View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 13:14

Reply to topic  [ 19 posts ] 
Bil för pendling, unge & hundar mm? 
Author Message

Post Bil för pendling, unge & hundar mm?
Hmm, min biljävel fick dödsdomen idag. Jag är därför i behov av att skaffa nytt (gammalt) åk. Kraven är att man ska kunna åka till & från jobbet (Kör ca 5-6 mil om dagen) utan att behöva använda hörselskydd samt rimlig bränsle-ekonomi. Vill även ha bra kvalitet och lastutrymme och någon form av 4wd. Och låt mig förtydliga att det kommer inte handla om någon offroadkörning i ordets rätta bemärkelse utan snarare körning på jäkligt usla små grusvägar/ oplogade på vintern. Kan man få en bil som passar in på denna beskrivning för ca 50 000:- Och en sak till det måste gå att åka iaf 3 pers i den om det kniper. I övrigt är jag öppen och tacksam för förslag.

14 May 2013, 22:29
Profile

Post Re: Bil för pendling, unge & hundar mm?
Beggad v70, xc70 ?

14 May 2013, 23:02
Profile ICQ YIM WWW

B.B.A. wrote:
Hmm, min biljävel fick dödsdomen idag. Jag är därför i behov av att skaffa nytt (gammalt) åk. Kraven är att man ska kunna åka till & från jobbet (Kör ca 5-6 mil om dagen) utan att behöva använda hörselskydd samt rimlig bränsle-ekonomi. Vill även ha bra kvalitet och lastutrymme och någon form av 4wd. Och låt mig förtydliga att det kommer inte handla om någon offroadkörning i ordets rätta bemärkelse utan snarare körning på jäkligt usla små grusvägar/ oplogade på vintern. Kan man få en bil som passar in på denna beskrivning för ca 50 000:- Och en sak till det måste gå att åka iaf 3 pers i den om det kniper. I övrigt är jag öppen och tacksam för förslag.

subaru ägare verkar nöjda. Fast hur det går att hitta en för 50000 vet jag inte.
Du har större valmöjligheter med framhjulsdrift och kan använda stålrna att köpa riktigt bra däck i stället.
( golf, passat / skoda ?)Skoda kanske är bästa tipset, det är bra bilar.

14 May 2013, 23:22
Profile WWW

Håller med Spindeln i tidigare inlägg. Volvo V70. Robust, lite tråkig men alla kan den (har en själv). Motorerna om dom sköts väl går hur länge som helst.

/Ulf

15 May 2013, 09:44
Profile

Kollade bytbil, finns några Subaru Outback för runt 50 lakan. Det är nog den mest prisvärda bilen i segmentet "kombi som låtsas vara suv".

15 May 2013, 10:14
Profile

Honda CR-V och Toyota RAV-4 får toppbetyg av vem man än frågar.

oO0Oo URL: http://soundcloud.com/mr-faellman-project/

15 May 2013, 10:19
Profile WWW

faellman wrote:
Honda CR-V och Toyota RAV-4 får toppbetyg av vem man än frågar.

Fast bli lite trångt i en Rav-4 med ungar + hund + lastutrymme.....

Men går gör det ju kanske.... ska vara en liten hund och små ungar 8)

Å andra sidan om man går till en fullstor SUV så spricker det på det där med bränsleekonomi och hörlurar :?

15 May 2013, 11:14
Profile ICQ WWW

Hyundai Santa Fe, diesel varianten. Billig att köpa & köra!

15 May 2013, 14:25
Profile WWW

50000 spänn är ett svårt segment, hur gammal är bilen...10år? Där jag bor kör folk ner bilen till bussen 1 > 2 km, kanske en kallstart dit men definitivt en hem, ser bra ut på mätaren men är inget kul för motorn. En bil i den prisklassen kan bli rena åderlåtningen ekonomiskt om man inte är duktigt på att meka plus att många moderna bilar kräver specialverktyg. Att köpa lite "lyxigare" bilar som har blivit så pass billiga kan bli ett dyrt ägande.

/Ulf

15 May 2013, 15:22
Profile

Tack för tipsen. Eftersom jag helst vill bli av med min gamla defekta bil så la jag ut den på blocket till försäljning som typ reservdelsbil. Något jag redan ångrar. Det har ringt 14 samtal varav 1st där personen ifråga kan prata svenska. Missförstå mig nu rätt, jag är enligt mig själv en tolerant person men efter att ha svarat på dumma frågor där svaren redan står i annons-texten samt fått flera skambud på ett redan obefintligt pris så undrar man ju lite hur f-n folk är funtade?

15 May 2013, 15:34
Profile

hyundai tucson, som en santa fe, men lite mindre, lite lättare och mindre vikt att släpa med samma motor, dvs något bränslesnålare.

15 May 2013, 19:28
Profile ICQ YIM WWW

Ford Mondeo Combi. Jag har en 00:a Ghia med V6:a och är VÄLDIGT nöjd. Om du får tag i en med 2.0-litersmotorn är du även hemma med ekonomin. Bra kvalitet, lågt inköpspris och vettiga ägandekostnader. :-)

15 May 2013, 20:16
Profile ICQ WWW

B.B.A. wrote:
Tack för tipsen. Eftersom jag helst vill bli av med min gamla defekta bil så la jag ut den på blocket till försäljning som typ reservdelsbil. Något jag redan ångrar. Det har ringt 14 samtal varav 1st där personen ifråga kan prata svenska. Missförstå mig nu rätt, jag är enligt mig själv en tolerant person men efter att ha svarat på dumma frågor där svaren redan står i annons-texten samt fått flera skambud på ett redan obefintligt pris så undrar man ju lite hur f-n folk är funtade?

Blocket i ett nötskal. Därför skriver man aldrig ut sitt mobilnummer och anger "mejlkontakt". Då kan man välja och vraka bland de som skickar mejl. Jag har iofs varit med om att "Stefan" egentligen hette "Mustafa"... :lol:

15 May 2013, 20:49
Profile WWW

Quote:
Jag har iofs varit med om att "Stefan" egentligen hette "Mustafa"...

Jodå, jag fick ett mail från en "Martin" idag, när jag ringde upp så svarade alibaba. :roll:

Efter 27 samtal så ringde en svensk gubbe och på 1 minut så var bilen såld, tänk vad enkelt det kan vara med folk som är seriösa :mrgreen:

15 May 2013, 21:35
Profile

tja en bra bil i den klassen skulle nog vara en opel Zafira klockren bil för pengarna o bensinsnål o billiga delar..

http://www.blocket.se/stockholm/Opel_Za ... ?ca=12&w=2

http://www.blocket.se/sodermanland/Opel ... ?ca=12&w=2

15 May 2013, 22:44
Profile WWW

Det blev en Honda CR-V V-tec. Rav 4'an gick fetbort pga av det usla bagageutrymmet. Fick gå upp lite i budget men känns ändå som att jag hamnade rätt till slut. Har kört Honda tidigare utan några kvalitetsbekymmer med märket.
Bra lastutrymme samt en del smarta lösningar som jag inte visste att jag behövde innan jag fick dom 8) :mrgreen: Dottern är förövrigt mycket förtjust över den goda (höga) sikten jämfört med en vanlig kombi. Tiden får utvisa om det var ett bra köp.

22 May 2013, 13:06
Profile

Japanska bilar ( honda toyota ) erbjuder ett vanligtvis bekymmersfritt ägande. Synd att våra västliga tillverkare fokuserar mera på flärd än att skiten håller. Själv har jag kört toyota prius i 9 år utan ett endra oplanerat verkstadsbesök. Det har ingen
av mina saab-ar eller volvo levt upp till.

22 May 2013, 17:39
Profile WWW

peterh wrote:
Japanska bilar ( honda toyota ) erbjuder ett vanligtvis bekymmersfritt ägande. Synd att våra västliga tillverkare fokuserar mera på flärd än att skiten håller. Själv har jag kört toyota prius i 9 år utan ett endra oplanerat verkstadsbesök. Det har ingen
av mina saab-ar eller volvo levt upp till.

man kan köpa amerikanskt också, dom håller dom med :)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

22 May 2013, 19:53
Profile WWW

Joshunznera wrote:
man kan köpa amerikanskt också, dom håller dom med :)

Man får väl skilja på amerikanskt märke och amerikansk bil, de flesta är väl tillverkade i Europa?

Voyagern gjordes i Österrike, sen Portugal har jag för mig. Sen köpte Fiat Chrysler och Nu är det Lancia Voyager som säljs i Europa .... som exempel.

24 May 2013, 16:15
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 19 posts ]