View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 23:00

Reply to topic  [ 20 posts ] 
Radbrytningar på forum och för långa rader. 
Author Message

Post Radbrytningar på forum och för långa rader.
Om man skriver för långa rader över hela skärmen blir det väldigt jobbigt att läsa,jag orkar aldrig läsa sådana inlägg.Man tappar rader och de är svårt att följa med blicken.Jag tycker det blir ansträngande för ögonen också.

Men om man skriver lagom korta rader
så blir det trevligare att läsa och jag
orkar läsa klart inläggen.
Dagen I-landsproblem.

24 Apr 2013, 14:17
Profile

Post Re: Radbrytningar på forum och för långa rader.
Då är ni två som tycker lika. Du och Freppezon. Jag tycker det känns helt fel att radbryta där man själv vill (OBS, håll isär radbrytning och styckeindelning!), ungefär som om en bok skulle ha väldigt breda sidor och man väljer att radbryta när man nått 67% av bredden. Vad språkreglerna säger om detta vet jag ICKE men jag tror aldrig det talats om att man kan göra radbrytningen helt godtyckligt - man följer väl rimligen det givna formatet.

Skriver man flera korta rader
tycker jag mer det känns som
att läsa en dikt.

24 Apr 2013, 15:25
Profile

Läser Du på smartphone?

skaffa större skärm?

24 Apr 2013, 15:28
Profile ICQ WWW

texas wrote:
Om man skriver för långa rader över hela skärmen blir det väldigt jobbigt att läsa,jag orkar aldrig läsa sådana inlägg.Man tappar rader och de är svårt att följa med blicken.Jag tycker det blir ansträngande för ögonen också.

Men om man skriver lagom korta rader
så blir det trevligare att läsa och jag
orkar läsa klart inläggen.
Dagen I-landsproblem.

Måste säga emot dig och hålla med Groth här. Det är som att läsa en dikt. Det kan säkert vara trevligt att läsa dikter när man är på det humöret, men i detta fall är det ju som att göra ett litet onaturligt uppehåll mellan raderna.

Se istället till att ha lagom indelning av stycken. Och att inte skriva för långa meningar. Och att ha blanksteg efter komma och efter punkt, men aldrig före.

24 Apr 2013, 16:09
Profile

Tänk en dagstidning med text skrivit från ena sidan till den andra på bladet.
Nä,nu har ni fel......igen.

24 Apr 2013, 16:40
Profile

Nä, tidningsspalt
format är inget
för internet. Man
ska utnyttja foru-
mets bredd. Annars
ser det ut så här,
och det vill väl ing-
en?

24 Apr 2013, 17:40
Profile WWW

Hög upplösning och widescreen ger många tecken på bredden. De jag personligen känner som tycker det är ett problem maximerar webbläsaren. Låt bli att maximera eller skaffa en mindre skärm och kombinera med lägre upplösning! Problem solved :D

24 Apr 2013, 18:49
Profile WWW

Eller så håller man lagom långa meningar, då kan man sätta en radbrytning efter punkten.
Då blir det inte lika mycket dikt, och man håller ändå läsbarheten på topp.

24 Apr 2013, 19:32
Profile

Groth wrote:
Då är ni två som tycker lika. Du och Freppezon. Jag tycker det känns helt fel att radbryta där man själv vill (OBS, håll isär radbrytning och styckeindelning!), ungefär som om en bok skulle ha väldigt breda sidor och man väljer att radbryta när man nått 67% av bredden. Vad språkreglerna säger om detta vet jag ICKE men jag tror aldrig det talats om att man kan göra radbrytningen helt godtyckligt - man följer väl rimligen det givna formatet.

Skriver man flera korta rader
tycker jag mer det känns som
att läsa en dikt.

Här har jag en avvikande mening!

Radlängden på många forumverktyg bestäms av läsarens browserbredd, och det är möjligen helt
annorlunda än författarens browserbredd.

Så om man vill ha kontroll på radbrytningen när man skriver så trycker man <return> när
man kommer till slutet av raden.

Att bara skriva på och låta datorn bryta är en ovana som bill gates lurat på oss, det blir sällan bra.
( undantag i troff och liknande "riktiga" sidbeskrivningsspråk, där låter man en applikation
bryta rader OCH sköta avstavning, men där har man ju i förväg definierat sidbredden.

/ edit pga stavningsfel

24 Apr 2013, 19:44
Profile WWW
Du har helt rätt Texas!

Stå på dig!

Bara gamla gubbar som orkar läsa text (såsom jag skriver nu), då detta är enormt enerverande för vederbörande, så anbefaller jag (eftersom det tar lika lång tid att brygga en caffe-latte som att läsa denna text) så nu skriver jag med lite mera ögonvänlig radbrytning.

-Sedärja..
-Voilá!...
=)

Inte ens böcker skriver man så här långt med långa, långa och (enligt min mening) totalt frånvaro av en vettig radbrytning...
-Där skriver man ungefär så här långt, (jag säger inte exakt) men närapå...=)

Därför kan du lugnt ta deras rökhostiga tonsiller med ro Texas!.................=) (addera gärna ett lätt konjaksflimmer)...

24 Apr 2013, 19:49
-Se jag anade föga att det fanns intelligent liv bortom horisonten!....=)

24 Apr 2013, 19:51

Jag håller med Texas och Freppezon. Evighetslånga rader är inget bra. Peterh har den rätta idéen:
<return> på slutet av raden.

24 Apr 2013, 21:16
Profile
Ett ännu bättre tips (proffstips) är hård brytning (shift+enter).

Gäller i 90% av alla program worldwide...(infogar här, för er som ej har humor den lite längre, ljudbojvänliga versionen)...shift+enter...

Gäller ju speciellt Groth som spelar hårdrock...minns 2001 i Haninge Friluftsgård och en Fender Hotrod Deluxe med fizzlig
och stenhård diskant, samt en halvrå wokgryta och 2 coca-cola som arvode...=)

24 Apr 2013, 21:27

Att skriva kort så att
det går att läsa obehindrat
i en gammal Ericsson-
telefon är ju praktiskt
om man har en sån
men ser lite löjligt
ut på en stor skärm

De flesta läser väl minsta på en smartphone och även en sån har väl 1000pixels bredd om man inte hemfallit åt Appletjafset

Annars tycker jag att man kan skriva så att det passar att läsa i en skärm på säg max 1000 pixels bredd. Då kommer de flesta att kunna läsa på ett bra sätt. Liknande gäller för bilder, bredare än ca 800 pixel blir jobbigt på vissa mindre laptops tex. Detta stycke är väl lagom brett för de flesta (?) antar jag

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

25 Apr 2013, 06:20
Profile WWW

Alltså, visst kan jag ju hålla med om att det blir långa rader, det är inte det jag hakar upp mig på. Problemet uppstår när SKRIBENTEN avgör var det är lämpligt att göra radbrytningar bara för att det ser bra ut på hans skärm. Jag nyttjar Ljudbojen på två olika datorer i hemmet; monsterdatorn med två widescreenskärmar med 1960 pixlar i bredd vardera (där webbläsaren ligger maximerad över den ena), lilldatorn med 800 pixlar i bredd, plus läsplattan och telefonen med jag vet inte hur många pixlar det är i bredd.

Min poäng är att de enda inlägg som ser konsekventa och uniforma ut mellan alla dessa fyra plattformar är de som INTE är manuellt radbrutna. På lilldatorn blir det ofta dubbel radbrytning när skribenten bestämmer sig för att radbryta där han tycker det ser bra ut, ungefär så här:

Cellofan var från början ett varumärke Cellophan. Cellofan är en genomskinlig och genomsynlig tunn folie som tillverkas
genom behandling av
cellulosa med natriumhydroxid och koldisulfid[1]. Den schweiziske textilkemisten Jacques E. Brandenberger uppfann
materialet 1908. Den
används som förpackningsmaterial exempelvis för blommor och karameller. Cellofan prasslar och glittrar mycket och finns
i olika färger. Av
dekorationsskäl förpackas därför ofta andra förpackningar i ett hölje av cellofan.Man har även tillverkat mjuka skivor med
bikakestruktur av
transparent cellofan. Dessa kan användas som förpackningamaterial, isolering, eller för att fästa som insynsskydd på insidan
av exempelvis
källarfönster.Cellofan är lättantändligt, det vill säga brandfarligt. Användningen har minskat, i många användningssammanhan
ersätts det idag
av andra termoplaster.

Samma sak på läsplattan och telefonen, fast det blir naturligtvis olika beroende på VAR man gör sin manuella radbrytning.

25 Apr 2013, 09:31
Profile

Jag förstår egentligen inte problemet, åtminstone för datorer. Det är väl bara att justera bredden på fönstret, så anpassar programvaran radbrytningen. På iPad/smartphones bör det inte heller vara något större problem, bredden är ju ändå begränsad av formfaktorn.

Att byta till nytt stycke är något helt annat, och bidrar helt klart till ökad läsbarhet, om det används rätt.

25 Apr 2013, 09:54
Profile WWW

är inte detta en jävla gnälltråd egentligen? ;)

25 Apr 2013, 16:41
Profile WWW
Är inte detta ett gnällforum, med starka inslag av jäv?

25 Apr 2013, 16:59

Om det finns nån som har nåt vettigt att invända mot det jag skrev några inlägg upp så skulle jag gärna vilja höra det. Annars kommer jag att hålla fast vid att ni som vill göra egna radbrytningar gör det för att era egna inlägg ska se snygga ut hemma hos er, och inte för att öka läsbarheten för någon annan.

Last edited by Groth on 25 Apr 2013, 21:39, edited 1 time in total.

25 Apr 2013, 19:52
Profile

Groth wrote:
Alltså, om det finns nån som har nåt vettigt att invända mot det jag skrev några inlägg upp så skulle jag gärna vilja höra det. Annars kommer jag att hålla fast vid att ni som vill göra egna radbrytningar gör det för att era egna inlägg ska se snygga ut hemma hos er, och inte för att öka läsbarheten för någon annan.

jomen du har ju såklart rätt. Att använda egna radbrytningar är ju bara nödvändigt om det finns ngn speciell anledning att öka läsbarheten/tydligheten. Tex:

Säljes:
en gitarr
ett brunt plektrum
ett paket färdigspända G-strängar

25 Apr 2013, 20:22
Profile WWW
Reply to topic   [ 20 posts ]