Re: Tipsa mig om Kroatien
antar att ni ska ha hybil där nere. I så fall har du mycket att välja på inom armlängds avstånd. Kustvägen söderut hittar du många fina ställen med fantastiska bad och god mat. Jag skulle dock slå ett slag för Pula-halvön (istrien) och ngn av de små fiskebyar som ligger utmed Istriens östkust, tex den lilla fiskebyn Moscenica Draga. Trevligt och gemytligt, lagom litet. Hyr en lägenhet eller villa vid vattnet för en spottstyver och ät nyfångad fisk på ngn av de trevliga fiskrestaurangerna på kvällen.
Vill ni röra på er lie tar ni vägen genom berget tvärs över halvön och kommer fram till andra sida och Slovenien (Portoroz), en resa på ett par timmar max. Portoroz är Sloveniens kust mot medelhavet och en gammal turistort. Inget speciellt med den men strax intill ligger Piran, en riktigt trevlig stad i Veneziansk stil vid vattnet. Pittoreskt. Från Portoroz kan ni ta en snabbåt till Venedig över dan, om ni inte har varit där förut
Vill ni röra på er norrut från Moscenica Draga kan ni tex ta en liten tur till Opatija, en stad med fina byggnader från det Österrikiska kungariket. Här var den forne kungefamiljens favorittillhåll på somrarna vilket tydligt syns på stadens idag ngt bedagade skönhet.
Vill ni åka lite längre tar ni bilen till Kranjska Gora eller Bled, två skidorter i Slovenska alperna där det finns mycket att göra även på sommaren, inte minst när det gäller fiske. Hit åker du också på ett par ytimmar via en helt nybyggd EU-motorväg
På södra Pulahalvön har du Pula med sin amfiteater från ca 100 e.k. En oerhört välbevarad amfiteater som är mycket sevärd. Längs hela Pulahalvöns kuster har du hur många bra bad som helst och massor av små och trevliga byar där man kan hyra sig en semesterlägenhet eller hus. Pula ligger ca 5 mil söderom Moscenica Draga
Vill du istället åka österut från Rijeka längs kusten finns det lika mycket att skriva om där, men jag nöjer mig med Pula-halvön just nu..
Jag gillar Kroatien och Slovenien, har spenderat många och långa semestrar där förr i tiden innan hunden och sommarstället fick oss att vara hemmavid lite mer på somrarna. Jag var dock där så sent som för ett par år sedan och det mesta är sig likt. Bara lite bättre vägar..
Vart du än åker kommer du att få det trevligt och gott till schyssta priser
http://www.pearlsofcroatia.com/en/mosce ... and-beach/http://www.pearlsofcroatia.com/en/På nedre våningen i det här huset hyrde vi en lägenhet för några år sedan. Boende inklusive frukot på altanen med havet precis utnför kostade typ 500SEK/natt

_________________-------------------------------------------------
The beat goes on and I´m so wrong