View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 04:57

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Indien 
Author Message

Åker strax till Indien där jag skall resa runt i 2 månader. Landar i Mumbai(Bombay) sedan blir det slappa i Goa ett par dagar innan övriga delar av landet skall upptäckas.

Lite sugen på att köpa en billig akustisk gitarr på plats för att hålla abstinensen borta, någon som vet något om utbudet i Mumbai eller Goa?
Övriga tips om allt möjligt mottages också tacksamt :)

05 Nov 2012, 15:45
Profile ICQ WWW

Post Re: Indien
MrBlues wrote:
Åker strax till Indien där jag skall resa runt i 2 månader. Landar i Mumbai(Bombay) sedan blir det slappa i Goa ett par dagar innan övriga delar av landet skall upptäckas.

Lite sugen på att köpa en billig akustisk gitarr på plats för att hålla abstinensen borta, någon som vet något om utbudet i Mumbai eller Goa?
Övriga tips om allt möjligt mottages också tacksamt :)

Jag var i Goa förra julen. Såg inte en enda gitarr och än mindre någon till salu. :o På två veckor såg jag inte heller en enda väckarklocka trots idogt letande. :roll: Eftersom man ska finna sig själv i Indien lämnade jag dator, telefon och klocka hemma. Alla andra i familjen tänkte typ likadant och det var lite opraktiskt när vi i familjen bara hade ett armbandsur men två skilda rum på hotellet. Köpte slutligen en mekanisk Rolexkopia som höll lagom tills vi kom hem. :?

Ta med en ukulele hemifrån istället. :wink:

/R

05 Nov 2012, 15:57
Profile

Om du ska till Indien, är det Sitar som gäller - eller något annat obskyrt indiskt stränginstrument. Vandra i George Harison's fotspår och flumma till lite! :wink:

05 Nov 2012, 16:08
Profile ICQ WWW

Hampi kan rekomenderas,ligger i närheten av Goa.
Var iofs 25 år sen jag var där,men det var ballt,badade i floden
och sov över bland ruinerna.
Goa såklart och backwater turen från Alepy(tror jag det hette),
nere i Kerala.
Varanasi och Agra.

05 Nov 2012, 16:31
Profile

Jag var på en riktig långtur i Indien 2001. Jag var där och i Nepal i ett halvår ungefär.
Goa är fint, men jag har hört att vissa "pärlor" har förändrats med tiden och blivit mer exploaterade. Palolem i södra Goa var den byn jag gillade allra bäst.

Tågresor är ett helsicke i Indien. Det kan vara jättelånga väntelistor för tågbiljetter. Särskilt till Goa från Mumbai. Om du kan är det nog en bra idé att ordna tågbiljetter från Sverige. Det finns några ställen i Stockholm bla som kan ordna sådant. Att åka bara på vinst och förlust och sedan tro sig kunna åka tillbaka på exakt datum kan du nästan glömma. Jag fick stanna i städer både två och tre dagar extra pga fullbokade tåg. Det trots att de reserverar en del biljetter på alla avgångar till turister.

Goa är trevligt, då det är betydligt lugnare än många andra ställen i Indien. Kerala är utan tvekast det vackraste området i landet. Det ligger längst i söder. Skall du dit rekommenderar jag att du flyger till Cochin eller någon annan stad i Kerala. Väldigt segt med tåg från Mumbai.

Nä, det finns inga gitarrer i Mumbai. Jag letade läääänge efter en sådan. Jag hittade en instrumentaffär, men då var det mest sitater, tablar( tror jag det heter), flöjter och annat. Jag satt under ett halvår och suktade efter en sådan där resegitarr som Martin tillverkar. Kan rekommenderas att köpa i Sverige om du vill spela men inte kånka på stora grejer!

06 Nov 2012, 10:41
Profile ICQ YIM WWW

... så hade jag själv planerat min tripp i två månader hade jag åkte söderut från Mumbai till Goa - Hampi- Cochin- sk Backwaters ( flodbåt) ner till Varkala ( det är ett måste! En av de vackraste platserna jag vet. Jag stannade där en månad...)

Just Kerala kan man spendera mycket tid i.

06 Nov 2012, 10:48
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]