View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 04:57

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Projektor för bild?..... 
Author Message

Post Projektor för bild?.....
Är intresserad av en projektor för bild (inte film), typ gamla diaprojektorn fast med dagens teknik och utvecklingen går ju framåt med bättre priser och mycket för pengarna. Priside runt 4000 > 8000 kr, autofokus, HDMI, är bra upplösning viktigt typ full HD eller märker man ingen skillnad med en typ 1200 x 800. Epson, Panasonic, Sony, vad är det som gäller och pangar mest för pengarna? Att kunna komma nära med projektorn vore ett plus.

/Ulf

21 Aug 2012, 18:28
Profile

Post Re: Projektor för bild?.....
hur stor bild hade du tänkt visa? I hemmamiljö funkar ju i regel TVn utmärkt för att visa bilder. Eller ska du köra +100 tum?

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

21 Aug 2012, 18:54
Profile WWW

Josh jag tror att du är kung på det här, jag tänkte mig projekteringar, dvs. att föra över bild. Det kan vara en liten bild men även en stor. Om ljusytan är förhållandevis stor så kan män ändå med hjälp av datorn minska ner bilden till lagom storlek.

Frågan är mycket bättre det blir med högupplöst typ full HD och att det där sista bara mer kostar pengar. För i jämförelse med en vanlig diaprojektor så verkar det ganska snabbt bli bra även med en sämrte upplösning.

Det finns också en uppsjö med olika märken, att kunna komma nära med projektorn tycker jag också är ett plus. Att även kunna jobba med liggande bilder, då tar ju taket emot.

/Ulf

21 Aug 2012, 21:42
Profile

haha nej jag är verkligen ingen kung på det där, men jag hade min första projektor 1991 8)

Förstår inte riktigt vad du menar med att projicera bilder, är det vanliga foton du ska visa? I så fall duger det ju med en ganska ordinär projektor

21 Aug 2012, 21:49
Profile WWW

Om det är en diaprojektor du är ute efter så är det ju optiken som är mer intressant än själva projektorn. Allt med optik från Karl Zeiss är så klart intressant, liksom Nikkor. Du får bereda dig på att en bra projektor går lös på några tusenlappar även begagnat.

21 Aug 2012, 22:16
Profile ICQ WWW

1991?…Då är man lite “kung”. Funderade också på det där med upplösning, om bilden bara har en viss upplösning typ 600 x 800 så spelar det ingen roll om projektorn är full HD. Det jag fikar efter är klass med gamla diaprojektorn som sannolikt inte hade så bra upplösning och då kanske det räcker med 1200 x 800 för att vara hemma. Jag kommer att använda det till bokstavlig kopiering där bilden förs över till papper/duk. Idag får man en projektor från runt 4000 kr som verkar okay och den visar 1200 x 800 som denna.. http://www.projektorshop24.se/infocus-p ... cus-in126/
Är det någonting annat att tänka på som LCD, LED eller DLP, det kanske inte spelar någon roll? Men HDMI verkar ändå vettigt och sedan tillgång ny lampa (känt märke), för den pajar väl efter ett tag?

Är det några märken som du rekommenderar?

/Ulf

21 Aug 2012, 22:18
Profile

FenderBender wrote:
Om det är en diaprojektor du är ute efter så är det ju optiken som är mer intressant än själva projektorn. Allt med optik från Karl Zeiss är så klart intressant, liksom Nikkor. Du får bereda dig på att en bra projektor går lös på några tusenlappar även begagnat.

Inte bokstavlig diaprojektor eftersom jag använder datorn och bilder från den, men visst är optiken viktig men också en prisfråga. Bilden skall bara användas av mig själv som ett verktyg, men visst känns det roligare när grejerna är bra. Något bra tips på projektor?

/Ulf

21 Aug 2012, 22:22
Profile

Abe Normal wrote:
FenderBender wrote:

Inte bokstavlig diaprojektor eftersom jag använder datorn och bilder från den, men visst är optiken viktig men också en prisfråga. Bilden skall bara användas av mig själv som ett verktyg, men visst känns det roligare när grejerna är bra. Något bra tips på projektor?

/Ulf

Njäe, jag är inte så insatt i olika fabrikat, men vet att just Karl Zeiss och Nikkor är bäst när det gäller optiken. Prova googla på Zeiss och Nikkor och se vad som dyker upp. Det är det enda råd jag kan ge, dessvärre. :roll:

21 Aug 2012, 22:24
Profile ICQ WWW

FB; det stavas Carl :wink:

och Abe; japp, 1991 var det.
Jag jobbade på den tiden på Sharp som var pionjärer på detta område. Körde presentationer i VGA 640x480 med Harward Graphics låååångt inna Powerpointdöden hade upptäckts 8)

Allvarligt, du kan antagligen klara dig med ngt riktigt billigt. >Hur stor bild vill du projicera? Och ska du göra det i dagsljus eller i mörker? Ska du köra 100 tum i mörker kan du klara dig riktigt billigt undan

21 Aug 2012, 22:34
Profile WWW

Joshunznera wrote:
FB; det stavas Carl :wink:

och Abe; japp, 1991 var det.
Jag jobbade på den tiden på Sharp som var pionjärer på detta område. Körde presentationer i VGA 640x480 med Harward Graphics låååångt inna Powerpointdöden hade upptäckts 8)

Allvarligt, du kan antagligen klara dig med ngt riktigt billigt. >Hur stor bild vill du projicera? Och ska du göra det i dagsljus eller i mörker? Ska du köra 100 tum i mörker kan du klara dig riktigt billigt undan

Jag kan ju styra ljuset delvis och det finns ingen anledning till overkill (pengarna kan jag ha till annat). Vad jag förstår så är det bara att flytta projektorn och bilden blir mindre allt större. Projektorena var svindyra tidigare och idag får man mycket för pengarna som det ser ut. Ingen spontant som du tycker är vettig? Kanske tom 800 x 600 funkar? En vanlig magazinbild typ Vouge ligger väl på runt 300 X 400 pixlar? Men en ganska ljusstarkt projektor kanske inte är helt fel, man kan jobba i halvmörker, ingen uppfattning om LCD alt DLP?

/Ulf

21 Aug 2012, 23:15
Profile

Abe Normal wrote:
En vanlig magazinbild typ Vouge ligger väl på runt 300 X 400 pixlar? Men en ganska ljusstarkt projektor kanske inte är helt fel, man kan jobba i halvmörker, ingen uppfattning om LCD alt DLP?

Vänta nu, ska du projicera fotomodeller på väggen, i halvmörker? :P

22 Aug 2012, 00:18
Profile ICQ WWW

ChronicTown wrote:
Abe Normal wrote:
En vanlig magazinbild typ Vouge ligger väl på runt 300 X 400 pixlar? Men en ganska ljusstarkt projektor kanske inte är helt fel, man kan jobba i halvmörker, ingen uppfattning om LCD alt DLP?

Vänta nu, ska du projicera fotomodeller på väggen, i halvmörker? :P

Pinsamt, vilken tur att jag ändå valde Vouge och inte någon ”skamlig” tidning… :oops:

Tv sänder ut ett format som standard, typ 720 (vad det nu kallas) om man översätter det till formatet i pixlar, var hamnar man då? Och full HD Tv vilket format blir det? Är det rund 1200 X 960

/Ulf

22 Aug 2012, 17:25
Profile

[quote="Abe Normal

Pinsamt, vilken tur att jag ändå valde Vouge och inte någon ”skamlig” tidning… :oops:

Tv sänder ut ett format som standard, typ 720 (vad det nu kallas) om man översätter det till formatet i pixlar, var hamnar man då? Och full HD Tv vilket format blir det? Är det rund 1200 X 960

/Ulf[/quote]

För full HD (1080P) brukar man säga att det behövs 1920×1080

Det som SVT sänder är 720P, vilket innebär att det räcker med en upplösning på 1280 x 720

22 Aug 2012, 17:45
Profile WWW

Det är en bokstavlig djungel med ett gigantsikt utbud. Har kollat lite snabbt, bra ljusstyrka, HDMI och ganska okay upplösning 1024 x 768.

Denna Infocus. Billiga utbyteslampor för 1000 spänn, ljusstark 3200 ANSI

http://www.projektorshop24.se/infocus-p ... cus-in124/

Epson. Dyra lampor 2000 kr, bra ljus 2800 ANSI och lite mer finesser.

http://www.projektorshop24.se/epson-pro ... on-eb-x12/

Är det något som bör jag tänka på? Blir det bra så går det köpa en ännu bättre projektor, ett ganska bra instegspris?

/Ulf

23 Aug 2012, 18:00
Profile

Joshunznera wrote:
[quote="Abe Normal

/Ulf

För full HD (1080P) brukar man säga att det behövs 1920×1080

Det som SVT sänder är 720P, vilket innebär att det räcker med en upplösning på 1280 x 720[/quote]

anledningen till att dem sänder i 720p (svt ) är att det blir bättre bild !!

dem sänder 720p med 50fps ( telia digitaltv )
boxer därimot dem sänder 720p med 25fps dvs tot värdelöst..

men dem som sänder 1080p (satelit) sänder i 25fps dvs 1080p blir brusigare o bilden uppdateras 50% mindre per sek jämfört mot 720p så jag föredrar 720p på tv sändningar...

23 Aug 2012, 23:23
Profile WWW

zven wrote:

anledningen till att dem sänder i 720p (svt ) är att det blir bättre bild !!

dem sänder 720p med 50fps ( telia digitaltv )
boxer därimot dem sänder 720p med 25fps dvs tot värdelöst..

men dem som sänder 1080p (satelit) sänder i 25fps dvs 1080p blir brusigare o bilden uppdateras 50% mindre per sek jämfört mot 720p så jag föredrar 720p på tv sändningar...

nä nu snurrar du till det rejält zven...

Boxer sänder i olika format beroende på vilken kanal det gäller. Detsamma gäller Telia. Så du kan se 720P eller 1080i via såväl Telia bredband som Boxer terrestial alldeles beroende på vad du glor på för kanal... Boxer sänder tex SVT i 720P och TV3 i I080i dvs precis som Telia bredbandsTV....

1080P är förvisso betydligt "bättre" än 720P, däremot uppfattas 720P som tillräckligt bra av de flesta idag

Det du behöver läsa på lite mer om är P (progressive scan) resp I (Interlaced) :wink:

24 Aug 2012, 05:53
Profile WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]