View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 01:54

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Lärare en ordningsvakt? 
Author Message

Post Lärare en ordningsvakt?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ratten-larare-ska-tala-stryk

Jag ser fram emot denna fortbildning och kompetensutveckling...hur man handfängslar stökiga elever eller avvisar elever från lektion som misstänks vara påverkade.... :roll:

Inte förvånad egentligen, men lite brydd över att det ger intrycket av att skolan är en sluten värld där egna regler/lagar gäller. Det om något sänder fel signaler, tycker jag.

Nu gällde detta ett skadeståndssanspråk och eleven blev dömd för misshandel och olaga hot, framgår dock inte klart om det var läraren som avvisade eleven ur matsalen som var kärande (heter det så, juristerna?).

Vad säger ni som inte jobbar i skolans värld? Ska magistern och fröken tåla stryk av elever? Och varför gör man inget åt grundproblemet istället?

Matte

24 May 2012, 07:15
Profile

Post Re: Lärare en ordningsvakt?
clapton71 wrote:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ratten-larare-ska-tala-stryk

Jag ser fram emot denna fortbildning och kompetensutveckling...hur man handfängslar stökiga elever eller avvisar elever från lektion som misstänks vara påverkade.... :roll:

Inte förvånad egentligen, men lite brydd över att det ger intrycket av att skolan är en sluten värld där egna regler/lagar gäller. Det om något sänder fel signaler, tycker jag.

Nu gällde detta ett skadeståndssanspråk och eleven blev dömd för misshandel och olaga hot, framgår dock inte klart om det var läraren som avvisade eleven ur matsalen som var kärande (heter det så, juristerna?).

Vad säger ni som inte jobbar i skolans värld? Ska magistern och fröken tåla stryk av elever? Och varför gör man inget åt grundproblemet istället?

Matte

Ser en diskussion i ämnet på TV1. Nu har jag inte läst domen men av det jag hört är det mycket märkligt men jag är egentligen inte förvånad. (Det kanske märkligaste är att den aktuelle läraren inte kommer att överklaga domen. Hovrätten hade kanske kommit fram till ett annat slut.)

/R

24 May 2012, 07:28
Profile

En kamrat till mig fällde en mycket fin kommentar angående den där artikeln;

"Handhavande av SigSauer, ASP-batong å handfängsel vilken kurs i lärarprogrammet är det?
Helfestligt, lärare med polismans befogenhet, vilken grad av frihetsberövande får läraren nyttja?" :mrgreen:

24 May 2012, 21:32
Profile WWW

Nu har tydligen läraren ändå bestämt sig för att överklaga. Antar att han fått en del uppmuntran/påtryckningar till det från lärarförbund och annat. Verkar inte orimligt att HR kommer ändra domen.

24 May 2012, 22:46
Profile ICQ WWW

Ersmarker wrote:
Nu har tydligen läraren ändå bestämt sig för att överklaga. Antar att han fått en del uppmuntran/påtryckningar till det från lärarförbund och annat. Verkar inte orimligt att HR kommer ändra domen.

Varför tror du det, undrar jag som inte alls är insatt i hur systemet funkar...? Inte kan väl media och fackförbund påverka en hovrättsdom, väl?

Inför stundande avtalsförhandling där en av kärnfrågorna som facken driver- att öka lärarens status- så tycker jag att denna tingsrättsdom visar rätt klart vilken status lärare har idag...som exempel kan jag nämna att mina arbetsuppgifter bl a består i att vara rastvakt, lunchvakt och bussvakt...

Om det hade varit en kvinnlig lärare som råkat ut för detta- tror ni att rätten hade resonerat annorlunda?

Matte

24 May 2012, 23:32
Profile

clapton71 wrote:
Ersmarker wrote:

Varför tror du det, undrar jag som inte alls är insatt i hur systemet funkar...? Inte kan väl media och fackförbund påverka en hovrättsdom, väl?

Har ingen direkt koll på skollagen, men resonemanget som tingrätten för om att "tillsynspliktig lärare måste ha beredskap för att visst hot och våld kan förekomma vid ett ingripande mot en elev, på samma sätt som exempelvis en ordningsvakt eller polis" låter haltande av flera anledningar. Utbildning, utrustning, de normala arbetsuppgifterna, samhällsfunktionen och mycket annat skiljer sig från polis- eller ordningsvaktsrollen (där det som sagt gäller att de kan förväntas utsättas för våld). Inte heller har lärare något specifik rätt att själva nyttja våld på så sätt som poliser har (vilket bör vara en av anlednignarna att man anser att poliser kan förväntas själva mötas av våld).

Men men, vi får se. Påverkan från media och fackförbund tror jag är rätt marginell.

25 May 2012, 09:38
Profile ICQ WWW

clapton71 wrote:
Ersmarker wrote:

Inför stundande avtalsförhandling där en av kärnfrågorna som facken driver- att öka lärarens status- så tycker jag att denna tingsrättsdom visar rätt klart vilken status lärare har idag...som exempel kan jag nämna att mina arbetsuppgifter bl a består i att vara rastvakt, lunchvakt och bussvakt...

Om det hade varit en kvinnlig lärare som råkat ut för detta- tror ni att rätten hade resonerat annorlunda?

Matte

Jag tror att det var 'olycksfall i arbetet' när tingsrätten skrev sin dom. Hovrätten är mer 'juridiska' och oavsett om de kommer fram till skadestånd för läraren eller inte kommer de inte att skriva att läratre är att jämställas med poliser.

/R

25 May 2012, 10:02
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]