| Author |
Message |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 grogg någon?
eller det heter väl drink om man tar den före maten  En skvätt Tanqueray och en Bitter Sanpellegrino sitter som en smäck i försommarvärmen på altanen. Blir surf & turf här: Vitlöksratinerad hummer och sedan nachos deluxe 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 18 May 2012, 18:05 |
|
 |
|
DrSlim
|
 Re: grogg någon?
Vad är Nachos DeLuxe?
_________________ Gud finns inte.
|
| 18 May 2012, 18:09 |
|
 |
|
pudas
|
Här på landet är grogg det samma som en klunk Explorer följt av 2 klunkar äppel-Mer! Maten hoppar man över, möjligen kan man sträcka sig till en påse Estrella dillchips!
_________________ pudas
|
| 18 May 2012, 18:15 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Joshunznera wrote: eller det heter väl drink om man tar den före maten  En skvätt Tanqueray och en Bitter Sanpellegrino sitter som en smäck i försommarvärmen på altanen. Blir surf & turf här: Vitlöksratinerad hummer och sedan nachos deluxe  DrSlim wrote: Vad är Nachos DeLuxe? Vitlöksratinerad? Har snickrat läkt och konkat och lagt takpannor på pappsens sommarstuga.  Måste erkänna att jag är rätt mör i kroppen.  Det bjuds på Norrlands Guld (folkisar t.o.m), han hänger inte på Bojen och vet vilken öl som gäller. Nu finns det annat som är viktigare än ölen - vi har det jättetrevligt och det är ju huvudsaken. /R Edit:Jag trodde att Grogg var sprit blandat med något annat och att den aldrig serverades någon annanstans än hemma, drinkar kan man köpa i en bar. Har aldrig hört talas om någon tidsbundenhet. Men, jag var tvungen att kolla upp det.  Så här beskrivs det på en hemsida: Grogg lär ha fått sitt namn efter amiral Vernoon med öknamnet Old Grog. Amiralen bar en uniform kallad grogram. 1740 utfärdade han en order om att manskapet skulle ha sin rom utspädd med vatten.
Definitionen av grogg; Med uttrycket "grogg" avses en dryck som blandats av två komponenter, varav den ena är groggvirke och den andra är en alko- holhaltig dryck. För att vara en grogg krävs det att groggvirket utgör mindre än hälften, volymmässigt, av drycken. Om inte så är fallet kallas drycken en "drink".
Definitionen av groggvirke; Med uttrycket "groggvirke" avses den komponent av en grogg som innehåller minst alkohol procentuellt setthttp://www.pelikan.se/sidor/grogg.htmWhiskey med lite vatten i är i så fall grogg.  Med mycket vatten blir det en drink. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
Last edited by Renegade on 18 May 2012, 18:29, edited 1 time in total.
|
| 18 May 2012, 18:20 |
|
 |
|
Burner
|
Här kör vi bara favorit i repris... Paraplydrink! 
|
| 18 May 2012, 18:21 |
|
 |
|
Joshunznera
|
DrSlim wrote: Vad är Nachos DeLuxe? haha, det är slapptacos, sånt dom serverar på taco-syltan i Solna Centrum: Nachos toppat med tacokryddad köttfärs, tacosås och riven ost. Åsså in i ugnen tills osten smälter. Serveras med guacamole och öl 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 18 May 2012, 18:23 |
|
 |
|
DrSlim
|
Joshunznera wrote: DrSlim wrote: Vad är Nachos DeLuxe? haha, det är slapptacos, sånt dom serverar på taco-syltan i Solna Centrum: Nachos toppat med tacokryddad köttfärs, tacosås och riven ost. Åsså in i ugnen tills osten smälter. Serveras med guacamole och öl  Aha. Kom just hem från en "sylta" i Gamla Stan. Åt hjortcarpaccio, älginnerfilé och en hjortronefterätt. Ganska smarrigt faktiskt. Men nu är det väl fredagsskål va?! Jag går och häller upp min favvogrogg; Grönstedts Monopol och Coca Cola.
_________________ Gud finns inte.
|
| 18 May 2012, 18:33 |
|
 |
|
Bilton
Joined: 12 Aug 2002, 11:26 Posts: 4579 Location: Västra Mälardalen
|
Hälsade på hemma hos familjerna Moet & Chandon i dag. Blask! Samma sak med Castellane. Testar fler märken på samma gata i kväll, något riktigt gott borde det finnas här i Epernay!
(Har iofs hittat en riktig favorit bland de mindre husen i trakten: Lagille brut Carte Blanhe Treslon - Massif de saint Thierry, en 100% Pinot Meunier som går utanpå de mesta, blir minst en låda med hem så länge!)
_________________ /Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."
Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46
bilton[snabela]telia.com
|
| 18 May 2012, 18:51 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Bilton wrote: Hälsade på hemma hos familjerna Moet & Chandon i dag. Blask! Samma sak med Castellane. Testar fler märken på samma gata i kväll, något riktigt gott borde det finnas här i Epernay!
(Har iofs hittat en riktig favorit bland de mindre husen i trakten: Lagille brut Carte Blanhe Treslon - Massif de saint Thierry, en 100% Pinot Meunier som går utanpå de mesta, blir minst en låda med hem så länge!) sossigt! 
|
| 18 May 2012, 18:54 |
|
 |
|
catineboy
|
Quote: Med uttrycket "grogg" avses en dryck som blandats av två komponenter, varav den ena är groggvirke och den andra är en alko- holhaltig dryck.. Defintionen av av en grogg enligt alla bartenders, mixologer och andra människor av tvivelaktig karaktär är just två komponenter, deras volymmässiga relation brukar dock inte ha någon större inverkan även om >7cl brukar anses vara ett järn el stänkare el shot el shooter el annat valfritt bruksigt tillmäle ni brukar ge edert gift. . >2 komponnter=drink. Typ av drink defineras av glaset det serveras i. skål
_________________ mvh
olle
|
| 19 May 2012, 02:43 |
|
 |
|
Krippa
|
Bilton wrote: Hälsade på hemma hos familjerna Moet & Chandon i dag. Blask! Moët's standard cuvee är ingen höjdare, finns crémant de bourgogne för en tredjedel av priset som är betydligt roligare.
|
| 21 May 2012, 09:59 |
|
 |
|
Bilton
|
Krippa wrote: Bilton wrote: Hälsade på hemma hos familjerna Moet & Chandon i dag. Blask! Moët's standard cuvee är ingen höjdare, finns crémant de bourgogne för en tredjedel av priset som är betydligt roligare. Moët var inget vidare! Blaskiga och torra skumpor finns det alldeles för många av. De blir bättre ju mer pinot Meunier de blandar i tycker jag. Jag tror jag vet vilken crémant de bourgogne du menar, den går ofta här hemma!
_________________ /Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."
bilton[snabela]telia.com
|
| 22 May 2012, 06:46 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Bilton wrote: Jag tror jag vet vilken crémant de bourgogne du menar, den går ofta här hemma! Får man gissa att den heter Louis i förnamn? Den är grymt prisvärd.
|
| 22 May 2012, 09:24 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Ersmarker wrote: Bilton wrote: Jag tror jag vet vilken crémant de bourgogne du menar, den går ofta här hemma! Får man gissa att den heter Louis i förnamn? Den är grymt prisvärd. äh, berätta nu! När det finns ngt (extra) prisvärt på Systemet är det en BOJares plikt att sprida denna info  Denna? Louis Bouillot Crémant de Bourgogne Brut
|
| 22 May 2012, 09:40 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Joshunznera wrote: Ersmarker wrote: Får man gissa att den heter Louis i förnamn? Den är grymt prisvärd. äh, berätta nu! När det finns ngt (extra) prisvärt på Systemet är det en BOJares plikt att sprida denna info  Denna? Louis Bouillot Crémant de Bourgogne Brut Japp, jag tycker den är riktigt najs. 99 spänn. Sen beror det såkalrt på vad man söker i ett mousserande vin. Möjligen kan denna uppfattas som lite tunnare (men också friskare) än en del riktiga champagner.
|
| 22 May 2012, 13:45 |
|
 |
|
Renegade
|
Ersmarker wrote: Japp, jag tycker den är riktigt najs. 99 spänn. Sen beror det såkalrt på vad man söker i ett mousserande vin. Möjligen kan denna uppfattas som lite tunnare (men också friskare) än en del riktiga champagner.
Kall, torr och gratis gäller väl fortfarande (måste väl även omfatta annat bubbel än äkta champagne)? /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 22 May 2012, 16:19 |
|
 |
|
Bilton
|
Ersmarker wrote: Bilton wrote: Jag tror jag vet vilken crémant de bourgogne du menar, den går ofta här hemma! Får man gissa att den heter Louis i förnamn? Den är grymt prisvärd. Nej, det är denna som jag tycker är strået vassare: Geisweiler Monopole Crémant de Bourgogne Brut, 98kr 
bilton[snabela]telia.com
|
| 22 May 2012, 19:43 |
|
 |
|
Jean
|
Trodde grogg vare whitetrash slang för redbull/ vodka Själv är jag en sucker för black russians, enkelt och gott
|
| 22 May 2012, 22:57 |
|
 |
|
Renegade
|
Bilton wrote: Nej, det är denna som jag tycker är strået vassare:
Geisweiler Monopole Crémant de Bourgogne Brut, 98kr
Jag tror att den 'vunnit' 'bästa alterntiv till riktig nyårsskumpa' i flera dagstidningar. Jag har blandat ihop namnen på de två nämnda märkena och inte vågat chansa för det är ju 50% risk att välja fel. /R
|
| 22 May 2012, 23:14 |
|
|