View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 03:00

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Fotografera gitarr 
Author Message

Post Fotografera gitarr
Det finns ju duktiga fotografer här på bojen så jag eftersöker lite tips. Inför försäljning ville jag ta bilder av en gitarr. Så jag plockade fram min Nikon D3000 och satte på blixten som heter Nissin DI 622. På kameran sitter ett kit-objektiv 18-55 mm.

Gitarren ställde jag i ett gitarrställ framför en stängd dörr för att slippa visa upp interiören från mitt hem. Det kom inget direkt solljus på gitarren men lite indirekt ljus från några öppna och halvöppna dörrar.

Eftersom kameran stod på stativ och manövrerades med fjärrkontroll så trodde jag att nu kommer det att bli toppenbilder. Skillnaden torde ju vara enorm mot mörka och suddiga mobilbilder.

Jag lyckades lista ut hur man ställer in kameran för fast slutartid och bländarautomatik så jag drog till med tre sekunder. Ställde också in iso 100 för att slippa kornighet. Nu tänkte jag borde det bli en lagom bra bländare automatiskt.

Det är en svart gitarr och jag vill kunna urskilja dess former men utan jobbiga reflexer. Men ändå blir bilderna för mörka tycker jag. Varför? Jag provade med och utan blixt och tände och släckte takbelysningen och öppnade och stängde dörrar. Vad kan jag göra annorlunda till nästa gång?

22 Apr 2013, 12:43
Profile

Kan ju inte påstå att jag är något proffs (inte numer i alla fall, men jobbade som fotograf på 80-talet...)

Tycker jag får bäst resultat med indirekt solljus inomhus och kombinerat med stativ/självutlösare då
ljuset inte riktigt räcker för slutartider snabbare än kanske 1/30.

Har inte ens en systemkamera utan använder GALAXY 3S eller en enkel Lumix digitalkamera från 2006 :?

Ungefär så här vill jag ha ljuset

Image

22 Apr 2013, 14:26
Profile ICQ WWW

Post Re: Fotografera gitarr
lpstd wrote:
Det finns ju duktiga fotografer här på bojen så jag eftersöker lite tips. Inför försäljning ville jag ta bilder av en gitarr. Så jag plockade fram min Nikon D3000 och satte på blixten som heter Nissin DI 622. På kameran sitter ett kit-objektiv 18-55 mm.

Gitarren ställde jag i ett gitarrställ framför en stängd dörr för att slippa visa upp interiören från mitt hem. Det kom inget direkt solljus på gitarren men lite indirekt ljus från några öppna och halvöppna dörrar.

Eftersom kameran stod på stativ och manövrerades med fjärrkontroll så trodde jag att nu kommer det att bli toppenbilder. Skillnaden torde ju vara enorm mot mörka och suddiga mobilbilder.

Jag lyckades lista ut hur man ställer in kameran för fast slutartid och bländarautomatik så jag drog till med tre sekunder. Ställde också in iso 100 för att slippa kornighet. Nu tänkte jag borde det bli en lagom bra bländare automatiskt.

Det är en svart gitarr och jag vill kunna urskilja dess former men utan jobbiga reflexer. Men ändå blir bilderna för mörka tycker jag. Varför? Jag provade med och utan blixt och tände och släckte takbelysningen och öppnade och stängde dörrar. Vad kan jag göra annorlunda till nästa gång?

Om dörren har en ljus färg och gitarren är mörk får du sannolikt släppa in mer ljus i kameran, alltså öka antingen slutartiden eller bländarvärdet för att gitarren ska bli bra exponerad. Ett alternativ är också att använda kamerans exponeringskompensation, pröva att dra upp den några snäpp så kommer gitarren bli mindre mörk.

22 Apr 2013, 16:14
Profile WWW

lpstd wrote:

Dagsljus brukar bli bra. Men ibland går det bra riktad belysning istället. Båda kompletterat med indirekt blixt eller diffuser. Förr följde diffusers ofta med blixtaggregat. Numera har jag bara små digitalkameror med inbyggd blixt. Som diffuser använder jag papper för att undvika blänk. Allt från smörgåspapper till vanligt 80 gram A4 som jag brukar hålla framför blixten. Ibland får man laborera med avstånd/zoom också.

22 Apr 2013, 21:54
Profile

Då jag är rätt okunnig vad gäller blixt men har bra koll på det övriga skulle jag göra såhär:

– Ställ in objektivet på nånstans mellan 35 och 55 mm brännvidd. Backa tills du får det utsnitt du vill ha. Nu har du förhoppningsvis ett tillräckligt stort avstånd för att gitarrens ska se naturlig ut. Vidvinkel och närbilder förvränger formerna och det ser sällan annat än "häftigt" ut.

– Ställ in manuellt läge på kameran, alltså "M". Nu är du kung över bländare, slutartid och ISO. Det sistnämnda ställer du till 100 eller 200 beroende på vad din sensor mår bäst av (fast det torde kvitta).

– Ställ in bländare ~f/5,6-8. Det ger bra skärpa och ett skärpedjup som kommer att täcka hela gitarren (edit: om du tar översiktsibilder alltså). Bakgrunden kan dock bli påträngande, men jag skulle hellre välja annan bakgrund än större bländare med tanke på utrustningen.

– Vill du använda blixt eller annan belysning så gör du bäst i att inte rikta denna rakt på, från samma punkt som kameran står. Det kan funka skitbra med ett par lampor från varsin sida om gitarren (utanför bild naturligtvis). Ännu bättre blir det om man diffuserar ljuset, till exempel med en halvgenomskinlig, vit plastpåse över lampan (eller blixten).

– Ta en provbild vid random slutartid. Blir den för mörk? Förläng tiden, och vice versa. Ljusmätaren i din kamera har säkert en liten indikator i sökaren eller på skärmen som talar om vad kameran själv skulle välja. Utgå från detta och finjustera sedan (vilket kan röra sig om tusentals procent om gitarren är svart).

– Fotar du i JPG så bör du försöka ställa vitbalansen så bra det går redan vid fototillfället. Detta kan vara mycket knöligt i blandat ljus. Är du inomhus och det är mörkt ute så brukar 2850 K vara lagom. Är ljuset istället mestadels från solen (vid klart väder) är kring 5000 K lagom.
Fotar du i råformat kan du göra allt detta i efterhand istället, efter tycke och smak. Vitbalansen korrigerar ljuskällans egen färgbalans så att du kan visa gitarren som den ser ut i dagsljus, nästan oavsett vad du belyser den med vid fototillfället.

Edit: Mike Leafs bild är ett utmärkt exempel. Inte för nära och inga konstiga färgstick att tala om.

22 Apr 2013, 22:39
Profile

Gammal post som jag inte har svarat på för jag sålde ändå just denna gitarr till slut trots de bilder jag inte var nöjd med. Men tack ändå för tipsen. Har länge tänkt att jag ska lära mig ta bättre bilder, och även om Nikon D3000 är en av de allra billigaste systemkamerorna är det ändå än systemkamera. Så nog ska det fan gå att ta bättre bilder än med mobilen.

Än så länge har jag bara köpt på mig några ytterligare objektiv (trots att jag vet att man inte kan köpa sig till bättre bilder) men nu ska jag fan lära mig.

Snart.

Bara jag får tid... :roll:

24 Jul 2013, 10:11
Profile

Man kan köpa sig till att bli en bra fotograf upp til en viss gräns, sen gäller det att ha koll på ljuset , motivet, bakgrund, samt exponering mm. Samma som gitarrspel , en bra gitarrist lirar bättre på en japsgura än en mindre duktig på en custom shop.

Bara att träna så ger det sig, bättre nu med digitalkameror än förr när man fick köpa dyr film och vänta en vecka på resultatet.

24 Jul 2013, 18:37
Profile ICQ WWW

Lite bättre bilder denna gång, dels tack vare delvis användande av tips ovan och att dels att jag kanske lärt mig lite mer om fotografering sen sist. Bilderna var ännu skarpare innan jag fick krympa dem för att få med dem på bojen. Har uppgraderat kameran till en något bättre och senare Nikon-modell och har dessutom denna gång använt ett fast Nikon Nikkor 35mm f1,8-objektiv. Dessutom är ju just denna gitarr snyggare och inte svart vilket gör det lättare att fota. Bilder i min säljtråd:

viewtopic.php?f=1&t=87977

(Nån som vill köpa en strata förresten?)

24 Sep 2013, 15:37
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]