View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 23:21

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Saxdomkraft, vad skall man köpa 
Author Message

Post Saxdomkraft, vad skall man köpa
Var till morsan och farsan i går med delar till traktorsnöslungan och då jag skulle med hem så konstaterade jag att ena bakhjulen var tomt på luft på min Opel Omega kombi. Tog fram en 1.5 tons saxdomkraft från biltema och skulle försöka hissa bilen men orkade knappt alls snurra veven och krökte sprinten i veven och blev minst sagt på dålig humör :evil: :evil: . Hittade då en lite garagedomkraft av billigare modell i garaget förmodligen inköpt av min morsa och hissar upp bilen. Då jag nästan har upp bilen i luften så kapsejsar den domkraften och trycker in i sparklådna och sliter dessuom loss plastlisten som sitter över sparklådan, nu är jag ordentligt förbannad :twisted: :twisted:

Går till grannen och lånar de garagedomkraft och får bytt hjulet, dock så hänger plastlisten kvar i en skruv i fråmre hjulhuset men då jag försöker trycka dit den igen lossnar den helt.

Jag måste alltså ha tag på en domkraft som man kan ha med sig i bilen och man kan lita på att man kan lyfta bilen om man får punka på vägen. biltemas 1.5 ton går helt bort. Har ni några tips på viken domkraft som är smidig, billig och bra?

29 Nov 2013, 08:58
Profile

Post Re: Saxdomkraft, vad skall man köpa
Dag för lite skrotbesök? Jag har använt saxdomkrafter från Audi/VW troligen från 80-talet, senast från en Jetta. Std-grejor som brukar ligga under reservhjulet. De har varken kärvat eller havererat.

29 Nov 2013, 10:11
Profile

Tyvärr har jag långt till närmaste skrot så det blir nog att köpa nåt nytt.

Undra hur Julas saxdomkraft är? Jag har nämligen haft en röd saxdomkraft köpt på antingen Jula eller Biltema för snart 8 år sen (kommer inte ihåg vars) i min 67:a Buick som utan problem orkade lyfta Buicken. Jag har ju på känn a det nästan 5.5m långa Buicken bör vara betydligt tyngre att lyfta an Opel Omegan.

Nu misstänker jag ju med dessa firmor som Jula och Biltema inte har samma leverantörer och tillverkare utan köper in sina produkter lite var stans där det är billigt och att det inte är säkert att det är samma från ena gången till den andra. Ena gången kan säkert produkten vara jätte bra och prisvärd för att nåt år senare vara rent skrot.

Jag vill se den som lyfter 1.5 ton med biltemas 1.5 tons saxdomkraft, undra vad dom säger om man tar med den till biltema och förklarar att domkraften ser ut som den gör för att jag har prövat lyfta en Opel?

Jag har en 3 tons garagedomkraft för lyftande i garaget men nu vill jag har tag på en domkraft som fungerar att ha med i bilen om man får punka på vägen.

29 Nov 2013, 10:58
Profile

Jag har haft en lågprisdomkraft från Biltema. Gjorde sitt jobb i flera år (brukar byta sommar- och vinterdäck själv) och var bättre än den som följde med bilen. Så det stämmer nog att leverantör av t.ex. Biltemas grejer varierar.

29 Nov 2013, 13:35
Profile

En vanlig saxdomkraft brukar bara kärva om den är snedbelastad eller osmord. Det brukar inte hänga så mycket på kvalitén, de funkar oavsett. Se till att den står rakt bara och att bilen står still. Eftersom du lyckades få garagedomkraften att kollapsa också är det nog där problemet ligger snarare än i själva grejorna.

Jag vet av ny erfarenhet. Har idag pajat både en saxdomkraft och sen ett plåtfäste under bilen, men det beror på att jag burit mig dumt åt bara... :roll:

29 Nov 2013, 23:37
Profile ICQ YIM WWW

Visst lutade bilen då ena däcket var utan luft men i övrigt så var det plant där bilen stod lite snö men inte nåt konstigt. Jag kan ge mig f-n på att jag inte hade orkat lyfta bilen om den stod på ett betonggolv. Orsaken till att garagedomkraften pajade tror jag mer beror på vad den utsatts för tidigare, parallellstagen till plattan var redan böjda då jag började och det blev väl inte bättre av mitt lyftande.

Tjejen skall och jul handla i morgon så då chansköper jag julas domkraft och hoppas den är bättre än biltema.

30 Nov 2013, 01:09
Profile

Saxmodellerna brukar kärva i gängorna rätt snart och bli obrukbara, har avverkat ett par stycken. Köp en 2 tons mindre garagedomkraft från Biltema eller Classes för några hunkor så har du nåt att lita på. Ryms i de flesta bilutrymmen och du slipper bli ställd när du verkligen behöver den.

01 Dec 2013, 22:12
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]