|
|
Page 1 of 1
|
[ 10 posts ] |
|
Harry Potter museet, London. Någon som varit där?
| Author |
Message |
|
Metamatic
|
 Harry Potter museet, London. Någon som varit där?
Någon här som besökt Harry Potter Museet utanför London.
Min yngsta dotter är en nördig Harry Potter fan och jag har lovat henne att vi ska åka dit. Hur många timmar behöver man på sig därinne och ska man ta sig dit själv från London eller göra det enkelt och boka hela paketet med transfer tor från London? Ge mig tips, please!
Sitter och browsar runt för att försöka styra upp så att jag kan gå på Bowie exhibition vid samma resa. Alla biljetter måste ju bokas i förväg så det är inte helt lätt att försöka få ihop det då Bowie är näst intill utsålt och Potter har arrangerade tider. När jag väl får till det så måste flyg bokas, inte lätt det heller och något skapligt hotell. Pust... Det var lättare förr när det bara var att boka en 1 veckas charter för 895:-, nu är det ju hur bökigt som helst att sitta och leta runt på internet för att inte bli helt ruinerad.
_________________ Why is there never enough time to do it right, but always enough time to do it over?
|
| 20 Jun 2013, 00:51 |
|
 |
|
blåton
Joined: 16 Jul 2012, 10:18 Posts: 210 Location: Helsingfors
|
 Re: Harry Potter museet, London. Någon som varit där?
Kan tyvärr inte hjälpa dig med HP-museet, men vill ändå tipsa om London Dungeon. Jag var dit nu i maj med min 11-åriga dotter och det var en riktig hit med henne. Långa köer, jovisst, men å andra sidan tar det nästan 1,5 timme att komma igenom det hela. Det ligger dessutom just bredvid London Eye, det stora pariserhjulet. När det gäller boende så kanske det kan löna sig att också kolla möjligheten att hyra en lägenhet istf hotell. Då i maj hyrde vi den här lägenheten och var helnöjda: http://www.homeaway.co.uk/p848393
|
| 20 Jun 2013, 12:47 |
|
 |
|
Metamatic
|
Tack för din input! Ska titta på det där med lägenhetshotellet. Det kan ju vara ett alternativ trots att jag är rätt bekväm av mig och älskar gedigna engelska frukostar. Dottern har aldrig varit i London innan, själv har jag nog rest dit 30-40 gånger genom åren och varit på The Dungeon flera gånger dock inte efter att de flyttat så det ska bli spännande att se vad som kommit till. Har upptäckt att det är oerhört svårt att försöka pussla ihop allt. Jag vill se V&A Bowie Exhibition som är totalt utsålt men de släpper biljetter kl 10 varje morgon. Dottern vill till Warner Potter Studios där man måste förköpa biljetter och det är princip utsålt där med förutom på kvällarna.Båda vill till British Museum för att titta på alla gamla engelska bilar och Spitfires och andra flygplan. Sen ska man hitta en flygresa till överkomligt pris. Är inte så jätte intresserad av att åka budget flyg med Ryan eller Easy Jet och SAS kostar mer än det smakar. Hotell är ett annat problem då jag numera helst väljer fyrstjärniga och det finns liksom inga till överkomliga priser så här i slutminuten. Jaja, vi får se hur det blir och vad det blir av det. Känner jag mig själv rätt så släpper jag snart spärrarna och det får kosta vad det kosta vill fast det inte är riktigt värt det för ett 3-4 dagars besök i London. Det är ju så mycket man vill hinna med men tiden räcker inte till att springa i gitarr och skivaffärer, konserter och annat kul.  0 Frågan är om det finns charter för Köpenhamn/Malmö-London nuförtiden? Har googlat men att säka på resor på Internet är inte mitt favoritområde då det är mest humbug med alla otaliga skojföretag som lockar med det ena och det andra i ingressen.
_________________ Why is there never enough time to do it right, but always enough time to do it over?
|
| 20 Jun 2013, 13:06 |
|
 |
|
blåton
Joined: 16 Jul 2012, 10:18 Posts: 210 Location: Helsingfors
|
Bara för att klargöra: det där var inte något lägenhets hotell som sådant, utan en vanlig lägenhet vi hyrde direkt av ägaren. De andra lägenheterna i huset har nog folk som bor där fulltid. Det finns rätt mycket sånt inte bara i London utan lite överallt. Vi har hyrt lägenheter och hus i New York, Rom, Paris, Istanbul och på vischan i Spanien osv. Det blir oftast mycket billigare än hotell, särskilt om man är många, men visst man måste fixa frukosten själv. (Eller gå ut och äta frukost t.ex. på ett närbeläget hotell.) Har aldrig haft något riktigt bottennapp hittills. Det var samma här att dottern aldrig varit till London förut, medan jag varit där rätt ofta över 35 år eller så. Det blev inte riktigt så många eller långa pubbesök den här gången. Förresten, 'British Museum för bilar och flygplan'? Är inte det snarare Science Museum? Har vaga minnen av att SM har både bombplan och Spitfires hängande i taket på översta våningen. Min utgångspunkt är ju Helsingfors i Finland, så för vår del var det enklast med direktflyg med Finnair.
|
| 20 Jun 2013, 13:29 |
|
 |
|
leffje
|
Intressant
Jag har själv suttit och försökt få ihop det med resa och hotell 4 dgr med sonen. Har ingen bra erfarenhet av hotellstandarden men det är tydligt att man måste upp över 4 stjärnor för att få lite "scandicklass" på boendet/frukost.
_________________ Bojen sponsor
|
| 20 Jun 2013, 13:43 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Metamatic wrote: Sen ska man hitta en flygresa till överkomligt pris. Är inte så jätte intresserad av att åka budget flyg med Ryan eller Easy Jet och SAS kostar mer än det smakar. Norwegian då? Det är ju i princip alltid det bästa valet till London numera. (Förutom möjligen nån SAS/BA-resa med mkt god framförhållning.) Sansade pengar, hyfsat antal avgångar, fräscha plan, god service långt ifrån RyanAir, avresa från Arlanda, etc. Dessutom kommer du till Gatwick med smidigare och billigare inresa till London än från både Heathrow och Stanstead (om ni inte desperat vill bo kring Bayswater/Paddington eller Liverpool Street, men varför skulle man vilja det?). Du tar expresståget in till Victoria, eller vanliga tåget till London Bridge, och är mitt i smeten.
|
| 20 Jun 2013, 14:17 |
|
 |
|
ChronicTown
|
leffje wrote: Har ingen bra erfarenhet av hotellstandarden men det är tydligt att man måste upp över 4 stjärnor för att få lite "scandicklass" på boendet/frukost. Varför frukost på hotellet? Om inte barnen är små nog för att kräva frukost direkt och genast vid uppstigning, är det säkert bättre att gå runt hörnet och ta en smörgås och juice på ett cafe väl?
|
| 20 Jun 2013, 14:19 |
|
 |
|
Metamatic
|
ChronicTown wrote: Varför frukost på hotellet? Om inte barnen är små nog för att kräva frukost direkt och genast vid uppstigning, är det säkert bättre att gå runt hörnet och ta en smörgås och juice på ett cafe väl? Frukost på hotellet? Ren bekvämlighet och vana. Jag är inte snål när det gäller resor så de hotell vi brukar välja har oftast fantastiska frukostar. Man blir lätt bortskämd med det. Inte kul med en rostad macka eller en tradig inplastad trekantssandwich. Norweigan är bättre än Ryan eller EasyJet men så här i sista stund hamna tur och retur för två på strax under 5000:- men finns det inget annat så får det bli det, bara jag får tag på biljetter till utställningarna. Jag är fortfarande nyfiken om någon varit på Warner Studios för jag undrar hur lång tid som krävs för att gå runt med ett "Harry Potter freak"? Det finns paketresor men då är själva besöket på 3 timmar och jag misstänker att det är för kort tid, eller? Jag frågar för att dett är mer bekvämt att bara hoppa på Potterbussen i London och åka med istället för att slava runt på olika stationer för att hitta rätt.
|
| 20 Jun 2013, 21:37 |
|
 |
|
Spider-Man
|
Jag har inte besökt museet själv, men fick en nördigt genomgående beskrivning från en kollega häromdagen, som var där i oktober.. Museet består tydligen av två stora hangarer typ.. Bra guidning i hörlurar, mycket movie props.. Allt från trollstavar till någons peruksamling och kläder.. De som fyller år vid besökstillfället blir tydligen nedkallade att öppna den där stora porten tillsammans... Det var nog allt jag kom ihåg av hennes beskrivning.. Hon visade lite balla bilder också.. Hon tyckte väl att ett dagsbesök räckte, men att det verkligen tog hela dagen..
_________________ "With great power comes great responsibility" Stolt sponsor av Ljudbojen
|
| 20 Jun 2013, 22:42 |
|
 |
|
Metamatic
|
Ändrade planer. Vi skjuter upp Harry Potter visiten till hösten och beger oss till Berlin i stället och ser Muse i mitten på juli. Vansinnigt mycket enkare att finna riktigt bra hotell till överkomliga priser. Märkligt vilket utbud, standard och prisskillnader det är mellan städer. Det ska faktiskt bli kul att höra Muse live. Köpte deras senaste "The 2nd Law" på vinyl på inrådan av yngsta dottern och fick en konstig känsla av att det är det sista bandet som verkligen tillför någonting på den stora scenen och som på ett ärofyllt sätt för framtidiga 70-tals progressive rocken mot nya fräscha nivåer. Helt i min stil som avsomnat i 70-talets rock. http://youtu.be/Fzxrr8shtkk
|
| 23 Jun 2013, 12:25 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 10 posts ] |
|