditkortsstorlek) och kräver lite enklare lödning och programmering, men borde vara relativt enkelt fixat för någon som överhuvudtaget tänker i banor om att bygga in reläer osv. :) Kostnad ca 5-700kr.

11 Nov 2013, 13:33
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]