View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 12:18

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Canon Canonet och B&L Rayban 
Author Message

Post Canon Canonet och B&L Rayban
Jag vann nyss budgivningen på en sådan kamera, men har fan ingen aning vad det är, om det är bra kvalite på det eller ens nån värde i det?

Nån som testat en sådan?

http://camerapedia.wikia.com/wiki/Canon_Canonet

Image

Last edited by Crimson on 24 Sep 2012, 14:29, edited 1 time in total.

23 Sep 2012, 21:06
Profile

Post Re: Canon Canonet
ajajajvilken nostalgi!! En sån där fick jag när jag fyllde 11år 1964

Säg till om du inte vill ha den kvar sedan, den där passar perfekt i min kamera-samling

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

23 Sep 2012, 21:32
Profile WWW

Det här ska tydligen vara från 1961 och ha trasig ljusmätare. Vi får se om den kommer till användning och stannar annars har du första tjing.

24 Sep 2012, 09:57
Profile

Fungerar den så har den säkert ett visst värde. Skulle tro att det blir bra bilder också, det var ju ofta en ganska hög kvalitet i många kameragrejer från den här tiden, en kamera var ju tänkt att ha för livet, på ett annat sätt än idag.

Kan uppstå problem med att få tag på lämpliga batterier, de batterier som användes orginal har ofta slutat att produceras då de ansågs som miljöovänliga. Men det finns ofta moderna batterier som passar, tyvärr blir inte alltid ljusmätningen helt 100 med moderna batterier. Men vet man om begränsningarna vad avser ljusmätning så kan man få det att fungera hjälpligt ändå.

(Du måste nog hitta en samlare för att få ett bud på denna, fotoaffärer kommer troligen att säga att den är iskall.)

EDIT:) Jaha, såg att den hade trasig ljusmätare, då är den nog lite dödsdömd tyvärr, om du inte gillar den som prydnad 8) .

24 Sep 2012, 13:16
Profile ICQ YIM WWW

Haha dödsdömd, jo tack det beskriver min än inte startade vecka rätt väl. Köpte mig ett par bågar till en 80 tals wayfarer men de är för stora så någon användning kan jag inte ha av de.

Men men snygga är de. Havanna Brown.

24 Sep 2012, 13:29
Profile

Crimson wrote:
Haha dödsdömd, jo tack det beskriver min än inte startade vecka rätt väl. Köpte mig ett par bågar till en 80 tals wayfarer men de är för stora så någon användning kan jag inte ha av de.

Men men snygga är de. Havanna Brown.

Går att forma bågar med värme, rätt så mycket faktiskt, gå till nån bra optiker och hör, finns en del trick att ta till :wink: .

24 Sep 2012, 13:52
Profile ICQ YIM WWW

Asså själva storleken väldigt stor, ska lägga upp några bilder när jag kommer hem. Jag tror inte att det går och göra mycket. Det är synd för just den här färg och modellen har jag letat efter i en evighet.

24 Sep 2012, 13:56
Profile

Nu vet inte jag om det är 52mm eller 54 mm glas som ska in. Men jag vet att 48mm är medium, och det här är large. Så hur man skulle kunna göra det här till en medium vet inte jag direkt. Och eftersom det är en äkta B&L från 80 talet så vill jag inte göra något som kan förstöra det.

Nån som är intresserad att köpa den får hojta till, för den är för stor för mig.

Image
Image
Image

24 Sep 2012, 14:28
Profile

Post Re: Canon Canonet och B&L Rayban
Och nu är den här, jag pratade med säljaren och han sa att man kan skaffa sig en ljusmätare för en 50-lapp och det går och använda kameran, så helt dött är det inte.

Image
Image
Image
Image
Image
Image

03 Oct 2012, 17:57
Profile

Post Re: Canon Canonet och B&L Rayban
Snygg!

Med lite tur kan du använda din telefon som ljusmätare, alternativt din vanliga kamera om du har en inte allt för enkel. Jag använder appen "Photo Tools" som ska klara det på de flesta telefoner utom HTC (och gissa vilken lur jag har?).

07 Oct 2012, 09:03
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]