View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 22:56

Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Förstår inte detta 
Author Message

Ytterligare en 'story' om hur gasen hänger sig och föraren inte har något val än att köra till bensinen tar slut?

http://bytbil.com/nyheter/7vtzskyg?utm_ ... or=AD-500-[bytbil]-[]-[mittspalt]-[aftonbladet]-[]-[]

Varför lägger dom inte ur växeln? eller slår av motorn?

Jag förstår inte detta, kan någon förklara?

Att folk inte kan köra och är idioter i trafiken är ju ingen nyhet , men dessa verkar ju haft telefonkontakt med polis...

Nån som kan förklara detta tekniskt, kan det ske att en bil ej går att stanna?

15 Feb 2013, 10:06
Profile ICQ WWW

Post Re: Förstår inte detta
Det var ju en Renault! Han hade ju dessutom fullt upp med att ringa, inte hade han tid att fippla med tändningsnyckeln...

Jag råkade ut för att gasen hängde sig på min Audi100-88 Avant. En axel till gasspjället (innan insprutning via elektronik) kärvade, och jag fick "hämta upp gaspedalen. Skulle fixa det inom kort, men helt plötsligt satt pedalen i botten. Körde en nervös resa genom Uppsala med full gas, broms och tändning av/på till akutverkstaden, men det gick ju att kontrollera för en kort stund. Fixat på en halvtimme. När jag pratade med samma verkstad dagen innan, var budet ny förgasare, vilket ju var svettigt. Akutverkstaden smorde upp axeln, och det funka de åren jag körde vidare med den.

Som tur var gjorde den bilen inte några 200 km/h... 8)

15 Feb 2013, 10:31
Profile WWW

Lägga ur växeln borde ju funka. Slå av tändningen är väl inte så klokt eftersom rattlåset väl går på? Å andra sidan kan man ju tycka att det kunde reagera långt innan bilen hunnit upp i 200 knyck :lol: Handbromsen borde ju funka också.

15 Feb 2013, 10:38
Profile

Trout wrote:
Slå av tändningen är väl inte så klokt eftersom rattlåset väl går på?

Inte om Du bara slår av motorn och låter nyckeln sitta i

15 Feb 2013, 10:46
Profile ICQ WWW

Ahh se där, fast det kanske han visste lika lite som jag 8)

15 Feb 2013, 10:48
Profile

Renault Laguna har nyckelkort, tror inte att det bara är och rycka ut det under färden om det inte var en automat borde han väl kunnat stampa på kopplingen och lyssna till när motorn rusar :lol:

Religion vs fossils. Fossils win.

15 Feb 2013, 10:48
Profile

Granis67 wrote:
Renault Laguna har nyckelkort, tror inte att det bara är och rycka ut det under färden om det inte var en automat borde han väl kunnat stampa på kopplingen och lyssna till när motorn rusar :lol:

Om man har en koppling. Och att rycka ut kortet gör bara att man inte kan stänga av motorn med start/stopp-knappen, som inte nödvändigtvis behöver fungera om gasen "hänger" sig :oops:

15 Feb 2013, 11:02
Profile

danix wrote:
Granis67 wrote:

Om man har en koppling. Och att rycka ut kortet gör bara att man inte kan stänga av motorn med start/stopp-knappen, som inte nödvändigtvis behöver fungera om gasen "hänger" sig :oops:

Så med en sån bil kan man varken använda växellådans neutral läge, stänga av motorn eller bromsa mekaniskt ?

I så fall så kliver jag aldrig in i en sån i alla fall....

Fler märken att varna för?

15 Feb 2013, 11:31
Profile ICQ WWW

det finns rimligen ingen modern bil där det inte går att lägga ur växeln. Inte heller någon där man inte kan slå av tändningen.

idioter bakom rattar ser man ju varenda dag. Varför skulle deras hjärna funka när inte motoriken funkar? Trist bara att de släpps ut i trafiken

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

15 Feb 2013, 11:37
Profile WWW

Joshunznera wrote:
det finns rimligen ingen modern bil där det inte går att lägga ur växeln. Inte heller någon där man inte kan slå av tändningen.
idioter bakom rattar ser man ju varenda dag. Varför skulle deras hjärna funka när inte motoriken funkar? Trist bara att de släpps ut i trafiken

Min Prius har startknapp. Nyckeln ligger i fickan. Antar att den skulle kunna sluta fungera rent elektriskt, så att man inte kan stänga av tändningen... Men lägga ur växeln går ju, fast även den kontrollen är helt elektronisk, så rimligen skulle även den kunna sluta funka även om motorn fortfarande går. Intressant fråga!

15 Feb 2013, 11:43
Profile ICQ WWW

ChronicTown wrote:
Min Prius har startknapp. Nyckeln ligger i fickan. Antar att den skulle kunna sluta fungera rent elektriskt, så att man inte kan stänga av tändningen... Men lägga ur växeln går ju, fast även den kontrollen är helt elektronisk, så rimligen skulle även den kunna sluta funka även om motorn fortfarande går. Intressant fråga!
[/quote]

Om ALLA funktioner är elektroniska , tom P-bromsen så rent teoretiskt skulle ett fel i styrenheten kunan slå ut allt?

Men har inte tillverkarna i så fall tänkt på detta i sin iver att göra allt elektroniskt?

Vänta tills det kommer autopilot också

Ser framför mig hur Du sitter i 120 knutar och fipplar med knappar och remotesändare utan att något händer , läskig situation i så fall, artikeln kanske stämmer då?

Fått virus i bilen 8)

15 Feb 2013, 11:47
Profile ICQ WWW

ChronicTown wrote:
Joshunznera wrote:

All styrelektronik som vid fel kan innebära personfara måste ha av varandra oberoende säkerhetssystem. En bil där det som ovan beskrivs kan hända, skulle således aldrig klara kraven för en CE-certifiering

Men teoretiskt kan ju allt hända... Fel på tre olika system samtidigt tex. I det läget finns det säkert ett fjärde eller sjunde system som korrigerar. Men all framförsel av bilar förutsätter ju också att det sitter ngn bakom ratten som kan tänka

15 Feb 2013, 11:58
Profile WWW

Mike Leaf wrote:
ChronicTown wrote:

Om ALLA funktioner är elektroniska , tom P-bromsen så rent teoretiskt skulle ett fel i styrenheten kunan slå ut allt?
Men har inte tillverkarna i så fall tänkt på detta i sin iver att göra allt elektroniskt?
Vänta tills det kommer autopilot också
Ser framför mig hur Du sitter i 120 knutar och fipplar med knappar och remotesändare utan att något händer , läskig situation i så fall, artikeln kanske stämmer då?
Fått virus i bilen 8)

Parkeringsbromsen är mekanisk, så där finns ju en lösning. Men vill man trampa ner den (den är i pedalform) i 120kmh?

Satt för drygt tjugo år sen som litet barn i en SAAB där farthållaren ballade ur och fastnade i accelerationsläge, i en omkörning i 100kmh eller så. Bromsarna blir nog obrukbara rätt snabbt om man försöker försöker få stopp på bilen på det sättet (eller?), och handbromsen drar man som sagt nog inte i när man accelererar i 100+. Om man minns rätt löste min pappa situationen genom att till slut hitta en lucka in till vägrenen och där just slå av tändningen.

15 Feb 2013, 12:06
Profile ICQ WWW

ChronicTown wrote:
Parkeringsbromsen är mekanisk, så där finns ju en lösning. Men vill man trampa ner den (den är i pedalform) i 120kmh?

I ett nödläge skulle jag nog använda den , men inte trampa i botten utan försiktigt försöka få någon typ av fartminskning

om bilen accelererar samtidigt lär det ju ryka lite , men hellre det än att totalsmälla i den farten.

15 Feb 2013, 12:17
Profile ICQ WWW

bilens bromsar skall räcka för att få stopp på bilen... även vid fullgas över 150 km..... tryck som satan o rör ej koppling så dör motorn o bilens motor stannar tryck in koppling sen o rulla till kanten.... smygbromsar man så tappar man bromsen då dem snabbt glödgas o fadar.. annars slå av tändning ett hack.... handbromsen (parkerings broms) kan ni glömma den brinner upp om man rycker i den över 50 kmh... alldeles för små på en skivbromsförsedd bil... sitter det dock trummor bak så kan man få hejd på bilen .... men det tar ett tag... o bilen kommer likförbannat driva frammåt då då dem flesta bilar är framhjulsdrivna...

15 Feb 2013, 13:57
Profile WWW

Historien förtäljer inte om det var en bensin eller en diesel....
En dieselmotor som "säckar" och får för mycket komp i vevhuset
kan trycka motoroljan/smörjoljan "bakvägen" genom vevhusventilationen in i
insugsröret , det kommer att resultera i att motorn livnär sig på "motoroljan"
och oavsett om man gör dieselpumpen strömlös så att den inte kan leverera diesel till motorn mer så kommer motorn att snurra på (tokrusa) i allafall med hjälp av förbränna motoroljan.
Ett liknande senario kan också inträffa med en bensinmotor där smörjoljan trycks in i motorn "bakvägen" , i det här fallet kommer smörjoljan att funka som en "booster" tillsammans med bränslet, och eftersom man inte i det här fallet kan reglera oljemängden som leds in i motorn så kommer motorn succesivt att öka varvtal i takt med att smörjoljan förbränns. :D

15 Feb 2013, 14:16
Profile ICQ WWW

som sagt, lägg ur växeln!

att motorn rusar och förstörs är väl ett betydligt mindre problem än att försöka köra genom stan i 200....

15 Feb 2013, 14:30
Profile WWW

dimman wrote:
Historien förtäljer inte om det var en bensin eller en diesel....
En dieselmotor som "säckar" och får för mycket komp i vevhuset
kan trycka motoroljan/smörjoljan "bakvägen" genom vevhusventilationen in i
insugsröret , det kommer att resultera i att motorn livnär sig på "motoroljan"
och oavsett om man gör dieselpumpen strömlös så att den inte kan leverera diesel till motorn mer så kommer motorn att snurra på (tokrusa) i allafall med hjälp av förbränna motoroljan.
Ett liknande senario kan också inträffa med en bensinmotor där smörjoljan trycks in i motorn "bakvägen" , i det här fallet kommer smörjoljan att funka som en "booster" tillsammans med bränslet, och eftersom man inte i det här fallet kan reglera oljemängden som leds in i motorn så kommer motorn succesivt att öka varvtal i takt med att smörjoljan förbränns. :D

Han körde väl knappast 20 mil i 200 knyck på motoroljan? :wink:

15 Feb 2013, 14:35
Profile WWW

Enligt internationell press var bilen tydligen handikappanpassad och gas/broms samt växelväljare var alla fly-by-wire vilket betyder att OM det blir något fel så kan det alltså slå ut förarens kontroll över bilen. Bilens bromsar är för övrigt dimensionerade för att kunna stoppa bilen även när du kör med gasen i botten. Men kan du inte applicera bromsarna är det ju en klen tröst.

Personligen tycker jag att det luktar lite gravad hund, men vem vet.

15 Feb 2013, 14:41
Profile

[Han körde väl knappast 20 mil i 200 knyck på motoroljan? :wink:[/quote]
Nej ..exakt hur långt han kommer innan oljan tar slut, 5-8 L, och motorn skär ihop kan man ju bara sia om, men om man dessutom till oljevolymen lägger till en skvätt bränsle som motorn inte orkat förbränna (ett förfel till tänkt scenario) och som smiter ner i oljetråget så ökar ju mängden brännbar vätska , från 5-8 L till kanske upp emot 10 L...och det kommer man ju en rätt lång bit på
eller hur, och i takt med att mängden minskar i tråget så ökar ju förutsättningarna för att varvtalet blir högre och högre...mindre vätska mer luft, så från början skulle den nog ryka mer än den gav fart, men när mängden som pressas in i motorn blir mer "relevanta/anpassade" så kommer också varvtalet att öka eftersom tillförseln av energi till motorn i det här fallet är oreglerad.
Även om den här en förklaring till varför motorn "lever" ett eget liv,
så behöver den inte för den skull vara den uteslutande och rätta.
Liknande fel tillsammans med det jag försökt förklara kan samverka och ge
samma symptom.
Men för mig som haft fordonsreparationer som min huvudnäring i 45 år,
både på tunga och lätta sidan, så har liknande fall dykt upp lite då och då och i många fall så har orsaken varit det jag beskrivit, något förenklat kanske men jag förutsätter att intresserade också kan läsa lite mellan raderna. :) :)

15 Feb 2013, 15:39
Profile ICQ WWW

Detta med att motorer skulle gå nån speciellt lång tid på "upptryckt" motorolja har jag väldigt svårt att tro..................

15 Feb 2013, 20:16
Profile

Shoeshine wrote:
Detta med att motorer skulle gå nån speciellt lång tid på "upptryckt" motorolja har jag väldigt svårt att tro..................

Om du läser vad jag skrivit så har jag bara deklarerat en av många möjligheter till att en förbränningsmotor går oreglerad, hur långt den ev. går på ett tråg olja innan den stannar/skär måste ju bli en subjektiv bedömning...men det har jag också iofs. redan svarat på i mitt förra inlägg. :wink:
Jag var med då b.la en Cat 980A motor råkade ut för ett liknande fel, den tokrusade i ca 60 sekunder..sen var det slut, orsaken var en sönderbränd (hål) kolv orsakat av en kärvande spridare.... :cry:
Vi försökte vi få stopp på den genom att att dra pumpreglaet mot 0-matning,
vi körde all hydraulik mot stopp för att försöka kväva den..men icke sa Nicke
den var så maxmatad så det enda som hände var att den temporärt gick ner i varv för att i nästa sekund gå på stallvarv igen.
Minns förresten en Volvo 240 där gasen fastnade på i fullt utslag..orsak den lilla jordflätan mellan kaross och motor satt inte på plats, all jord gick nu genom gaswiren som blev så varm att höljet smälte och stålwiren inne i höljet satt nu obönhörligt fast....

15 Feb 2013, 23:52
Profile ICQ WWW

Att en Cat-motor rusar under 60 sek är ju inte samma sak som att man kör 20 mil på fullgas. Att räkna med hur mycket olja det finns i tråget och utifrån detta fundera hur långt man kommer känns ju inte riktigt relevant.

//H

16 Feb 2013, 00:16
Profile

Shoeshine wrote:
Att en Cat-motor rusar under 60 sek är ju inte samma sak som att man kör 20 mil på fullgas. Att räkna med hur mycket olja det finns i tråget och utifrån detta fundera hur långt man kommer känns ju inte riktigt relevant.

//H

Du har hakat upp det på 20 mil, det är ingen förutom du som ältar det !
Läs och förstå..!

16 Feb 2013, 00:57
Profile ICQ WWW

Gasen låste sig på vår Opel kadett när jag övningskörde,
fullt blås genom korsningar och rödljus tills jag slirade in på en stor parkering.
Tror farsan både kissade och bajsade i byxan några gånger under den färden ;)

17 Feb 2013, 12:54
Profile

"ökar ju mängden brännbar vätska , från 5-8 L till kanske upp emot 10 L...och det kommer man ju en rätt lång bit på"

Tolkade detta som att Du med detta menade att detta skulle kunna vara en förklaring till det som inträffat.
Mitt inlägg handlade bara om följande:

-Motor rusar under en kort period= fullt möjligt
-Motor rusar under en längre tid (av det skäl som Du pekat på som en möjlighet dvs olja trycks "bakvägen" in i motorn)= skitsnack.

Min definition av "längre tid" är då att försöka följa tråden och hitta en förklaring till att en bil rusar okontrollerat under en längre period/sträcka. Finns massor av förklaringar till detta men ovanstående är inte en av dem.

Detta var vad jag ville kommentera med mitt inlägg-Läs och förstå!

17 Feb 2013, 13:17
Profile

Shoeshine wrote:
"ökar ju mängden brännbar vätska , från 5-8 L till kanske upp emot 10 L...och det kommer man ju en rätt lång bit på"

Tolkade detta som att Du med detta menade att detta skulle kunna vara en förklaring till det som inträffat.
Mitt inlägg handlade bara om följande:

-Motor rusar under en kort period= fullt möjligt
-Motor rusar under en längre tid (av det skäl som Du pekat på som en möjlighet dvs olja trycks "bakvägen" in i motorn)= skitsnack.

Min definition av "längre tid" är då att försöka följa tråden och hitta en förklaring till att en bil rusar okontrollerat under en längre period/sträcka. Finns massor av förklaringar till detta men ovanstående är inte en av dem.

Detta var vad jag ville kommentera med mitt inlägg-Läs och förstå!

Det jag förklarat i mina inlägg är absolut en förklaring, men det kan som jag påpekat också samverka med andra orsaker.. skitsnack blir det bara då man inte kan förstå sammanhanget/orsak och verkan och inte förstår innebörden av det skrivna ordet...Läs en gång till och haka inte upp dig på 20 mil, 8-10L bränsle oavsett vart den förvaras kan då den förbränns oreglerad i en motor ta ekipaget en "skapligt" lång bit om än inte 20 mil, men defenetivt en orsak till att föraren inte har kontroll på start och stopp funktion på sedvanligt sätt, inte heller har samme förare möjlighet att på brukligt sätt kontrollera varvtal/fart.
Andra fel som påverkar kan dels ha orsakat det jag beskrivit och i samverkan gynnsamt bidra till felet eskalerar, det handlar därför om tillfört och oreglerat bränsle...därför: Läs och förstå..

17 Feb 2013, 16:57
Profile ICQ WWW

Äh, nu är det väl dags att inse att det hela handlar om en djävligt dålig bortförklaring för att slippa fortkörningsböter, och bli av med körkortet. 8)

17 Feb 2013, 17:04
Profile WWW

Skitsnack blir det i mina ögon när man, i en tråd som handlar om en lång resa med en rusande bil, kommer med en förklaring som inte är relevant.
Då kommer argumenten smygande med att den som inte storögt imponerat sväljer vilka hårresande förklaringar som helst "inte förstår sammanhanget/orsak och verkan" och "inte förstår det skrivna ordet"!!!!

Håller mig ifrån att kommentera ytterligare men konstaterar att:

- Din förklaring är inte relevant utifrån vad som hänt.
- Jag står mig rätt bra vad det gäller både att förstå motorer och det skrivna ordet.

Läs och förstå!

//H

17 Feb 2013, 19:18
Profile

Shoeshine wrote:
Skitsnack blir det i mina ögon när man, i en tråd som handlar om en lång resa med en rusande bil, kommer med en förklaring som inte är relevant.
Då kommer argumenten smygande med att den som inte storögt imponerat sväljer vilka hårresande förklaringar som helst "inte förstår sammanhanget/orsak och verkan" och "inte förstår det skrivna ordet"!!!!

Håller mig ifrån att kommentera ytterligare men konstaterar att:

- Din förklaring är inte relevant utifrån vad som hänt.
- Jag står mig rätt bra vad det gäller både att förstå motorer och det skrivna ordet.

Läs och förstå!

//H

Relevant blir det nog troligen aldrig för dig eftersom du inte verkar ha en susning om orsak och verkan...konstaterar slutligen bara att du inte har den minsta susning.
Sen att du inte kan lägga ihop 2 + 2 av det du läser, (inte bara det som är skrivet i min tråd) gör att jag blir allt mer övertygad om att du behöver läsa om flera gånger för att förstå, men läs sakta...stanna upp ...tänk efter, läs igen,
och igen...tills slut ramlar nog poletten ner hos dig också ska du se.

17 Feb 2013, 21:46
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next