View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 18:20

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Vilken grovdammsugare skulle ni välja?... 
Author Message

Post Vilken grovdammsugare skulle ni välja?...
Jag ställer frågan lite öppet, vilken grovdammsugare skulle ni satsa på? För min del vill jag en kvalitetsmaskin men också pang för pengarna. Användningsområdet för min del är hemmafix typ renoveringar och underhåll, slipning med maskin, olika kapsågar och gärna att smutsen stannar kvar i maskinen. Nu har jag två ouppackade Kärcher som står i hallen. Enkelt beskrivet så är båda bra, den ena lite smäckrare (lägre) än den andra, den ena maskinen kan drivas av elverktyg, dvs maskinen startar Kärchern, medan den smidigare modellen sannolikt har ett något bättre filtersystem (alltså mindre damm) men också en något svagare motor. Svårt läge, priset är detsamma dvs 2k. Finns det bättre alternativt?

http://www.karcher.se/se/Produkter/Home ... 479210.htm
WD. 5600

http://www.karcher.se/se/Produkter/Home ... 476000.htm
WD 7.500

/Ulf

01 Jun 2012, 17:08
Profile

Post Re: Vilken grovdammsugare skulle ni välja?...
jag har föregångaren till den mindre av de två. Funkar alldeles utmärkt sedan ca 5 år och effekten räcker till gott och väl. Har iofs inte använt den till att suga upp vått, jag spiller aldrig drycker 8)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

01 Jun 2012, 17:36
Profile WWW

Varför köpa en dammsugare för 5.000kr + för hemmabruk ?
funkar det inte med en grovis ? funderar själv på en grovis men har ingen erfarenhet om dom

01 Jun 2012, 17:58
Profile ICQ WWW

disktant wrote:
Varför köpa en dammsugare för 5.000kr + för hemmabruk ?
funkar det inte med en grovis ? funderar själv på en grovis men har ingen erfarenhet om dom

Den något mindre modellen WD 7.500 fungerar alldeles utmärkt som vanlig dammsugare, den har också en tätare påse som alla moderna hemmadammsugare idag. Annars får du en bra Electrolux för under 2k plus att maskinerna går mycket tystare. En nackdel med vanliga hemdammsugare är att påsen fylls förhållandevis snabbt.

/Ulf

01 Jun 2012, 18:18
Profile

Joshunznera wrote:
jag har föregångaren till den mindre av de två. Funkar alldeles utmärkt sedan ca 5 år och effekten räcker till gott och väl. Har iofs inte använt den till att suga upp vått, jag spiller aldrig drycker 8)

Jag gillar spontant den mindre WD 7.500 men den kan inte styras av handmaskiner.

/Ulf

01 Jun 2012, 18:20
Profile

Abe Normal wrote:
Joshunznera wrote:

Jag gillar spontant den mindre WD 7.500 men den kan inte styras av handmaskiner.

/Ulf

nej men du kan slå på dammsugaren inna du slår på slipmaskinen, det är inte svårt :wink:

01 Jun 2012, 18:47
Profile WWW

Joshunznera wrote:

nej men du kan slå på dammsugaren inna du slår på slipmaskinen, det är inte svårt :wink:

Jag har Kärcher sedan tidigare, och den funkar också bra men jag hittar inga utbytespåsar. Dagens maskiner har sannolikt bättre prestanda och du slipper ha dubbla eluttag om du vill jobba med elhandverktyg. Det känns som dött lopp än så länge (maskinerna ouppackade)... :wink:

/Ulf

01 Jun 2012, 19:25
Profile

Jag köpte en Kärsher grovdamsugare, kostade runt 2000:-, men lämnade tillbaka den efter några dagar då tillbehören och framförallt slang och munstycke vara rena plastskiten. Köpte mig en Nilfisk/Alto som faktiskt var billigare och den har hjälpt mig med mycket de 4 år jag haft den, ovärderlig överallt antingen man ska suga upp översvämmat vatten i källaren eller ha den som ren spånsug i verkstan.

03 Jun 2012, 10:06
Profile ICQ WWW

Abe Normal wrote:
Joshunznera wrote:

Jag har Kärcher sedan tidigare, och den funkar också bra men jag hittar inga utbytespåsar. Dagens maskiner har sannolikt bättre prestanda och du slipper ha dubbla eluttag om du vill jobba med elhandverktyg. Det känns som dött lopp än så länge (maskinerna ouppackade)... :wink:

/Ulf

jag köpte mina påsar på dammsugarpasar.nu , dom har påsar till det mesta

03 Jun 2012, 12:51
Profile WWW

Behöver du inte suga blött/fuktigt köp en Nilfisk, har en sån i jobbet och funkar skitbra.
Image

Har en Kärcher sen förut(va det nu va för modell), som skulle klara även vått tydligen.
Den "suger"! :mrgreen:
Seriöst, för dom pengarna som Kärcher kostar kan man få så mycket bättre.

Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer

03 Jun 2012, 12:59
Profile WWW

Här har ni ett alternativ:
http://www.shopvac.se/
Bara bra erfarenheter av dem!

03 Jun 2012, 19:49
Profile ICQ WWW

Jag var snål och köpte en på biltema, den är värdelös.... :(

03 Jun 2012, 23:07
Profile

Stort tack för alla tipsen, jag var helt blank inför uppgiften och hade ingen aning om vad det var som gällde för grovdammsugare idag. Utvecklingen går ju framåt och nya features läggs till, min snart 15 år gamla Kärcher fungerar utmärkt men inte ens Dammsugarpåsar.se kunde under ett års tid fixa fram utbytespåsar (restad sedan förra våren).

Att den är framtidssäkrad är viktigt, jag vill gärna kunna köpa påsar eller ny slang om tio år och ingen har väl dammsugit ”slut” sin maskin utan den går periodvis.

Hellre (som sagt i tråden) plåt/metall än plastdelar som pajar. Att slipdammet ligger kvar i maskinen och inte kommer tillbaka via utblåset, och en bra motor så att smutsen sugs upp.

Elverktygsuttag verkar gälla idag (som jag ville ha) och verkar vara standard på bättre maskiner, att kunna backblåsa (nanoteknik)filtret är bra. Rostfri behållare istället för plast och bred hjulbas så maskinen inte välter. Gärna mycket tillbehör så att det bara är att köra igång och många återförsäljare för bästa pris. Kan alla maskinen så är det också ett plus.

Valet föll på Kärcher WD 5.600 med stor tank på 30L, stark steglös motor på 1800W. Perfekt maskin för handverktyg då den är ganska hög och lättrullad med bred hjulbas, rostfri behållare och sugrör i metall och sannolikt lätt att i framtiden hitta reservdelar om något pajar typ slangen och ett plus för alla tillbehören som ingår.

Kollade på Nilfisk-Alto för samma pengar men tycker att Kärcher iaf på pappret ser bättre ut.

http://www.tretti.se/hushallsapparater/ ... t-vsc-inox
Nilfisk-Alto

http://www.tretti.se/hushallsapparater/ ... wd-5600-mp
Kärcher WD 5.600

/Ulf

04 Jun 2012, 19:48
Profile
Reply to topic   [ 13 posts ]