Sitter och ritar FTX-ventilation till kåken. Boverket föreskriver Min 0,35l/s per m2 i luftomsättning. Är det fel att dimensionera för 0,5l/s istället? Varför ligga på minvärdet lixom?
30 Jun 2013, 21:14
rifle
Re: FTX ventilation
Dimensionera -20l/s i duschrum, -10 i wc utan duch, -10-20 i tvättstuga, -10 i kök. Sen får du balansera med tilluften i övriga rum som sovrum och tvrum. Så behoven i rummen är viktigare än flöde per kvm. Frånluften blir styrande pga av att man vill få bort fukt och lukt.
Med din metod hamnar jag på 70l/s, 0,35-normen ger 57 och om jag gör som min egen tanke att lägg amig på 0,5 så blir det 80l/s verkar stämma rätt bra med din modell mao. Tänkte lägga mig med lite marginal omsättningsmässigt, sedan kolla så lufthastigheten inte blir för hög i rören med medföljande ljudproblem.
Joined: 12 Aug 2002, 10:11 Posts: 1830 Location: Helsingborg
Re: FTX ventilation
Vilken återvinning i %? Roterande att föredra. Mkt bättre verkan. Satsa på välkända märken, typ Swegon. R85 el liknande. Finns många lycksökare i branschen.
Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 5 guests
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum