View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 08:57

Reply to topic  [ 5 posts ] 
behöver tips på en bra foto-organizer 
Author Message

Post behöver tips på en bra foto-organizer
vi kör Photoshop Elements här hemma, främst för att sortera och lagran foton, editerande blir det inte så mycket annat än att beskära, måla om röda ögon och annat simpelt. Problemet är att varje gång det ska bytas dator så är det ett jäkla sjå att flytta över allt till den nya datorn. Nu sitter jag med en PE-backup på dryga 30GB som ska flyttas. Går ju bra, men när jag ska köra restore på den nya datorns PE-klient så fuckar det upp sig och blr error. Behöver verkligen få över detta och ska fanimig lyckas på ngt sätt. Saken är den att hustrun är rätt bra på att katalogisera, sortera och bygga album i PE. Dessa får man ju inte med sig till ngt annat program, så PE är ett måste. Får väl ringa Adobe och be om hjälp..

Så nu ser jag framåt och tänker lägga om till annat program som klarar allt som PE klarar och även klarar att göra beckup/restore på +5000 bilder

Ngt tips? Vad använder ni själva?

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

22 Nov 2012, 20:47
Profile WWW

Post Re: behöver tips på en bra foto-organizer
Photoshop Lightroom, gärna då tillsammans med Elements om du till äventyrs använder lagerfunktionen när du editerar bilder, annars enbart Lightroom.

22 Nov 2012, 21:53
Profile

Blues66 wrote:
Photoshop Lightroom, gärna då tillsammans med Elements om du till äventyrs använder lagerfunktionen när du editerar bilder, annars enbart Lightroom.

Tack, kanske ska ladda ner en trial av lightroom och testa en restore från PE, kan det funka tro? (jorå det händer väl att jag jobbar med lager också men huvudproblemet som måste lösas just nu är PE-album som vi inte vill tappa bort i datorbytet.

22 Nov 2012, 22:26
Profile WWW

sådärja, nu är Lightroom 4 installerat på den gamla datorn och alla bibliotek och album imorterade från PE

Om jag förstått det rätt så finns all info i själva bilderna, så jag behöver bara föra över mitt bildbibliotek i samma struktur som på den gamla datorn till den nya. Då ska alla album och annat hänga med automatiskt om jag förstått det rätt.

Så nu börjar jag bli på gott humör igen, tror jag avlutar dagen i denna positiva mode :)

23 Nov 2012, 00:54
Profile WWW

:D

23 Nov 2012, 09:03
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]