|
|
Page 1 of 1
|
[ 11 posts ] |
|
Streckkod för skiv/bok-sortering?
| Author |
Message |
|
eskil
|
 Streckkod för skiv/bok-sortering?
Letar efter ett enkelt sätt att sortera och få fram vilka skivor och böcker jag äger, och eftersom jag är lat letar jag möjligheter till att slippa skriva allt för hand, kom därför att tänka på att i princip alla böcker och skivor ju har streckkod?
Vad står det egentligen i en streckkod, går det att utläsa vad det är för skiva t.ex, eller får man fram nått nummer som måste matchas mot en databas? Tänker mest, hur gör man i affär t.ex, scannar man en vara och skriver in den i en databas, eller går det att utläsa direkt när man får in den i butiken?
_________________ I övrigt har jag ingen åsikt.
|
| 22 Apr 2012, 17:52 |
|
 |
|
boozter
|
 Re: Streckkod för skiv/bok-sortering?
När jag gett ut skivor i mitt bolag har det krävts att de har en EAN-kod. Jag vet inte vad strecken betyder... Men mer om sådan kod står det här: http://sv.wikipedia.org/wiki/European_Article_Number
|
| 22 Apr 2012, 18:02 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
eskil wrote: Letar efter ett enkelt sätt att sortera och få fram vilka skivor och böcker jag äger, och eftersom jag är lat letar jag möjligheter till att slippa skriva allt för hand, kom därför att tänka på att i princip alla böcker och skivor ju har streckkod?
Vad står det egentligen i en streckkod, går det att utläsa vad det är för skiva t.ex, eller får man fram nått nummer som måste matchas mot en databas? Tänker mest, hur gör man i affär t.ex, scannar man en vara och skriver in den i en databas, eller går det att utläsa direkt när man får in den i butiken? Böcker har en ISBN-kod ( international standard book number) och något liknande finns för andra skrifter (ISSN) och för skivor (ISAN). Med hjälp av denna kan man få fram en mängd information. Tidigare använde jag ett program som heter Collectorz Book Collector för att registrera böcker med hjälp av ISBN-koden. Programmet hämtar automatiskt information från bibliotek och databaser om boken med hjälp av koden. Sedan finns möjlighet att i prorammet skriva in var boken finns (i bokhyllan i källaren eller utlånad till en kompis m.m.), eget omdöme, när den inköptes, skick etc. Ett liknande program från Collectorz finns för musik, filmer, serier (comics) och spel. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 22 Apr 2012, 20:52 |
|
 |
|
eskil
|
Gott, då var det som jag misstänkte, då är det bara en streckkodsläsare som ska köpas!
|
| 22 Apr 2012, 22:31 |
|
 |
|
lpstd
|
Det bör gå att få tag på enkla streckkodsläsare med USB-anslutning som enkelt går att koppla in i en PC eller Mac. Googla efter "streckkodsläsare". Här är ett billigt exempel: Dustin har en för 349 kr. http://www.dustinhome.se/product/501010 ... mp=con_selDu scannar och läser in en sträng (en sekvens av siffror och/eller bokstäver) som sen hamnar på samma ställe på skärmen som om du helt enkelt hade skrivit in den med tangentbordet. Sen behöver du förstås något program som kan använda detta data till något vettigt.
|
| 23 Apr 2012, 16:19 |
|
 |
|
mrock
|
Det finns ju streckkodsläsare till android och iPhone, inget som går att använda?
|
| 24 Apr 2012, 07:46 |
|
 |
|
kjelle
|
EAN är ju ett generellt system för varor, och definierar dels varan, regionen, men också hur koden (strecken) är uppbyggd. För andra ändamål används andra koder än EAN. Även om du skaffar en läsare som klarar EAN, behövs någon form av listning som översätter skivbranschens produktnummer till något begripligt.
| 24 Apr 2012, 08:38 |
|
 |
|
eskil
|
mrock wrote: Det finns ju streckkodsläsare till android och iPhone, inget som går att använda? Njae, verkar inte så, de jag testat verkar bara spara streckkoden som bild, inte som text...
|
| 24 Apr 2012, 08:48 |
|
 |
|
kjelle
|
eskil wrote: mrock wrote: Det finns ju streckkodsläsare till android och iPhone, inget som går att använda? Njae, verkar inte så, de jag testat verkar bara spara streckkoden som bild, inte som text... Jag använder Barcode Scanner v4.0 från ZXing Team (Android). Den läser, avkodar och i förekommande fall, går vidare till länkar, även QR kod. För EAN koder får du just bara siffrorna ( som står i klartext ovanför i regel). Testade just.
| 24 Apr 2012, 09:11 |
|
 |
|
eskil
|
kjelle wrote: Jag använder Barcode Scanner v4.0 från ZXing Team (Android). Den läser, avkodar och i förekommande fall, går vidare till länkar, även QR kod. För EAN koder får du just bara siffrorna ( som står i klartext ovanför i regel). Testade just. Jo, den har jag testat, men jag har inte lyckats importera datan som den spottar ur sig till datorn, och då kan jag lika gärna skriva in det förhand...Någon ide om det?
|
| 24 Apr 2012, 11:57 |
|
 |
|
kjelle
|
eskil wrote: kjelle wrote: Jag använder Barcode Scanner v4.0 från ZXing Team (Android). Den läser, avkodar och i förekommande fall, går vidare till länkar, även QR kod. För EAN koder får du just bara siffrorna ( som står i klartext ovanför i regel). Testade just. Jo, den har jag testat, men jag har inte lyckats importera datan som den spottar ur sig till datorn, och då kan jag lika gärna skriva in det förhand...Någon ide om det? Huvudproblemet borde vara att från koden (siffrorna) kunna hitta vilken skiva det är, på något datoriserat sätt. Att skanna in koden är nog det minst svårlösta problemet, det är bara ett nummer... Lägg t.ex. in appen ClipIT i telefonen, så får du upp en fråga vad du vill göra med det skannade numret.
| 24 Apr 2012, 12:48 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 11 posts ] |
|