View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 07:30

Reply to topic  [ 19 posts ] 
Uppsägning med omedelbar verkan....då var det gjort! 
Author Message
Post Uppsägning med omedelbar verkan....då var det gjort!
Ja, jag har långt framskridna planer på att göra just detta, d.v.s. säga upp mig med omedelbar verkan. Nu är jag inte medlem i något fack, så jag vet inte riktigt vad som gäller.
Jag har ett 6 månaders vikariat, och har arbetat knappt hälften. I mitt anställningsavtal står det följande; "Överenskommen uppsägningstid vid anställning överstigande 3 månader".
Vad innebär detta? Någon som vet? Jag vill helst inte ha en stämning på halsen, eller några skadeståndskrav efter mig.

Last edited by Barry on 03 Sep 2013, 10:24, edited 1 time in total.

29 Aug 2013, 07:52

Post Re: Uppsägning med omedelbar verkan....
det betyder rimligen att du avtalar om din uppsägningstid med arbetsgivaren ;) Normalt bör du hur som helst ha max 1 mån ömseidig uppsägningstid, osäker på om annat gäller för vikariat

Men oavsett reglerna, att köra med öppna kort och göra en schysst avslutning tjänar du alltid på i längden. Prata med chefen. Har du tur får du gå direkt om du vill det, annars kommer ni överens om ngt annat

lycka till

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

29 Aug 2013, 08:15
Profile WWW
Detta betyder nog enbart att du inte kommer få några pengar från A-kassan
förräns 3 månader har löpt efter du har sagt upp dig med omedelbar verkan.

Minns att det var så det skedde när jag sa upp mig (totalt ovenskt men lite Yngwie-aktigt dock).
Att när du säger upp dig själv får du inte A-kassa förräns mycket senare ÄN om du
skulle bli uppsagd. Kommer dock inte ihåg om det var 2 eller 3 månader.

Det där att du måste få gå 1 månad är bara nys omedelbar uppsägning
är precis vad namnet säger!

Kontakta dock din A-kassa för vidare information!...

29 Aug 2013, 09:46
Tack för svaren! Är inte medlem i någon a-kassa heller...Den här uppsägningen är nog oåterkallelig, i alla fall från min sida. Jag vill helst kunna säga upp mig fr.o.m. i morgon, och aldrig åtrse den här arbetsplatsen (eller min chef...)

29 Aug 2013, 10:01

Barry wrote:
Ja, jag har långt framskridna planer på att göra just detta, d.v.s. säga upp mig med omedelbar verkan. Nu är jag inte medlem i något fack, så jag vet inte riktigt vad som gäller.
Jag har ett 6 månaders vikariat, och har arbetat knappt hälften. I mitt anställningsavtal står det följande; "Överenskommen uppsägningstid vid anställning överstigande 3 månader".
Vad innebär detta? Någon som vet? Jag vill helst inte ha en stämning på halsen, eller några skadeståndskrav efter mig.

Det där är knappt ens en fullständig mening, så svårt att veta vad man tänkt sig att avtala.

Generellt är en tidsbegränsad anställning inte uppsägningsbar i förväg, varken från arbetsgivarens eller arbetstagarens sida, utan den gäller så långt som är angivet på anställningsavtalet. Om man däremot skrivit "”dock längs tom ett visst datum” i avtalet brukar det tyspiskt sett ses som att LAS vanliga uppsägningsregler gäller, vilket gör att anställningen kan sägas upp, men dock med minst en månads ömsesidig uppsägningstid. Kanske är också det nåt sånt man tänkt sig med skrivningen ovan.

Men som så ofta, kommer man överens om nåt behöver man inte alltid bry sig om vad som står i avtalet. Går din arbetsgivare med på att du slutar imorgon funkar såklart det, men det är som sagt var inte säkert (och du har troligen ingen rätt till det).

29 Aug 2013, 10:07
Profile ICQ WWW

Freppezon wrote:
Detta betyder nog enbart att du inte kommer få några pengar från A-kassan
förräns 3 månader har löpt efter du har sagt upp dig med omedelbar verkan.
Minns att det var så det skedde när jag sa upp mig (totalt ovenskt men lite Yngwie-aktigt dock).
Att när du säger upp dig själv får du inte A-kassa förräns mycket senare ÄN om du
skulle bli uppsagd. Kommer dock inte ihåg om det var 2 eller 3 månader.
Det där att du måste få gå 1 månad är bara nys omedelbar uppsägning
är precis vad namnet säger!
Kontakta dock din A-kassa för vidare information!...

Blanda inte ihop A-kassans villkor med anställningsvillkoren. Som påpekat är det sällan så att man har rätt att avsluta en anställning omedelbart, varken från arbetsgivarens eller arbetstagarens sida.

29 Aug 2013, 10:09
Profile ICQ WWW
ChronicTown wrote:
Barry wrote:

Det där är knappt ens en fullständig mening, så svårt att veta vad man tänkt sig att avtala.

Generellt är en tidsbegränsad anställning inte uppsägningsbar i förväg, varken från arbetsgivarens eller arbetstagarens sida, utan den gäller så långt som är angivet på anställningsavtalet. Om man däremot skrivit "”dock längs tom ett visst datum” i avtalet brukar det tyspiskt sett ses som att LAS vanliga uppsägningsregler gäller, vilket gör att anställningen kan sägas upp, men dock med minst en månads ömsesidig uppsägningstid. Kanske är också det nåt sånt man tänkt sig med skrivningen ovan.

Men som så ofta, kommer man överens om nåt behöver man inte alltid bry sig om vad som står i avtalet. Går din arbetsgivare med på att du slutar imorgon funkar såklart det, men det är som sagt var inte säkert (och du har troligen ingen rätt till det).

Kan man tolka meningen; "Överenskommen uppsägningstid vid anställning överstigande 3 månader" som att om jag vill säga upp mig innan mitt vikariat går ut, kan göra det, om jag och chefen kommer överens om villkoren?
Men om vi inte är överens om villkoren då?

29 Aug 2013, 11:38

Barry wrote:
Kan man tolka meningen; "Överenskommen uppsägningstid vid anställning överstigande 3 månader" som att om jag vill säga upp mig innan mitt vikariat går ut, kan göra det, om jag och chefen kommer överens om villkoren?
Men om vi inte är överens om villkoren då?

Det kan man kanske tolka den som. Galet att man har ofullständiga skrivningar på det sättet.
Om det är så, men det inte finns någon överenskommen uppsägningstid, då gäller som sagt LAS regler och uppsägningstiden är en månad, både för dig och arbetsgivaren.

Men är det ett vikariat där start- och slutdatum anges i avtalet, eller står det "vikariat tills vidare, dock längst tom." eller liknande?

29 Aug 2013, 11:54
Profile ICQ WWW

Du kan bara skita i att gå dit om du vill. Eller meddela att "jag slutar nu, morsning".
Eventuellt bryter du då mot något avtal du gjort med arbetsgivaren.

Annars när man tar en anställning ska man ta reda på om det finns nåt
kollektivavtal.

29 Aug 2013, 11:58
Profile

Uncle Fred wrote:
Du kan bara skita i att gå dit om du vill. Eller meddela att "jag slutar nu, morsning".
Eventuellt bryter du då mot något avtal du gjort med arbetsgivaren.

Eh ja, typ anställningsavtalet. :?
Det är inget särskilt bra tips, eftersom han då riskerar att avskedas på grund av arbetsvägran. Ett avsked får säkerligen konskvenser för A-kassa och liknande.

Quote:
Annars när man tar en anställning ska man ta reda på om det finns nåt
kollektivavtal.

Kollektivavtalet påverkar dock typiskt sett inte uppsägningstiderna på så sätt att de kortas.

29 Aug 2013, 12:09
Profile ICQ WWW
Så här står det i mitt anställningsavtal;

Anställningsform; Tidsbegränsad anst
Anställningstyp; Fr.o.m 2013-06-15 och under ordinarie befattningshavares tjänstledighet dock längst t.o.m 2013-12-31
Avtal; Allmänna bestämmelser AB

29 Aug 2013, 13:19

Jag har vid 2 tidigare tillfällen sagt upp mig efter kort tid på olika arbetsplatser. Båda arbetena motsvarade inte mina förväntningar och jag ville bara därifrån.
Båda gångerna bad de mig att stanna längre än de 2 veckors uppsägning som jag hade. Jag gick med på det och kunde då deala till mig så att arbetsgivaren skrev papper på att det var de som "...inte kunde erbjuda mig fortsatt anställning efter provanställning/vikariatets tid gått ut..." (ungefär) och med de papperen fick jag kort karens på A-kassan.

Jag är inte med i facket men dock en oberoende A-kassa och har du inget sånt i ryggen (som jag läser att du inte har) så visst, du kan bara skita i allt men du kan också räkna med att få det väldigt besvärligt. Och det ser inte snyggt ut i nästa jobbansökan.

Gå inte bara därifrån utan vara överens, försök deala lite med uppsägningstiden och kanske var lite tillmötesgående - för mig lönade det sig.

29 Aug 2013, 13:39
Profile

Barry wrote:

Anställningstyp; Fr.o.m 2013-06-15 och under ordinarie befattningshavares tjänstledighet dock längst t.o.m 2013-12-31

Men där står ju ingenting om uppsägningstiden.
Och vad betyder "Överenskommen uppsägningstid vid anställning överstigande 3 månader"?
Väldigt luddigt. Vad har ni kommit överens om? Ingenting? Då är det egentligen bara att gå - men var överens innan du strippar på chefens bord...

29 Aug 2013, 13:42
Profile
Sir Realistic wrote:
Barry wrote:

Men där står ju ingenting om uppsägningstiden.
Och vad betyder "Överenskommen uppsägningstid vid anställning överstigande 3 månader"?
Väldigt luddigt. Vad har ni kommit överens om? Ingenting? Då är det egentligen bara att gå - men var överens innan du strippar på chefens bord...

Om ni kommer överrens om 1 dag så är det 1 dag som gäller.
Mer omedelbart kan det ju inte bli! =)

Alltså enligt gällande praxis och svensk lag.

29 Aug 2013, 13:48
Jag lyckades snika till mig ett samtal med SSR....Hon sa att jag har en månads uppsägningstid, men med lite diplomati kan jag kanske få min chef att förstå att det vore gynnsamt för båda parter om jag slutade tidigare en så! Hurra!!!!

29 Aug 2013, 13:54

Barry wrote:

Då är det som sagt typiskt sett en månads uppsägningstid. Det blir vanlig LAS-uppsägningstid liksom, du har inte ett vikariat med fast slutdatum.

29 Aug 2013, 16:02
Profile ICQ WWW

Freppezon wrote:
Om ni kommer överrens om 1 dag så är det 1 dag som gäller.
Mer omedelbart kan det ju inte bli! =)
Alltså enligt gällande praxis och svensk lag.

Ja, men du sa ju tidigare att "Det där att du måste få gå 1 månad är bara nys omedelbar uppsägning är precis vad namnet säger!", vilket ju inte stämmer.

29 Aug 2013, 16:04
Profile ICQ WWW
Post Re: Uppsägning med omedelbar verkan....då var det gjort!
Ja, idag sade jag upp mig med omedelbar verkan, vilket innebär en månads uppsägningstid om inte jag och chefen kommer överens om något annat. Jag har gett förslaget att jag slutar om två veckor, vi får se hur det landar...

03 Sep 2013, 10:25

Post Re: Uppsägning med omedelbar verkan....då var det gjort!
Om a-kassan får reda på att du haft en anställning tills december och sagt upp dig kan de vägra att betala ut a-kassa innan det. Och efter det kan det dröja ytterligare en månad eller två eller tre tills du får a-kassa. Jag skulle tala med chefen om det, att han inte meddelar a-kassan om att du sagt upp dig, om du har tänkt stämpla.

Om man vill säga upp sig så är det värsta man kan göra att skita i jobbet/uppsägningsavtalet. Man kan bli skyldig företaget pengar i stället och man finner sig jobba kvar ändå, men inte för att få lön utan för att betala av en skuld. Det vill man inte, om man inte älskar sitt jobb.

05 Oct 2013, 13:31
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 19 posts ]