|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 5 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Metamatic
|
 Släktträd
I många länder finns det ju namn för olika generationer utan att behöva hållar reda på släktskap.
Danmark har t ex Föräldrar, Besteföräldrar, Oldeföräldrar, Tipoldeföräldrar, Tiptipoldeföräldrar.
Engeland och Norge (och säkert många fler länder) har liknande men vad heter generationsnamnen på svenska? Finns det överhuvud taget några andra förutom "föräldrar"?
Någon som kan hjälpa mig att knäcka den nöten? Håller på att upprätta ett stamkort till mina fåglar och vill ha en svensk överskrift för var generation.
_________________ Why is there never enough time to do it right, but always enough time to do it over?
Last edited by Metamatic on 27 Dec 2012, 23:32, edited 1 time in total.
|
| 27 Dec 2012, 22:52 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
 Re: Släktträd
Ingen aning. Men jag tror att svenskan är enda språket i världen där farfar/morfar osv specificerar vems sida det gäller. Tex i engelskan säger man först "grandparents" och måste sedan förklara om det är på fars eller mors sida.
Jag har inte hört nåt annat än typ far, farfar, farfarsfar, farfars farfar osv.
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 27 Dec 2012, 22:59 |
|
 |
|
Metamatic
|
Ja, du har nog rätt i att det inte finns motsvarande i Svenskan. Har googlat runt och letat hej vilt men inte hittat någonting.
Vad ska man då skriva som överskrifter?
_________________ Why is there never enough time to do it right, but always enough time to do it over?
|
| 27 Dec 2012, 23:37 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
Metamatic wrote: Ja, du har nog rätt i att det inte finns motsvarande i Svenskan. Har googlat runt och letat hej vilt men inte hittat någonting.
Vad ska man då skriva som överskrifter? Henföräldrar.
|
| 27 Dec 2012, 23:44 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Metamatic wrote: Ja, du har nog rätt i att det inte finns motsvarande i Svenskan. Har googlat runt och letat hej vilt men inte hittat någonting.
Vad ska man då skriva som överskrifter? Jag tittade på mitt släktträd på farsans sida. Om du gör släktträd kan du göra som min farbror gjorde när han släktforskade. Skriv 1:a generationen, 2:a generationen osv för varje nivå. Lite tråkigt kanske, men informativt. Lycka till.
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 28 Dec 2012, 00:06 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 5 posts ] |
|