View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 22:56

Reply to topic  [ 13 posts ] 
på tal om ROT-hantverkare (finn fem fel) 
Author Message

Post på tal om ROT-hantverkare (finn fem fel)
Jag la ut en offertförfrågan via Internet i morse kl 07.10, avseende byte av takpannor på huset hemmavid. Fick fem svar inom loppet av en timme (imponerande). Svaren var av skiftande kvalitet, ett par rena lycksökare och ett par som verkade intressanta. Jag bad dom maila uppgifter om sina företag, adresser till hemsidor osv och fick svar. En av firmorna hade en fin hemsida där de under fliken "Kort om oss" hade fått ihop följande sköna affärside:

Verksamhet och affärsidé

Vi har som vision att vara en ledande byggentreprenör inom yttertak i Stockholms län. Vår organisation skall vara effektiv, modern och resultatinriktad med höga krav på kvalitet och etik. Den skall kontinuerligt skapa bestående mervärden för våra kunder.

Genom ständig utveckling, utbildning och effektivisering av vår organisation skall vi med framgång kunna konkurera med alla aktörer på byggmarknaden och alltid göra ett jobb som håller högsta kvaletet på det mest effektiva sätet.

Detta uppnår vi med hög utbildad personal, moderna verktyg och nytänkande arbetsledare

man får väl hoppas på att de är bättre på att lägga tak.. :D

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

31 Jan 2013, 20:41
Profile WWW

Post Re: på tal om ROT-hantverkare (finn fem fel)
Joshunznera wrote:
Jag la ut en offertförfrågan via Internet i morse kl 07.10, avseende byte av takpannor på huset hemmavid. Fick fem svar inom loppet av en timme (imponerande). Svaren var av skiftande kvalitet, ett par rena lycksökare och ett par som verkade intressanta. Jag bad dom maila uppgifter om sina företag, adresser till hemsidor osv och fick svar. En av firmorna hade en fin hemsida där de under fliken "Kort om oss" hade fått ihop följande sköna affärside:

Verksamhet och affärsidé

Vi har som vision att vara en ledande byggentreprenör inom yttertak i Stockholms län. Vår organisation skall vara effektiv, modern och resultatinriktad med höga krav på kvalitet och etik. Den skall kontinuerligt skapa bestående mervärden för våra kunder.

Genom ständig utveckling, utbildning och effektivisering av vår organisation skall vi med framgång kunna konkurera med alla aktörer på byggmarknaden och alltid göra ett jobb som håller högsta kvaletet på det mest effektiva sätet.

Detta uppnår vi med hög utbildad personal, moderna verktyg och nytänkande arbetsledare

man får väl hoppas på att de är bättre på att lägga tak.. :D

Ser ut som om dom hämtat det här: http://www.avigsidan.com/avigsidan/floskler.html
:D :D

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com

31 Jan 2013, 22:32
Profile

Sen kommer det några polacker som sätter takpannorna upp och ned, man får vad man betalar för tyvärr......

31 Jan 2013, 22:42
Profile ICQ WWW

Bilton wrote:
Ser ut som om dom hämtat det här: http://www.avigsidan.com/avigsidan/floskler.html

Exakt min tanke :D

31 Jan 2013, 22:53
Profile

Mike Leaf wrote:
Sen kommer det några polacker som sätter takpannorna upp och ned, man får vad man betalar för tyvärr......

ja det blir väl som med pannbytet, jag får göra jobbet själv.. :)

31 Jan 2013, 23:02
Profile WWW

danix wrote:
Bilton wrote:

Exakt min tanke :D

Min också. :)

/R

31 Jan 2013, 23:23
Profile

Eller åtminstone stå brevid och peka.

En av mina tidigare hyresvärdars vaktmästare blev en gång målarföretagare. Det gick jättebra i högkonjunktur, men det dog rätt fort. Jag såg några jobb och det var inte godkänt.

Ja, jag tror att Josh kan bra själv. Det är väl mest en tidsfråga? Det finns riktigt bra hantverkare, men de verkar mest arbeta i verksamheter där man måste ha rätt kontakter för att få deras tjänster.

Joshunznera wrote:
Mike Leaf wrote:

ja det blir väl som med pannbytet, jag får göra jobbet själv.. :)

01 Feb 2013, 02:04
Profile

min erfarenhet utav BRA hantverkare är att man bör ha framförhållning! ska du ha tag på en bra hantverkare så kan det ta upp till ett år innan han/hon kan!
skulle en hantverkare säga till mig att !"vi kommer på direkten" så skulle jag bli misstänksam! :shock:
är det bara takpannor som ska bytas ? så är det ju inte så bökigt ! däremot tungt :?
Stefan/Strängbändare/Målare :)

01 Feb 2013, 07:35
Profile

VIP wrote:
min erfarenhet utav BRA hantverkare är att man bör ha framförhållning! ska du ha tag på en bra hantverkare så kan det ta upp till ett år innan han/hon kan!
skulle en hantverkare säga till mig att !"vi kommer på direkten" så skulle jag bli misstänksam! :shock:
är det bara takpannor som ska bytas ? så är det ju inte så bökigt ! däremot tungt :?
Stefan/Strängbändare/Målare :)

så är det antagligen. Det blir nog att byta själv i sommar :)

01 Feb 2013, 08:20
Profile WWW

VIP wrote:
k:

Brukar ju sluta med att man får byta åtminstone läkt och papp också , om det är gammalt.

sen blir det ju vindskivor och ny plåt också oftast.

Absolut viktigast med tak är ju inte att man missar något eller att det blir 'fel' för då läcker det in direkt
och man får ett helvete efter några år , och det måste rivas och göras om.

Det är det jag är mest rädd för med takläggning

01 Feb 2013, 09:17
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
VIP wrote:
k:

Brukar ju sluta med att man får byta åtminstone läkt och papp också , om det är gammalt.

sen blir det ju vindskivor och ny plåt också oftast.

Absolut viktigast med tak är ju inte att man missar något eller att det blir 'fel' för då läcker det in direkt
och man får ett helvete efter några år , och det måste rivas och göras om.

Det är det jag är mest rädd för med takläggning

jovisst tak är viktigt. Nu har jag ju lagt några tak på mitt bygge på landet de senare åren så jag vet nog hur man gör. Mitt tak hemma är dessutom ett vanligt sadeltak med hyfsat låg lutning. Dessutom ska jag måla om fasaden (slätputsad sten) i vår så ställningar ska ändå byggas. Nej ju mer jag tänker på det desto säkrare blir jag på att detta ska jag nog göra själv. Blir bra gymnastik också :)

01 Feb 2013, 09:40
Profile WWW

Att lägga om ett tak är inte särskilt svårt eller komplicerat. Är det mycket skärningar/ränndalar/kupor så tar det ju lite extra tid men man brukar ha bra betalt för egna nedlagda timmar. Ska du lägga om taket så rekomenderar jag även byte av papp och läkt, beroende på vilka pannor du väljer så brukar sällan läktavståndet stämma ändå. Ta en funderare på vilken slags papp du ska lägga, Den "nya" takpappsväven är riktigt trevlig att jobba med, dels så bygger den mycket mer än den vanliga traditionella takpappen sedan så är den lättare också. Några kronor dyrar per m2 men helt klart värd att använda tycker jag. Var lite noga med att mäta in pannavstånden innan läggning så det inte bygger iväg för mycket på sidan. Nytt tak på en villa brukar bli ett rejält lyft utseendemässig också. Klart du som har all tid i världen (pensionärsjävel) ska lägga om taket själv, det är inte raketforskning vi snackar om :wink:

07 Feb 2013, 12:54
Profile

B.B.A. wrote:
Att lägga om ett tak är inte särskilt svårt eller komplicerat. Är det mycket skärningar/ränndalar/kupor så tar det ju lite extra tid men man brukar ha bra betalt för egna nedlagda timmar. Ska du lägga om taket så rekomenderar jag även byte av papp och läkt, beroende på vilka pannor du väljer så brukar sällan läktavståndet stämma ändå. Ta en funderare på vilken slags papp du ska lägga, Den "nya" takpappsväven är riktigt trevlig att jobba med, dels så bygger den mycket mer än den vanliga traditionella takpappen sedan så är den lättare också. Några kronor dyrar per m2 men helt klart värd att använda tycker jag. Var lite noga med att mäta in pannavstånden innan läggning så det inte bygger iväg för mycket på sidan. Nytt tak på en villa brukar bli ett rejält lyft utseendemässig också. Klart du som har all tid i världen (pensionärsjävel) ska lägga om taket själv, det är inte raketforskning vi snackar om :wink:

Jorå, jag har bestämt att själv ä bästä dräng även denna gång ;). Det nya underlagstaket har jag provlagt redan (på fritidshuset) och håller med om att det var betydligt trevligare att hantera än det gamla härket. Såna här platta pannor tänkte jag mig. Blir snyggt till en slätputsad gul fasad

Image

07 Feb 2013, 16:06
Profile WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]