View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 10:21

Reply to topic  [ 12 posts ] 
VARNING TRADERA VIRUS 
Author Message

Post VARNING TRADERA VIRUS
tjo Traderas sida är hackad o sprider virus... har upptäckt att den använder bla Java och lägger till MSI Block... I webläsarn

får ni upp en varning om nåt Microsoft antivirus Essentials tryck förböveln inte på nåt öppna aktivtethanterarn o stäng ner web läsarn där o kör en virus scanning

Rensa JAVA filer !! oavsett gäller alla !!! då viruset använder adds I javascript...

kör tillex avast free o kör deras browser clean upp o se där finns ett tillägg som som heter MSI Block.. ( o nåt mera)

26 May 2013, 17:45
Profile WWW

Nåja. Det förefaller närmast helt orimligt att Traderas sajt skulle användas för någon sorts virusspridning. Beskrivningen du ger blir man inte mycket klokare av heller, tyvärr. Kanske är det snarare så att du fått någon form av varningsmeddelanden du inte förstått riktigt?
Någon större panik behövs nog inte... Men visst, ett uppdaterat virusskydd är alltid lämpligt om man kör PC. :|

26 May 2013, 18:38
Profile ICQ WWW

Post Re: VARNING TRADERA VIRUS
nej det är globalt!! o har inget med min dator o göra..... iP numret är spårat till en I Australien så långt vet jag ... läs komentarer på facebook

har chattat med tradera o dem tycks inte vilja att detta sprids (idioter) för dem anser att det kan skada deras rykte

det ligger adwares i deras reklambanners... så ni som kör adblock kommer inte att ha några problem....

https://www.facebook.com/Tradera?ref=ts&fref=ts

så här ser det ut som kommer upp för 1000 tals tradera användare stäng av browsern i aktivitethanterarn tryck inte på ok eller nåt på skärmen
obs jag har inte detta microsoft security essentials alert installerat på min dator!!!

Image

26 May 2013, 19:09
Profile WWW

Är det inte bara en annons med en sån där fejkad virusvarning då? Ser ut så. Det är ju naturligtvis inte den typ av annonser man tror ska dyka upp på en sajt som Tradera, men något virus handlar det ju inte om i så fall.

26 May 2013, 20:25
Profile ICQ WWW

nix har kört den i sandbox,, det blir 3 trojaner som installeras

26 May 2013, 22:09
Profile WWW

Jo, de verkar vara virus på gång. Jag var bort en sväng ikväll och hade ett traderafönster öppet. När jag kom hem hade jag också ett meddelande (fejk!) att jag skulle klicka OK för att göra en virussökning eller uppdatering av virusskyddet eller nå't liknande. Men ett sån't meddelande kommer nog inte i en vanlig javascriptdialog så jag provade döda webläsaren med aktivitetshanteraren. Det gick inte så jag startade om datorn istället och nu kör jag en scanning av hårddisken. Få se om det ger nå't...

26 May 2013, 23:20
Profile WWW

Jodå, det verkar vara virus. Jag har affärer hos tradera och fått skiten i båda datorerna. Förmodligen första omgången i tordags.

Hos mig fungerar inte Window update/Securitay Essentials update. Jag har ominstallerat Window Security Essentials. Men det verkar inte ta bort allt eftersom Window update inte väcks till liv.

27 May 2013, 00:18
Profile

klarade mig inte :evil: har några jävla reklambanners på skärmen såkall adwares

27 May 2013, 09:33
Profile WWW

Har fått fart på en dator. Den som fick första Microsoft Security Essentials omsinstalleringen sist är i full funktion. Jag har gjort rätt täta uppdateringar.

I den en andra datorn kör jag avast free, men inga skadligheter hittade ännu. Lite positivt: Medan jag har kollat felkoder hos Microsoft och på nätet har jag reparerat andra fel i datorn. Ett par vakna nätter har varit till lite nytta.

Tack till Zven som informerade om huvudfelet är.

27 May 2013, 10:26
Profile

Katastrofalt agerande av Tradera , 5 dygn visste man om detta , först menade man att det var 'inget fel' därefter svarar man i princip
'våra tekniker jobbar på detta' som standardsvar på alla inlägg drabbade kunder gör, påstås även ta bort inlägg om virus från FB löpande.
Samtidigt svarar deras kunder fortfarande att 'inga problem finns'

När man inte lyckas reparera sidan så låter man det pågå hela helgen istället för att stänga sidan , detta såklart pga de kostnader man skulle fått
pga uteblivna avgifter , nu lät man istället masssor av kunder både få virus i sina datorer samt att de inte kunde fullfölja sina auktioner pga att de inte kunde eller vågade besöka sidan. Säker en massa varor som sålts för billigt också eller inte sålt alls pga detta.

Inget meddelande har dom gått ut med heller själva. Krishantering obefintlig verkar det som.
Nu skyller man det hela på en 'extern annons' som tagits bort.

27 May 2013, 15:26
Profile ICQ WWW

Ja, Tradera är nog knappast vana att hantera såna här frågor, vilket ju kommunikationen på Facebooksidan etc tydligt visar.
Men är det ändå inte fortfarande så att detta är en sorts fuling-annons som ger intryck att vara en virusvarning, och att det krävs att man går på bluffen och klickar på annonsen för att råka ut för någon installation av adware eller liknande? (Precis som 'vanligt' på nätet alltså.) Det är alltså ingen virusspridning via själva sajten eller ens direkt genom att en annons/popup bara laddas?

27 May 2013, 16:11
Profile ICQ WWW

denna gång utnyttjade dem ett kryphål i IE10 i accerlation delen .. hittade adwares i (verktyg i menyraden) inunder hantera tillägg där hade det skapats 3 nya webtillägg
o så fort jag klickade på tillex en länk så hamnade jag nån annanstans (stängde ner fortsomfan)... nu har jag fått bort allt :mrgreen:

provade o köra IE i sandbox o klicka på ljudbojen o valde offtåpic :mrgreen: o vips så hamnade jag nån annanstans ...... o mycket riktigt så attackerades datorn av trojaner...... men ha ha ha jag körde SANDBOX....

27 May 2013, 18:44
Profile WWW
Reply to topic   [ 12 posts ]