|
|
Page 1 of 1
|
[ 16 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Barry
|
 Konsumentköplagen
Jag har sett att det finns Bojare som är bra på konsumentköplagen, och jag undrar om ni kan hjälpa mig. I mitt län (Halland, liksom Göteborg) har konsumentupplysningen stängt idag. Jag har tittat på konsumentverkets sida, men inte hittat vad jag söker. Följande har hänt:
För knappt två veckor sedan beställde jag ett Focusrite 2i2 hos ett svenskt stort nätföretag som säljer musikrelaterade saker. Produkten visades på deras hemsida, och det stod ingenting om att det inte fanns i lager (då hade jag inte köpt det). Jag betalade via internet, och fick bekräftelse på att köpet var ok. Dagen efter får jag ett mail från en anställd på företaget, där han säger att ljudkortet inte finns i lager, men att det "kanske" kommer i slutet av nästa vecka.
Tiden gick och igår (efter drygt en vecka) mailade jag företaget och undrade hur det gick med mitt ljudkort. Jag fick till svar att leverantören inte kunde upplysa om när ljudkorten kommer.
Då mailade jag tillbaka att jag vill häva köpet, eftgersom dom inte kan leverera min betalda vara. Efter detta har jag inte hör av dom.
Vad säger konsumentköplagen om detta? Får man annonsera om varor som inte finns tillgängliga utan att uppge detta?
Jag har ju betalat för en vara som jag inte fått, och ej heller vet om/när jag kommer att få. Nu har jag köpt ljudkortet hos Thoman, eftersom jag behöver det nu, och är alltså inte intresserad av att ev. få ett likadant ljudkort av det svenska företaget om någon vecka, utan jag vill ha pengarna tillbaka.
Vad säger Bojarna?
|
| 17 May 2013, 10:31 |
|
 |
|
kjelle
|
 Re: Konsumentköplagen
Börja med att kolla företagets försäljningsvillkor, borde finnas på deras hem sida någonstans. Någon gång under beställningen har du säkert upplysts om att försäljning sker under deras villkor, och att du accepterar det om du lägger en order. Inte för att säga att du har fel, utan om du hittar något som stödjer din returrätt i villkoren, behöver du inte utnyttja konsumentköplagen.
| 17 May 2013, 10:38 |
|
 |
|
Barry
|
Tack för svaret! Vad jag hittat är det som står under "köpvillkor";
[i]ÅNGERRÄTT Du har rätt att returnera beställda felfria varor. Meddelande om detta ska lämnas omedelbart vid varans mottagande, dock senast inom fjorton (14) dagar från leverans. Meddelande skall ske per mail till info@------------.se eller per brev till ----------------, ---------------- Stockholm.
Meddelandet skall innehålla följande information; 1) fakturanummer 2) benämning/titel på de produkter som du vill returnera. De returnerade varorna skall vara i oanvänt och oskadat skick i originalförpackning. Ångerrätten gäller inte för produkter där du har en programvara som kräver ett serienummer. Returnera varan tillsammans med fakturan (eller en kopia av denna). Fyll i orsaken till returen på fakturans baksida! Du måste själv bekosta returporto. Retur får inte ske som postförskott eller efterkrav. Returen skall skickas tillbaka till oss inom sju (7) dagar från att ångerrätten är åberopad. Ångerrätten gäller ej specialbeställda varor.
RETUR/BYTE Om du vill byta en vara krävs att förpackningen är obruten eller plomberad. Plombering måste begäras vid beställning. Vid retur måste du alltid ha ett returnummer, det får du om du skickar ett mail till reklamationer@-----------.se eller ringer på telefonnummer 00-000000. Returer som skickas till International ------------------------ som saknar returnummer kommer ej hanteras.
När du har fått ett returnummer kan du returnera varan på egen bekostnad, dock inom 7 dagar.
OBS! Du måste vara över 18 för att få beställa i från oss. Annars krävs målsmans godkännande.[/i]
Om jag tolkar det här rätt, så har jag alltså möjlighet att utnyttja min ångerrätt och returnera varan inom 14 dagar! Så då skulle ju allt vara löst! Jag tänkte bara att det kan vara onödigt arbete både för dem och mig att dom först skickar mig varan (som jag inte vill ha) för att jag sedan skall skicka tillbaka den för att få mina pengar! Men kanske är det så det måste gå till!?
Men det är två andra saker jag funderar över; 1. Får man annonsera om att man säljer varor som man inte har tillgängliga? 2. Om jag nu skulle besluta mig för att vänta på att varan skall dimpa ner hos mig, för att sedan utnyttja min ångerrätt, vad är det som säger att varan inte kanske kommer om först två månader?
|
| 17 May 2013, 11:14 |
|
 |
|
Barry
|
Efter kontakt med företaget verkar det ha löst sig! 
|
| 17 May 2013, 11:45 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Om du gjort inköpet över nätet från deras webshop, är det nog inte Konsumentköplagen utan köplagen som gäller.
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 17 May 2013, 12:01 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
FenderBender wrote: Om du gjort inköpet över nätet från deras webshop, är det nog inte Konsumentköplagen utan köplagen som gäller. det tror jag inte. När en privatperson köper från näringsidkare är det KKL som gäller
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 17 May 2013, 12:11 |
|
 |
|
sluscen
|
Distansavtalslagen Läs 2:9,10 d e lunch EDIT: här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050059.htm
|
| 17 May 2013, 13:50 |
|
 |
|
Barry
|
|
| 17 May 2013, 16:58 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
För det första tycker jag det är dålig stil av företaget att inte upplysa om att det inte finns i lager , för det andra tycker jag det är kasst att genomföra betalningen innan man levererat varan , för det tredje har Du full returrätt i lagen inom 14 dagar på allt Du köper på distans (telefon, nätet och dörrknackare)
Om företaget i fråga inte fattar det eller konstrar är det kostnadsfritt att skickat det till ARN , förutsatt att det är värde > 1000:-
| 17 May 2013, 21:17 |
|
 |
|
Barry
|
Mike Leaf wrote: För det första tycker jag det är dålig stil av företaget att inte upplysa om att det inte finns i lager , för det andra tycker jag det är kasst att genomföra betalningen innan man levererat varan , för det tredje har Du full returrätt i lagen inom 14 dagar på allt Du köper på distans (telefon, nätet och dörrknackare)
Om företaget i fråga inte fattar det eller konstrar är det kostnadsfritt att skickat det till ARN , förutsatt att det är värde > 1000:- Tack för svaret! Vad företaget sagt till mig, så har man aldrig dragit pengarna från mitt konto, utan bara reserverat dem. Vad det innebär rent praktiskt vet jag inte, men jag får nog ta en koll på kontot. Och ja, det är dåligt att inte upplysa om att man faktiskt inte har varan man säljer, och heller inte tycks vet om/när man får den! Det var därför jag valde att handla hos Thomann istället, där visas om en vara finns i lager eller ej. Jag hoppas att jag får tillbaka (de reserverade?) pengarna utan problem.
|
| 17 May 2013, 21:48 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Joshunznera wrote: FenderBender wrote: Om du gjort inköpet över nätet från deras webshop, är det nog inte Konsumentköplagen utan köplagen som gäller. det tror jag inte. När en privatperson köper från näringsidkare är det KKL som gäller Dock ej över nätet. KKL gäller inte då.
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 17 May 2013, 22:33 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
Barry wrote: Mike Leaf wrote: För det första tycker jag det är dålig stil av företaget att inte upplysa om att det inte finns i lager , för det andra tycker jag det är kasst att genomföra betalningen innan man levererat varan , för det tredje har Du full returrätt i lagen inom 14 dagar på allt Du köper på distans (telefon, nätet och dörrknackare)
Om företaget i fråga inte fattar det eller konstrar är det kostnadsfritt att skickat det till ARN , förutsatt att det är värde > 1000:- Tack för svaret! Vad företaget sagt till mig, så har man aldrig dragit pengarna från mitt konto, utan bara reserverat dem. Vad det innebär rent praktiskt vet jag inte, men jag får nog ta en koll på kontot. Och ja, det är dåligt att inte upplysa om att man faktiskt inte har varan man säljer, och heller inte tycks vet om/när man får den! Det var därför jag valde att handla hos Thomann istället, där visas om en vara finns i lager eller ej. Jag hoppas att jag får tillbaka (de reserverade?) pengarna utan problem. Råkade ut för en liknande sak, pengarna var reserverade. Så jag kollade upp det med en kompis som jobbar på bank, och enligt honom funkar det som så att pengarna reserveras för att dom ska kunna va säkra på att dom finns när betalningen ska ske. T.ex om du checkar in på ett hotell så brukar man ju få dra kortet vid incheckningen, och låt säga att du ska bo där 3 dygn, det kostar 1000:- / natt, då reserveras det varje påbörjat dygn 1000:-, när du väl checkar ut frågar dom om du vill betala med kortet du drog, svarar du ja så dras pengarna då, men svarar du nej och att du vill betala med annat kort släpps reservationen och pengarna dras från ditt andra kort som du betalar med, eller om du betalar cash. Enligt vad han också sa släpps en reservation automatiskt efter 5 dagar om inte debitering sker.
_________________ Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 17 May 2013, 23:40 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
FenderBender wrote: Dock ej över nätet. KKL gäller inte då. Hur tänker Du nu ? KKL gäller i kombination med lagen om distansavtal vid köp på nätet. Du har möjlighet att rekalmera varan i 3 år precis som vid köp i butik. Minst 6 månaders 'garanti' skall lämnas, förutsatt såklart att det är ett svenskt företag
| 18 May 2013, 14:50 |
|
 |
|
Barry
|
Råkade ut för en liknande sak, pengarna var reserverade. Så jag kollade upp det med en kompis som jobbar på bank, och enligt honom funkar det som så att pengarna reserveras för att dom ska kunna va säkra på att dom finns när betalningen ska ske. T.ex om du checkar in på ett hotell så brukar man ju få dra kortet vid incheckningen, och låt säga att du ska bo där 3 dygn, det kostar 1000:- / natt, då reserveras det varje påbörjat dygn 1000:-, när du väl checkar ut frågar dom om du vill betala med kortet du drog, svarar du ja så dras pengarna då, men svarar du nej och att du vill betala med annat kort släpps reservationen och pengarna dras från ditt andra kort som du betalar med, eller om du betalar cash. Enligt vad han också sa släpps en reservation automatiskt efter 5 dagar om inte debitering sker.
Tack för det uttömmande svaret!
|
| 18 May 2013, 19:27 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Mike Leaf wrote: FenderBender wrote: Dock ej över nätet. KKL gäller inte då. Hur tänker Du nu ? KKL gäller i kombination med lagen om distansavtal vid köp på nätet. Du har möjlighet att rekalmera varan i 3 år precis som vid köp i butik. Minst 6 månaders 'garanti' skall lämnas, förutsatt såklart att det är ett svenskt företag Precis. Och Köplagen blir ju inte tillämplig på ett köp en privatperson gör från ett företag, oavsett om det sker på distans eller i butik. FB får snart juridikförbud i forumet! 
|
| 19 May 2013, 22:52 |
|
 |
|
sluscen
|
ChronicTown wrote: Precis. Och Köplagen blir ju inte tillämplig på ett köp en privatperson gör från ett företag, oavsett om det sker på distans eller i butik. FB får snart juridikförbud i forumet!  Distansavtalslagen i kombination men KKL, och köplagen tillämpas faktiskt analogt för det som inte KKL täcker...om jag inte minns fel. så FenderBender får ett halvt rätt...eller njae 0.1 poäng, och övriga bojare får vara glada i vetskapen om att det analoga lever vidare 
_________________ ___________--_______--_________________--______________
|
| 20 May 2013, 03:25 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 16 posts ] |
|