| Author |
Message |
|
DrSlim
|
 Fortkörning - hur funkar det?
Tydligen har polisen i Västernorrland intensifierad hastighetsövervakning längs E4 denna vecka. På väg upp till Burträsk så blev jag stoppad strax utanför Örnsköldsvik. Konstapeln påstod att jag kört 13 km/h för fort. Jag bestred och skrev inte på nåt. Jaha, säger Farbror Blå, då kommer åklagaren att höra av sig till dig och vi ses på rättegång i Sundsvall om någon månad. Allvar? Kallar de till rättegång för en sketen fortkörningsbot? Och hur kul är det för den där snuten från Ö-vik att åka ner till Sundsvall på rättegång?
Och om nu åklagaren hör av sig: Då måste jag väl bara kunna ringa och säga till honom/henne "Okej, jag erkänner - skicka inbetalningskortet"?
_________________ Gud finns inte.
|
| 19 Apr 2012, 22:53 |
|
 |
|
Michael
|
 Re: Fortkörning - hur funkar det?
På fråga A är svaret tyvärr ja på fråga B är svaret att det ingår nog i hans jobb oavset hur kul det är på fråga c har jag ingen aning
Körde du inte för fort förresten?
|
| 19 Apr 2012, 23:44 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
på C, ja det kan du göra Dessutom tar det nog längre än en månad, det är ingen väloljad organsiation vi pratar om 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 20 Apr 2012, 05:49 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
DrSlim wrote: Tydligen har polisen i Västernorrland intensifierad hastighetsövervakning längs E4 denna vecka. På väg upp till Burträsk så blev jag stoppad strax utanför Örnsköldsvik. Konstapeln påstod att jag kört 13 km/h för fort. Jag bestred och skrev inte på nåt. Jaha, säger Farbror Blå, då kommer åklagaren att höra av sig till dig och vi ses på rättegång i Sundsvall om någon månad. Allvar? Kallar de till rättegång för en sketen fortkörningsbot? Och hur kul är det för den där snuten från Ö-vik att åka ner till Sundsvall på rättegång?
Och om nu åklagaren hör av sig: Då måste jag väl bara kunna ringa och säga till honom/henne "Okej, jag erkänner - skicka inbetalningskortet"? Polisen måste ha haft någon grund för påståendet att du körde för fort. Visade han dig inte det? Hade en 'kollega' som överklagade en fortköringsbot tagen med laser och vann. Mätsträckan mellan bil och laser uppmättes och visade sig vara 50 cm utanför laserns 'kalibrerade' mätavstånd - han vann. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 20 Apr 2012, 07:20 |
|
 |
|
Chatte
Joined: 28 Jul 2010, 15:01 Posts: 1910 Location: NORRKÖPING
|
Han måste visa upp laser mojängen som sagt, annars kan de ju stoppa alla och säga "du körde för fort" ...eller video upptagningen om det var en bil efter dig. Jag har fått se "bevis" varje gång. Jävla dyr film om man delar böterna med sekunder den pågår 
|
| 20 Apr 2012, 07:50 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Hur du bör agera beror på väl på hur du ställer dig till skuldfrågan?
Om du anser dig oskyldig ska du självklart ta det till rätten , annars är det lika bra att betala och få det bakom sig.
Chansen att vinna i rätten måste anses minimal , med tanke på motståndaren och att dom med största säkerhet har bevisning.
Enda orsaken i så fall att bestrida skulle väl vara att försöka skjuta upp betalningstillfället tar man boten direkt vid vägkanten har man bara 10 dagar på sig att betala och dom skickar ingen påminnelse heller, det går direkt till fogden om det uteblir
| 20 Apr 2012, 08:44 |
|
 |
|
osiris
Joined: 08 May 2008, 23:11 Posts: 119 Location: Stockholm, Sverige
|
Men var en man och betala bara, eller lär dig köra som man ska. Hippies....
_________________---- Bloggar lite: http://www.osirisguitar.com
|
| 20 Apr 2012, 10:41 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
DrSlim wrote: Tydligen har polisen i Västernorrland intensifierad hastighetsövervakning längs E4 denna vecka. På väg upp till Burträsk så blev jag stoppad strax utanför Örnsköldsvik. Konstapeln påstod att jag kört 13 km/h för fort. Jag bestred och skrev inte på nåt. Jaha, säger Farbror Blå, då kommer åklagaren att höra av sig till dig och vi ses på rättegång i Sundsvall om någon månad. Allvar? Kallar de till rättegång för en sketen fortkörningsbot? Och hur kul är det för den där snuten från Ö-vik att åka ner till Sundsvall på rättegång?
Och om nu åklagaren hör av sig: Då måste jag väl bara kunna ringa och säga till honom/henne "Okej, jag erkänner - skicka inbetalningskortet"? Blev du "skjuten" strax söder om Övik och invinkad till infarten till "Foppas" golfbana? Det är där dom brukar stå nämligen. Jag kör den vägen från Själevad till Övik varje dag. En par dagar i veckan står de där och "håvar in pengar till statskassan". Som tur är har jag precis svängt ut på E4 när jag passerar "skytten", så jag har inte hunnit få upp någon fart där.  När det gäller böterna så är det nog bara att acceptera och betala. Min äldsta dotter är en notorisk fortkörare och hon har nog snart provat alla knep för att komma undan - dock aldrig med framgång. 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 20 Apr 2012, 11:22 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Mike Leaf wrote: Hur du bör agera beror på väl på hur du ställer dig till skuldfrågan?
Om du anser dig oskyldig ska du självklart ta det till rätten , annars är det lika bra att betala och få det bakom sig.
Chansen att vinna i rätten måste anses minimal , med tanke på motståndaren och att dom med största säkerhet har bevisning.
Enda orsaken i så fall att bestrida skulle väl vara att försöka skjuta upp betalningstillfället tar man boten direkt vid vägkanten har man bara 10 dagar på sig att betala och dom skickar ingen påminnelse heller, det går direkt till fogden om det uteblir det finns faktiskt även rent ekonomiska fördelar med att dra det till rätten om du har lite flyt (eller oflyt med flyt kanske man ska kalla det): Jag fick en bot för ett antal år sedan som jag bestred. månaden efter fick jag en till som jag också bestred. Bägge kom upp i samma rättegång i Tingsrätten ca 3-4 månader senare. Den totala summan jag skulle ha betalt var om jag minns rätt 1000+800:- dvs 1800. Tingsrätten bakade ihop det och dömde mig att betala 1700:- Sparade 100 således jämte räntan  Dessutom fick jag tillfälle att äta lunch i en riktigt trevlig lunchrest i samma hsu som Tingsrätten på Flemminggatan 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 20 Apr 2012, 12:07 |
|
 |
|
Blues66
|
Joshunznera wrote: Mike Leaf wrote: Hur du bör agera beror på väl på hur du ställer dig till skuldfrågan?
Enda orsaken i så fall att bestrida skulle väl vara att försöka skjuta upp betalningstillfället tar man boten direkt vid vägkanten har man bara 10 dagar på sig att betala och dom skickar ingen påminnelse heller, det går direkt till fogden om det uteblir det finns faktiskt även rent ekonomiska fördelar med att dra det till rätten om du har lite flyt (eller oflyt med flyt kanske man ska kalla det): Jag fick en bot för ett antal år sedan som jag bestred. månaden efter fick jag en till som jag också bestred. Bägge kom upp i samma rättegång i Tingsrätten ca 3-4 månader senare. Den totala summan jag skulle ha betalt var om jag minns rätt 1000+800:- dvs 1800. Tingsrätten bakade ihop det och dömde mig att betala 1700:- Sparade 100 således jämte räntan  Dessutom fick jag tillfälle att äta lunch i en riktigt trevlig lunchrest i samma hsu som Tingsrätten på Flemminggatan  Toppenbra tänkt där, rättegångar är ju gratis.... 
|
| 20 Apr 2012, 13:24 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
DrSlim wrote: Tydligen har polisen i Västernorrland intensifierad hastighetsövervakning längs E4 denna vecka. Det är en rikstäckande kampanj som dom dessutom kör varje år, det har skrivits i nyheterna och hörts på radio ganska flitigt Faktum är att jag tänkte lite på det igår när jag var ute och gasade lite i Sörmland, och mycket riktigt var det både laserpicka och civil trafipax ute och fiskade .... den civila Bmw'n hade napp på kroken både på min ditväg och hemväg ....
| 20 Apr 2012, 13:28 |
|
 |
|
laros
|
Klantskalle! 
|
| 20 Apr 2012, 19:11 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Blues66 wrote: Toppenbra tänkt där, rättegångar är ju gratis....  nu var det ju inte så att jag nekade för nekandets skull, jag ansåg mig oskyldig och var rätt säker på att jag skulle få rätt. Tyvärr dömde Tingsrätten "fel" och jag förlorade, småmål kan dessutom inte överklagas. Jag fick därmed betala böter för ngt som jag inte gjort mig skyldig till IMO Rättegången kostade naturligtvis en massa pengar för skattebetalarna, men detta ska ju inte hindra mig från att få en sak prövad i rätten eller? Det var ju inte Vitryssland vi pratade om här, utan Sverige 
|
| 20 Apr 2012, 19:53 |
|
 |
|
1331
|
Ja...fortkörningsböter är inte kul... Själv fick jag ett brev från Holland häromdagen.... 250€ i fortkörningsböter.. Hade hyr bil, och körde lite för fort....(39km/h) och blev tydligen tagen i en kamera... Då.skickade de tydligen böterna till biluthyrningsfirman, som debiterade mitt kontokort.  (...fan, jag skulle betalt kontant....) Men ,men det är väl bara att betala och se glad ut..
|
| 20 Apr 2012, 21:05 |
|
 |
|
DrSlim
|
Jo det är klart att sannolikt inte kan snacka mig ur det. Men faktum är att jag inte ens fick se laserpickan. Så någon teknisk bevisning presenterades inte för mig.
Fenderbender: Ja, det var exakt där.
|
| 20 Apr 2012, 21:17 |
|
 |
|
FenderBender
|
DrSlim wrote: Jo det är klart att sannolikt inte kan snacka mig ur det. Men faktum är att jag inte ens fick se laserpickan. Så någon teknisk bevisning presenterades inte för mig.
Fenderbender: Ja, det var exakt där. Sväng av vid första avfarten och hör av dig nästa gång! Vad gjorde du i Burträsk? Jag har tillbringat nästan alla somrar i Ragvaldsträsk/Gummark. 
|
| 20 Apr 2012, 22:51 |
|
 |
|
DrSlim
|
FenderBender wrote: DrSlim wrote: Jo det är klart att sannolikt inte kan snacka mig ur det. Men faktum är att jag inte ens fick se laserpickan. Så någon teknisk bevisning presenterades inte för mig.
Fenderbender: Ja, det var exakt där. Sväng av vid första avfarten och hör av dig nästa gång! Vad gjorde du i Burträsk? Jag har tillbringat nästan alla somrar i Ragvaldsträsk/Gummark.  Begravning. Svärfar tog ner skylten för ett par veckor sedan.
|
| 21 Apr 2012, 15:36 |
|
 |
|
FenderBender
|
Och om nu åklagaren hör av sig: Då måste jag väl bara kunna ringa och säga till honom/henne "Okej, jag erkänner - skicka inbetalningskortet"? Dagens Allehanda - du som bidragit till statistiken! http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.4647805-flest-fortkorare-i-ornskoldsvik
|
| 25 Apr 2012, 11:13 |
|
 |
|
christian-h
|
Jag har hört att de ofta "struntar" i mindre företeelser, att ärendena aldrig tas vidare vill säga.
Ett tips som jag har fått om oturen skulle vara framme(nu håller jag dock hastigheten) är att neka, såklart. Sedan ifrågasätta polisens utbildning på användning av laser, samt när lasern senast kalibrerades. För polisen blir det en dj*vla massa pappersarbete.
_________________ Med vänliga hälsningar, Christian
|
| 28 Apr 2012, 21:36 |
|
 |
|
arinihsd
|
I bil: höger pedal längst ner till höger, pressa. Jävligt trött på skyltläsare och mörkerkörningsmotståndare, håll ner. Ibland, när det vibrerar så att man inte ser vägskyltarna, pressa lite till annars kan älgarna eller fartkameran komma ivägen. De finns sällan i verkligheten.
MC, då är du nog redan i Österrike.
|
| 30 Apr 2012, 02:39 |
|
 |
|
DrSlim
|
Ha! Fick ett brunt kuvert i brevlådan. Så här står det i underrättelsen från åklagaren:
Åtal väcks inte Det föreligger inte tillräckliga skäl att väcka åtal, eftersom man med hänsyn till bevisningen på objektiva grunder inte kan förvänta sig en fällande dom.
20 kap 6 § rättegångsbalken Förseelsen kan ej styrkas pga brister i platsprotokollet.
Vad lär vi oss av det här då? Jo, det som alltid gällt; erkänn aldrig.
|
| 13 Jun 2012, 11:15 |
|
|