View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 15:04

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Ställa sig till arbetsmarknadens förfogande kanske.. 
Author Message

Post Ställa sig till arbetsmarknadens förfogande kanske..
...uppdaterar profilen på Monster.se och inväntar feta erbjudanden! :mrgreen:

Seriöst.. en del kan fan inte läsa mail!

VD ställer en fråga...

Jag svara, samt passar på att kommenterar en hotellbokning åt en leverantör som mindre lyckad ur tid/rese perspektiv(nej VD'n är inte Sthlmsorienterad).
Plus att jag ställer en ansvars fråga till vederbörande i all välmening ang ett projekt.

VD svarar att jag kanske skall boka hotellet istället, samt med min "bakgrund"(facklig) har bättre juridiska insikterna än han.

Jag svarar att just det var i all välmening min fråga var ställd, samt att man kanske skulle pratat ihop sig på kontoret ang Hotell etc iom att jag har faktiskt häcken full ändå.
Känns väl inte som mitt bord med Hotellbokningar & företagets ev säkerhetsansvar.. jag är ju servicetekniker typ.

Nu spårar det ur.. jag har fel attityd, uppenbarligen för fin för vissa uppdrag, skickar gnälliga meddelanden och jag får också "uppdraget" att ansvara för säkerheten på kommande projekt som vi är inblandade i.. :shock: :mrgreen:

Det går bra nu! :wink:

Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer

07 Aug 2012, 23:27
Profile WWW
Post Re: Ställa sig till arbetsmarknadens förfogande kanske..
Burner wrote:
...uppdaterar profilen på Monster.se och inväntar feta erbjudanden! :mrgreen:

Seriöst.. en del kan fan inte läsa mail!

VD ställer en fråga...

Jag svara, samt passar på att kommenterar en hotellbokning åt en leverantör som mindre lyckad ur tid/rese perspektiv(nej VD'n är inte Sthlmsorienterad).
Plus att jag ställer en ansvars fråga till vederbörande i all välmening ang ett projekt.

VD svarar att jag kanske skall boka hotellet istället, samt med min "bakgrund"(facklig) har bättre juridiska insikterna än han.

Jag svarar att just det var i all välmening min fråga var ställd, samt att man kanske skulle pratat ihop sig på kontoret ang Hotell etc iom att jag har faktiskt häcken full ändå.
Känns väl inte som mitt bord med Hotellbokningar & företagets ev säkerhetsansvar.. jag är ju servicetekniker typ.

Nu spårar det ur.. jag har fel attityd, uppenbarligen för fin för vissa uppdrag, skickar gnälliga meddelanden och jag får också "uppdraget" att ansvara för säkerheten på kommande projekt som vi är inblandade i.. :shock: :mrgreen:

Det går bra nu! :wink:

"En del kan fan inte läsa mejl", säger du...
Skriver du så illa i dina mejl som du gör i ditt inlägg ovan, så är jag inte ett dugg förvånad. Syftningsfel, särskrivningar etc...

08 Aug 2012, 09:51

+1 på den. Jag reagerade också över det. Burrner kanske ska be VD:n om en kurs i grammatisk rättstavning :lol:

08 Aug 2012, 10:44
Profile ICQ WWW

Nu är ju "Fullerton" blockad av mig sen lååångt tillbaka, så vad han skriver rör mig föga.

08 Aug 2012, 10:49
Profile WWW

Mail är en ständig källa till missförstånd oavsett stavning och grammatisk kunskapsnivå tycker jag, speciellt när det börjar bli flera med olika modersmål inblandade!
Föredrar orala samtal, lättare att undvika missförstånd.
Nu ska väl missförstånd inte behöva leda till så drastiska åtgärder, eller? :-)

08 Aug 2012, 11:18
Profile

Visst finns det särskrivningar och syftningsfel men är det någon av herrarna som på allvar har svårt att förstå texten?
Utöver det så säger inte Burner att en del har svårt att läsa mail, han skriver det. Till på köpet så kan det bli svårt med en kurs i grammatisk rättstavning, en kurs i grammatik och rättstavning är betydligt enklare att hitta (dessutom är hans alias Burner, inte Burrner).

Vet att jag kastar mig ut på djupt vatten, har inte läst svenska sedan jag gick i gymnasiet men hur svårt kan det vara att förstå? Förslår även ett visst mått av ödmjukhet, man kan kommentera på väldigt olika sätt och ändå få fram sin poäng.

08 Aug 2012, 11:44
Profile

mrock wrote:
Visst finns det särskrivningar och syftningsfel men är det någon av herrarna som på allvar har svårt att förstå texten?
Utöver det så säger inte Burner att en del har svårt att läsa mail, han skriver det. Till på köpet så kan det bli svårt med en kurs i grammatisk rättstavning, en kurs i grammatik och rättstavning är betydligt enklare att hitta (dessutom är hans alias Burner, inte Burrner).

Vet att jag kastar mig ut på djupt vatten, har inte läst svenska sedan jag gick i gymnasiet men hur svårt kan det vara att förstå? Förslår även ett visst mått av ödmjukhet, man kan kommentera på väldigt olika sätt och ändå få fram sin poäng.

+1

08 Aug 2012, 12:02
Profile WWW

Ingen bra ide att kritisera ngn överordnad om man inte har en så bra relation att man vet att det är ofarligt. En del är väldigt känsliga för kritik, framförallt från ngn längre ner i hierarkin

lycka till

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

08 Aug 2012, 15:52
Profile WWW

mrock wrote:

Ja, du tog vatten över huvudet :lol: Förslå och föreslå, vad skiljer dessa ord? :wink: (nä nu var jag dum! :roll: )

Det är inte svårt att förstå. Inte ens om man skriver Burner med två r, eller om Burner skriver sitt eget namn som Burnerrr i bland.

Ödmjukhet och förståelse är viktigt men om man ska ha överseende med allt så fortsätter (tyvärr) det vi dagligen lever med att urholkas. Ska det tummas på elementära saker för att påvisa lite ödmjukhet så tycker jag att det är fel. Då är det bättre att påvisa vad som är fel så att den som är ovetande kanske lär sig någonting nytt.

Jag gör fel jag också men tar tacksamt till mig vad jag gjort fel och försöker lära och rätta till det. Hoppas du också gör det.

08 Aug 2012, 16:05
Profile ICQ WWW

Som Joshunznera säger är en stor del i kritikhantering, eller avsaknaden av dylikt.
Sen är det så ofta i småföretag en nästan frireligiös inställning till företag och arbetet, jag ska väl ärligt säga att jag inte riktigt delar den ;)

08 Aug 2012, 17:55
Profile WWW

Stout wrote:
mrock wrote:

Ja, du tog vatten över huvudet :lol: Förslå och föreslå, vad skiljer dessa ord? :wink: (nä nu var jag dum! :roll: )

Det är inte svårt att förstå. Inte ens om man skriver Burner med två r, eller om Burner skriver sitt eget namn som Burnerrr i bland.

Ödmjukhet och förståelse är viktigt men om man ska ha överseende med allt så fortsätter (tyvärr) det vi dagligen lever med att urholkas. Ska det tummas på elementära saker för att påvisa lite ödmjukhet så tycker jag att det är fel. Då är det bättre att påvisa vad som är fel så att den som är ovetande kanske lär sig någonting nytt.

Jag gör fel jag också men tar tacksamt till mig vad jag gjort fel och försöker lära och rätta till det. Hoppas du också gör det.

Ödmjukhet och överseende är väl inte riktigt samma sak i mina ögon, men även om jag inte är riktigt säker vad du syftar på så tror jag dock att jag håller med dig i sak.

Det jag menar med ödmjukhet i detta fallet är hur man påvisar att någon gjort fel och det är där jag tycker att du och Fullerton missade målet.
Ingen av er påvisar ju att Burner har gjort något fel i det som tråden handlar om utan förutsätter bara att Burner skrivit så obegripligt att VD:n inte kunnat förstå, något ingen av er kan veta då ni inte sett mailkonverationen. Att i det läget tycka att Burner ska be VD:n om en grammatikkurs är ju inte så konstruktiv, eller hur?

Givetvis är det viktigt att berätta när någon gjort fel så att de kan ändra på det men det är viktigt att kritiken framförs på ett konstruktivt sätt om den ska nå fram, ta holmis63:s inlägg som ett bra exempel.

Att påpeka fel i era inlägg får jag väl be om ursäkt för, inget jag syssla med i vanliga fall utan mest ett sätt att visa hur lätt det är att skriva fel (se gärna mitt egna stavfel som ett pedagogiskt exempel :oops: :lol: ).

Hoppas du förstår vad jag menar, vill inte starta krig utan bara påvisa det jag tyckte du gjorde fel i all välmening :wink:. Vill även be Burner om ursäkt för att det blev lite OT.

08 Aug 2012, 17:57
Profile

Åtgärdsprogram:

1. Kan du enkelt ordna ett annat likvärdigt eller bättre jobb?
2. Om ovanstående är möjligt så byt jobb.

08 Aug 2012, 19:17
Profile ICQ YIM WWW

Burner wrote:
Som Joshunznera säger är en stor del i kritikhantering, eller avsaknaden av dylikt.
Sen är det så ofta i småföretag en nästan frireligiös inställning till företag och arbetet, jag ska väl ärligt säga att jag inte riktigt delar den ;)

Tyvärr känns det som att det bara blir snävare och snävare tider, något som pågått kontinuerligt i minst 25 år. Man kan inte säga exakt vad man tycker längre, åtminstone upplever jag det så. Man får helt enkelt spela lite teater på jobbet och behålla sina åsikter för sej själv, om ingen uttryckligen frågar efter dem. Åtminstone till dess man har tillräckligt med fuckoff-pengar.

Förr i tiden blev ofta de chefer som hade mest erfarenhet i branschen och som jobbat länge med människor. Idag får ofta unga rätt så yviga människor chefsjobb, på gott och ont. Jag hade en chef som hämtade sin ledarskapsstil från gårdagens Arga kocken-program, ordagrant kunde man följa exakt var citat kom ifrån, kusligt, det funkade inte för mej i längden, jag bytte jobb.

Ganska stora bonusincitament gör också att många chefer fattar beslut som blir lite svåra att förstå både ur de anställdas synvinkel och ur företagets synvinkel på lång sikt. Om man däremot lyckas luska fram kraven chefen har för att uppnå bonus så kan man dock ofta i efterhand förstå varför personen gjorde på ett speciellt sätt, vilket tedde sig ganska ologiskt vid det speciella tillfället ifråga. Det fattas en del mycket tvivelaktiga beslut pga bonusar, min åsikt.

08 Aug 2012, 20:04
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]