View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 11:53

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Tågluff i Europa - vad får man inte missa!? 
Author Message

Post Tågluff i Europa - vad får man inte missa!?
Tjena, jag och några vänner ska ut och tågluffa nu i sommar och det hade varit kul med lite tips på grejor att besöka! Vi kommer att åka : Barcelona - Marseille - Nice - Milano - Verona - Vendig - Wien - Prag - Berlin.... i grova drag!

Vi är alla tekniskt intresserade (alla utbildade ingenjörer och de flesta av oss arbetar på Saab Aeronautics (flygintresserade!!)), gillar öl samt musik. Museer är också av intresse (konst/historia). "turitfällor" är väll egentligen inte av intresse, går hellre på en liten rockklubb än konsert på Globen så att säga :)

//O

08 Jul 2013, 15:14
Profile

Post Re: Tågluff i Europa - vad får man inte missa!?
Vi tänkte tågluffa med sonen för några år sedan efter hans önskemål. Upptäckte att för en bråkdel av vad tågluffarbiljetter skulle kosta flög vi de längre sträckorna med Ryanair och tog de kortare skutten med lokaltåg och buss. Slapp hela jävla fraktandet igenom europa ner till medelhavet där vi mest kom att vara.
Skafsta - Barcelona - Rom - Bergamo-Berlin - Skafsta flögs. Mellan varven hyrde vi bil, åkte buss, tåg och färja italien/kroatien tor. Tror vi landade på under en tredjedel av vad kostnaden för tågluffbiljetter för oss tre (2 vuxna, en ungdom) skulle ha blivit. Jätterbekvämt att slippa kuskandet, vi ville oxå bypassa franska- och italienska riviäran som bara är dyrt och snobbigt på fel sätt.
Om ni vill ta er från Barca till Rom finns det en färja med subventionerat pris om man löst tågluffarbiljett, -vi tänkte ta den när vi upptäckte att man kunde flyga sträckan för några ynka hundringar. Eftersom tågluffarbiljetten skulle köpas i Barcelona för att slippa tåg igenom europa och istället flyga så föll sedan hela tågluffiden när vi insåg att vi ändå tuffade fram med lokaltåg/buss/båt alldeles tillräckligt. Vi bokade och köpte biljetter och boende efterhand ändå med smartphonen så friheten man upplevde som tågluffare på 70/80-talet var lika stor.
Ångrar inte en sekund. Numera är det en massa jävla extraavgifter på expresstågen och sovvagn kan bli ett dyrt tillägg. Åka buss i södra italien var kul, hyra bil oxå. Blanda och ge -har man löst tågluffarkort kan man känna sig låst att använda det så mycket som möjligt och missar andra möjligheter.

08 Jul 2013, 15:53
Profile

Jag är något av en Italienfantast med anledning av att jag har varit en himla massa där samt har släkt därifrån.. Att åka tåg längs adriatiska kusten är fint, men vad jag kommer ihåg ingen vidare standard..

Gör man dock så, är Venedig alltid att rekommendera.. Dyrt och fullt med turister, men ändå värt det.. Bologna och Ravenna är också "pit-stops" att rekommendera..

Vad gäller Italien för min del har ju behållningen alltid varit maten till viss del.. Mitt hjärta bankar för det italienska köket, och jag rekommenderar verkligen att hitta minsta "hål i väggen"" att stanna och käka på.. Det är ju ofta slowfood i ordets sanna bemärkelse.. :-)

08 Jul 2013, 16:29
Profile

Vad man inte får missa...
En bra början är att inte missa något tåg :roll:

08 Jul 2013, 21:39
Profile ICQ YIM WWW

Framförallt i Berlin finns det många museer för den som är intresserad. alltifrån egyptiska konstskatter till andra världskrigsteknologi. :)

08 Jul 2013, 21:47
Profile ICQ WWW

Ehhh…finns Europa kvar? Vet inte om jag börjar bli gammal, att åka inom EU suger kosing. Barcelona är stort men en fin stad, Marseille är också stort med hög rånfaktor, Nice är glassigt och dyrt, hellre till en mindre ort nära Nice, Rivieran är speciell och kostar pengar.

Milano är också en jättestad, jag skulle skippa den staden. Verona är mer hanterligt och vad jag kommer ihåg en mysig stad. Venedig är fint men inte så lite turistig, väldigt mycket folk där på sommaren. Prag tror jag ändå på, hyfsad prisbild och man får mer för pengarna. Att turista är kul MEN att vara en “fattig” turist i Europa är inget skoj, med det menar jag att inte kunna välja bra boende, äta gott och kunna göra det ofta.

Jag skulle som strategi välja mindre orter, kanske nära Medelhavet tex den nordvästra kusten i Italien, det blir runt Toscana? Även den spanska kusten norr om Barcelona mot Frankrike.

/Ulf

09 Jul 2013, 01:19
Profile

Om ni har bestämt er för den fantastiska känslan av att åka tåg i Europa, får ni inte missa att INTE planera så mycket! Det underbara med tåget är ju att det stannar oftast precis mitt i staden/byn, man kan kliva av/på i vilken ort som helst, och det går väldigt många tåg per dag. Jag gjorde det ett flertal gånger i mina yngre dagar, innan familj och sånt kom in i bilden, och skulle gärna göra det igen.
Dyrt? Visst, om man måste ha fullbekvämlighet, och boka allt i förväg. Har man inga tider att passa, och inga förpliktelser, kan man resa billigare, och oplanerat. Just det oplanerade har varit det jag har gillat.
Tag reda på saker dit ni kommer, följ vädret, tips från andra backpackers, stundens infall. Ha några få mål (i mitt tycke har ni för många bestämda platser på resrutten), låt resten bli vad det blir. Just tågluff blir som bäst då.

09 Jul 2013, 09:34
Profile WWW

Tack så mycket för svaren, tipsen är uppskrivna och ihågkomna! Just det där med att inte planera för mycket och ändå inte missa saker är en hårfin gräns... just nu har vi inte planerat något alls utan kommer nog ta det som det kommer!

11 Jul 2013, 14:57
Profile

Jag har tågluffat 3 gånger i Europa men det var 1974, 75, 76 så det har nog hänt en del sen dess.....
om inte annat har jag väl blivit äldre :oops:
vi drack kopiösa mängder öl och rödvin vilket var kul när man var 17-19
vi sov oxå mycket på tågen

alla tre åren var vi i Paris vilket är självklart val
en bit utanför Marsielle finns ett ställe som heter Cassis och vad jag har hört så finns det lilla enkla vandrarhemmet uppe på en av kullarna kvar - enkelt och trevligt var det, kan inte missas, nere i byn/stan kan man bada
men det är en bra bit att traska upp men det är (var) det värt
annars gillar jag Bretagne mycket men det är inte lika tågvänligt tyvärr
men god fisk och skaldjur har dom

om man gillar god öl ska man åka till södra Belgien + god mat

jag gillade och gillar fortfarande att åka tåg och har gjort det en hel del de senaste 6 åren i Indien
det händer alltid nåt kul och man träffar massa folk
flyg e trist!

men planera inte för mycket utan känn vad som e rätt och åk inte till för många ställen

trevlig resa

snart ska jag på hojsemester och tälta lite, lika kul det..... 8)

11 Jul 2013, 15:24
Profile ICQ WWW

Tågluff är kul. Har gjort det 3 gånger. Något som jag varmt kan rekommendera är San Fermin festivalen i Pamplona men den pågår mellan 6-14 juli om jag inte minns fel så det är väl lite försent i år. Annars finns det många fina småorter mellan Barcelona o franska gränsen där priserna varit ganska ok. Port Bou t.ex. men det kan ju ha ändrats sen jag var där.

18 Jul 2013, 04:54
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]