Nära gården står en gammal fin hästkärra som stått där och ruttnat i säkert minst 50 år. Det vore fint att kunna bevara den på nåt sätt. Problemet är just att virket är så ruttet att den förmodligen ramlar i bitar om man försöker flytta den. Finns det nåt sätt att t.ex behandla virket för att få kärran att hållas ihop?
Det är inte en modell med flak, utan en kort kärra med bänk för 1-2 personer, vad de nu sen kallas.
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
30 Apr 2012, 15:32
Bulan
Re: Konservera ruttet trä
Ring Vasamuséet.
_________________ Nu med utan att ej röra ingen knapp.
30 Apr 2012, 16:56
FaQed
Spraya den med 500 lager klarlack.
_________________ Blues for the red sun Mariehamn, Ã…land
30 Apr 2012, 17:13
Bilton
Joined: 12 Aug 2002, 11:26 Posts: 4579 Location: Västra Mälardalen
FaQed wrote:
Spraya den med 500 lager klarlack.
Cellulosa ska det vara så klart, det är ju en vintagekärra!
Skämt åsido så tror jag inte att det går att rädda den om den är så rutten.
_________________ /Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."
Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46
bilton[snabela]telia.com
30 Apr 2012, 19:20
pikehead
Kolla hur ruttet trät är egentligen. Om trä får stå så att vattnet alltid rinner av och det är luft omkring kan det hålla i evighet (jfr tex somliga husfasader i bra fur). Kanske kan du byta ut de ruttna delarna bara. Om den har stått övervuxen med gräs långa tider under ett träd är det nog helkört. Har hört talas om träbåtar som blir indränkta i epoxy, och då övergår till att vara plastbåtar, men de har nog skötts lite bättre än din vagn under senaste 50 åren. Fast en trilla i epoxy? Hur charmigt är det?
30 Apr 2012, 23:11
Lynxtrap
Ok, jag börjar inse att det är kört Tänkte att det kanske fanns nåt knep (epoxy hade slagit mig också, men...). Tjära lär väl inte funka heller.
Ska snickra ihop en ny när jag blir pensionär.
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum