View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 09:00

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Billigaste sättet att surfa 3g med dator. 
Author Message

Post Billigaste sättet att surfa 3g med dator.
Ska hjälpa en kompis som ska köpa sin första dator nu vid 39år ålder.
Har fixat en laptop och han vill inte ha bredband utan vill ha typ kontant kort så det får bli via telenätet.
Frågan är om jag ska köpa en beg mobil med hotspot eller en dongel och telia surfkort.
Köpte i fjol till min Ipad ett simkort på Telia för 599 fick då surfa ett år men bara 0,5g i månaden vet inte om det finns kvar.
Han kommer inte sitta på nätet max 10min om dagen skulle jag tro.

05 Oct 2012, 00:41
Profile WWW

Post Re: Billigaste sättet att surfa 3g med dator.
En lite senare android eller iphone har hotspotmöjlighet. Jag har telia vänner med surf i mobilen. För en låg fast kostnad både ringer och surfar jag 1 mb /mån. Det räcker till hushållssurf och en hel del mer. Betalkort för kontinuerlig användning kostar ändå på sikt lika mycket som ett billigare abbonemang och abbonemanget kan innehålla mer godis än betalkortet.
Om han inte har abbonemang så får han en hyfsad android gratis bara genom att teckna ett tvåårsavtal, så kåta är aktörerna på att få fasta KUNDER.

05 Oct 2012, 13:28
Profile

jasså wrote:
En lite senare android eller iphone har hotspotmöjlighet. Jag har telia vänner med surf i mobilen. För en låg fast kostnad både ringer och surfar jag 1 mb /mån. Det räcker till hushållssurf och en hel del mer. Betalkort för kontinuerlig användning kostar ändå på sikt lika mycket som ett billigare abbonemang och abbonemanget kan innehålla mer godis än betalkortet.
Om han inte har abbonemang så får han en hyfsad android gratis bara genom att teckna ett tvåårsavtal, så kåta är aktörerna på att få fasta KUNDER.

Du menar 1 Gb eller hur? .....

Bästa är nog ett mobilt bredband med abbonemang, om han kan få 4G så har ju Telenor tex 4G mini med 2gb fri surf för 109:-/mån inkl modem , tror knappt man kan få billigare än så?

05 Oct 2012, 13:52
Profile ICQ WWW

Beror på budget....men en beggad mobil kan ju funka som usb modem också.

Jag körde min C702a så, o den kan inte kosta mer än 200-300 kr på blocket.

Hotspot, det ska funka, men har haft lite blandade erfarenheter med dem, speciellt på billiga androids.

Vad har han för mobil i nuläget ?

07 Oct 2012, 14:08
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 4 posts ]