View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 03:01

Reply to topic  [ 21 posts ] 
dammsugare för 2000-talet, finns den? 
Author Message

Post dammsugare för 2000-talet, finns den?
Jag har återupptagit städandets ädla konst. I många år var det en Rut (som heter Inger) som städade här hemma. Numera är jag mest ledig och mycket hemma så vi (jag) har tid att städa själv. Igår hade jag städdag, tog det piano lyssnade på CS&N och betade metodiskt av rum för rum. Damma och torka är ju inte så komplicerat. Men den där j-vla dammsugaren? En uppfinning från helvetet, uppfunnen av en man som förmodligen aldrig städat och sannolikt inte heller hade några planer på att börja..

Vi har en hyfsat ny E-lux med extra allt. Tyst och stark och allt man kan begära rent funktionsmässigt. Men ergonomiskt är den ju en katastrof.

Skulle jag konstruera en dammsugare idag, hade den antagligen en bärsele för att bäras på ryggen. Den var säkert också trådlös (batteridriven kan få funka så länge). Finns det ngt sånt tro? Eller åtminstone ngt smidigare än nedan monster?

Såna här dammsugare är vad som finns tillgängligt här hemma just nu:

Image

Image

egentligen borde väl en dammsugare se ut så här:

Image

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

22 Aug 2013, 06:53
Profile WWW

Post Re: dammsugare för 2000-talet, finns den?
Köpte en helt ok Volta 2002. När jag pensionerade den 10 år senare och skulle köpa ny reagerade jag på att många av de nya dammsugarna var så mycket tyngre (ca 6-7 kg istället för 5). En säljare på ett av elektronikvaruhusen förklarade att det berodde på att de prioriterat ljuddämpningen. Därav den ergonomiska försämringen. Ljudisolering väger.

Det blev en Electrolux till slut (liknande den på din bild) och efter en kort tid så tänkte jag inte på att den är tyngre. Trivs bra med den.

22 Aug 2013, 08:24
Profile

Varför bära något på ryggen som kan rulla på golvet? Centraldammsugare är ju ett alternativ, åtminstone om man bygger nytt.

22 Aug 2013, 09:06
Profile WWW

kjelle wrote:
Varför bära något på ryggen som kan rulla på golvet? Centraldammsugare är ju ett alternativ, åtminstone om man bygger nytt.

det är ju just det där rullandet som stör, att dra en klump genom huset runt dörrkarmar och bordsben. Idiotiskt egentligen. I lägenheten på Manhattan som vi disponerar emellanåt finns det en sån här i städskrubben. Den är faan bättre (så länge man inte ska in med den under sängen :)

Image

var inne på centraldammsugare när jag projekterade bygget på landet men la ner när jag insåg att jag då istället skulle behöva släpa runt på en slang lång som en anaconda. Blir ju same same liksom

22 Aug 2013, 09:55
Profile WWW

Tillämpa bröderna Landbys (umeå) metod. Trampa fast skiten med utfläkta tidningar. Efterhand tar golvet karaktären av trampat jordgolv (charmigt, nåt för Errrnst), och du vet vad du ska göra av gamla tidningar och reklamalster. Bröderna bodde i en liten stuga utanför stan och höll sig friska långt upp i åren till de avled av naturlig ålderdom.
Ett annat alternativ är en dunk fotogen och en tändsticka så får försäkringsbolaget fixa nytt. Bär ut gitarrer, förstärkare och annat värdefullt först.

22 Aug 2013, 10:10
Profile

Jag har funderat på att det skulle var helt suveränt med typ sånna där luckor nere vid golvet man kan sopa in skiten i som finns i träslöjdsalar och liknande verksamheter. Det hade jag gillat, bara sopa hema och putta in det i ett hål i väggen där det sugs in och åker till en säck nånstans.

22 Aug 2013, 10:19
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Jag har funderat på att det skulle var helt suveränt med typ sånna där luckor nere vid golvet man kan sopa in skiten i som finns i träslöjdsalar och liknande verksamheter. Det hade jag gillat, bara sopa hema och putta in det i ett hål i väggen där det sugs in och åker till en säck nånstans.

en annan ide´vore ju att ha metallnät som golv, typ såna som brukar finnas i trappor i P-hus. I utrymmet mellan nätet och det riktiga golvet kunde man sedan ha en dammsugarrobot smyga omkring dagarna i ända :)

22 Aug 2013, 10:31
Profile WWW

Joshunznera wrote:

var inne på centraldammsugare när jag projekterade bygget på landet men la ner när jag insåg att jag då istället skulle behöva släpa runt på en slang lång som en anaconda. Blir ju same same liksom

Slangarna är ju lätta, och man brukar montera in mer än ett uttag. Men, det är ju inte billigt. Funktionen är ju klart bättre, och man slipper det finkorniga dammet som kan komma från utblåset på vanliga dammsugare. Borde vara fixat med dagerns hepa-filter, men fan tro't...

22 Aug 2013, 10:43
Profile WWW

Joshunznera wrote:

en annan ide´vore ju att ha metallnät som golv, typ såna som brukar finnas i trappor i P-hus. I utrymmet mellan nätet och det riktiga golvet kunde man sedan ha en dammsugarrobot smyga omkring dagarna i ända :)

Åhh lätt 5ggr bättre än min ide.

22 Aug 2013, 12:40
Profile ICQ WWW

Jag har centraldammsugare, det är visst bök med 10 meter slang men långt ifrån lika irriterande som att släpa runt en högljudd plastklump.

22 Aug 2013, 15:14
Profile

Jag har en Nilfisk från artonhundra fläckisär, den är stor, tung, totalt omöjlig att få med sig runt hörnen för att inte tala om över trösklar. Men jag har å andra sidan hört att överdriven hygien kan orsaka allergier och annat otyg hos det uppväxande släktet

22 Aug 2013, 22:15
Profile

Pinsam tråd. En 60+ har kommit på hur opraktiskt det är att dammsuga med en vanlig dammsugare. Beställ en till RUT då och sluta gnäll. Eller bit ihop och dammsug med din klump.

Själv har jag naturligtvis centraldammsugare. Överlägset bäst. Tio meter slang är inget problem.

Stäng tråden.

:wink:

22 Aug 2013, 23:15
Profile WWW

Häromdagen tänkte jag starta en liknande tråd men då om dammsugarmunstycken.

Jag blir heligt förbannad var gång jag damsugar när smulor, fågelfrön och annat inte sugs in utan föses framför munstycket så att man får höja munstycket för att det ska bli ett godkänt resultat..
Kan någon tipsa om ett bra tredjepartsmunstycke som verkligen suger upp skiten. Varken Electrolux eller Volta gör det, om man nu inte vill stå och pilla i de små födjupningar i borsten där det troligtvis är meningen att den faktiska smusen ska sugas in men som damm och hårstrån snabbt täpper igen.

Jag hade en Miele en gång i tiden och den hade ett bra munstycke, men jag köper inte en till damsugare för att byta munstycke. :mrgreen:

23 Aug 2013, 18:10
Profile ICQ WWW

Metamatic wrote:
Häromdagen tänkte jag starta en liknande tråd men då om dammsugarmunstycken.

Jag blir heligt förbannad var gång jag damsugar när smulor, fågelfrön och annat inte sugs in utan föses framför munstycket så att man får höja munstycket för att det ska bli ett godkänt resultat..
Kan någon tipsa om ett bra tredjepartsmunstycke som verkligen suger upp skiten. Varken Electrolux eller Volta gör det, om man nu inte vill stå och pilla i de små födjupningar i borsten där det troligtvis är meningen att den faktiska smusen ska sugas in men som damm och hårstrån snabbt täpper igen.

Jag hade en Miele en gång i tiden och den hade ett bra munstycke, men jag köper inte en till damsugare för att byta munstycke. :mrgreen:

Twinner borde du bli mer nöjd med. Det suger fint framför och kan lätt vändas. Finns nog andra liknande eller rip-offs.

/Mats

24 Aug 2013, 10:52
Profile

Joshunznera wrote:
Jag har återupptagit städandets ädla konst. I många år var det en Rut (som heter Inger) som städade här hemma. Numera är jag mest ledig och mycket hemma så vi (jag) har tid att städa själv. Igår hade jag städdag, tog det piano lyssnade på CS&N och betade metodiskt av rum för rum. Damma och torka är ju inte så komplicerat. Men den där j-vla dammsugaren? En uppfinning från helvetet, uppfunnen av en man som förmodligen aldrig städat och sannolikt inte heller hade några planer på att börja..

Vi har en hyfsat ny E-lux med extra allt. Tyst och stark och allt man kan begära rent funktionsmässigt. Men ergonomiskt är den ju en katastrof.

Skulle jag konstruera en dammsugare idag, hade den antagligen en bärsele för att bäras på ryggen. Den var säkert också trådlös (batteridriven kan få funka så länge). Finns det ngt sånt tro? Eller åtminstone ngt smidigare än nedan monster?

Såna här dammsugare är vad som finns tillgängligt här hemma just nu:

Image

Image

egentligen borde väl en dammsugare se ut så här:

Image

Håller med! Som nedre bilden skulle vara perfekt för mig. Vi har centraldammsugare i villan vi hyr, har källare och övervåning. Visst, det är ett enormt bra sug och alla småpartiklar som går igenom dammpåsen hamnar utomhus direkt. Men den förbannade slangen :x Lång och betydligt mer otymplig än en vanlig dammsugarslang! Jag luftar faktiskt den gamla Bosch:en ofta nu, den går ju att bära i ena handen medans jag dammsuger med den andra. Men en sugare med bra filter och på ryggen vore nå't!

/Mats

24 Aug 2013, 11:02
Profile

Hade en Electrolux, värstingmodell för typ 4 år sen. Tyst, men väldigt tung och klumpig.
Bytte till tysk kvalitet, Miele. Nån av de dyrare modellerna. Rullar inte bara framåt-bakåt utan även sidledes. Mycket nöjd.

24 Aug 2013, 18:01
Profile

lasse svaj wrote:
Hade en Electrolux, värstingmodell för typ 4 år sen. Tyst, men väldigt tung och klumpig.
Bytte till tysk kvalitet, Miele. Nån av de dyrare modellerna. Rullar inte bara framåt-bakåt utan även sidledes. Mycket nöjd.

Miele är bra dammsugare, vi har två mindre modeller f.n.

24 Aug 2013, 18:24
Profile WWW

Jag har en Bosch dammsugare från 2002. Den suger bättre än något!!! Eftersom jag har två hundar och fyra katter boende hos mig, är det nödvändigt med en kraftfull dammsugare. Min Bosch gör jobbet! :-)

24 Aug 2013, 18:29
Profile ICQ WWW

Centraldammsugarslang på tio meter är inget problem. Mycket bättre än att släpa omkring på en klump som slår sönder inredningen. Plus att man slipper byta vägguttag stup i kvarten.
Sen det där med att centraldammsugarutblåset är utomhus gör en stor skillnad - jajjemän. Jag har haft personer i mitt slott som har extrema besvär med pälsdjursallergi och de har kunnat sova över till och med och inte känt nånting knappt, så visst gör det skillnad.

Fast det är nog svårt att installera en centraldammsugare om man inte bygger nytt, som jag gjorde...

24 Aug 2013, 22:30
Profile WWW

Vi har centraldammsugare och för och nackdelar har ju redan avhandlats men en sak har inte nämnts. Jag upplever att sugförmågan är överlägen en vanlig dammsugare. Du slipper helt "nötandet" för att få upp speciellt motsträviga skräp. Allt följer med.
Vi har haft centraldamsugare i mer än 10 år och det kommer aldrig att bli ngn annan lösning.

//H

25 Aug 2013, 01:19
Profile

Det finns få saker som kan göra mig så irriterad som att dammsuga. Jag svär högt och blir svettig och sur!
Men jag har Fatima, som kommer varannan vecka och dammsuger, så jag slipper.

26 Aug 2013, 20:04
Profile
Reply to topic   [ 21 posts ]