View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 22:22

Reply to topic  [ 23 posts ] 
e-book, vilken ska man välja? 
Author Message

Post e-book, vilken ska man välja?
ska till NYC igen inom kort och tänkte passa på att skaffa mig en e-bokläsare. Provade för ett par år sedan med en Sony men den lämnade jag tillbaks pga att jag tyckte att den var för tung. Antar dock att det har hänt en del sedan sist, så nu behöver jag lite tips. Det är en läsare för e-böcker jag är ute efter, ingen tablet. Nyckelorden är lätt och fickvänlig ala pocketbok

Någon som har ett bra tips?

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

09 Apr 2012, 07:02
Profile WWW

Har provat Kindle, var rätt tveksam men blev imponerad! Läsupplevelsen var rätt häftig, eller i vart fall så häftig som vanligt papper är... 8)
Kan dock inte säga nåt om utbud, priser och annat.

09 Apr 2012, 10:57
Profile ICQ WWW

Post Re: e-book, vilken ska man välja?
Ersmarker wrote:
Har provat Kindle, var rätt tveksam men blev imponerad! Läsupplevelsen var rätt häftig, eller i vart fall så häftig som vanligt papper är... 8)
Kan dock inte säga nåt om utbud, priser och annat.

jo den har jag också kommit fram till att den är en het kandidat. Jag ska bara läsa e-ink och pdf, så låg vikt och smidighet väger tyngre än en massa extrafinesser

09 Apr 2012, 13:43
Profile WWW

Jag har en Kobo Touch. Rätt smidig och var billig (köpte på Borders under konkursutförsäljningen). Kollegans Kindle utan touch-finess har dock bättre kontrast. Detta kan beror på touch-lagret som ju både drar lite ström och lär sänka kontrasten...

Skulle jag tappa min Kobo i sjön skulle jag idag köpa en Kindle. Dels pga den bättre skärmen, dels pga det otroliga utbudet av böcker hos Amazon och den smidiga bokaffären. e-Ink, inte färgskärm.

Men det är bara mina två cent. :)

09 Apr 2012, 22:23
Profile

bjoel wrote:
Jag har en Kobo Touch. Rätt smidig och var billig (köpte på Borders under konkursutförsäljningen). Kollegans Kindle utan touch-finess har dock bättre kontrast. Detta kan beror på touch-lagret som ju både drar lite ström och lär sänka kontrasten...

Skulle jag tappa min Kobo i sjön skulle jag idag köpa en Kindle. Dels pga den bättre skärmen, dels pga det otroliga utbudet av böcker hos Amazon och den smidiga bokaffären. e-Ink, inte färgskärm.

Men det är bara mina två cent. :)

just det Kobo var det ja, hade för mig att du hade ngt hett tips. Men det var ju ett svalt tips nudå, eftersom de inte finns kvar längre :)

Ett alternativ annars verkar ju vara NOOK från Barns&Noble

10 Apr 2012, 18:40
Profile WWW

Kobo finns än. Det är ett fristående företag, som Borders förvisso ägde 30% av vid konkursen. Deras nätbutik för både läsare och böcker finns på http://www.kobobooks.com

Butiker finns listade på http://www.kobobooks.com/touch_wheretobuy för modellen jag har.

Kobos bokbutik är trevlig såtillvida att de inte verkar vara lika kinkig på att man är amerikan som köper som en del andra elektroniska boklådor. Fast de har sämre utbud än Amazons kindleutbud.

Nook och Kobo var till förvillning lika när jag kollade på dem i butik förra sommaren .

10 Apr 2012, 19:06
Profile

Och nu har jag beställt en Kindle Keyboard 3G istället. Blev såld dels på den bättre skärmen, dels på Amazons infrastruktur och lite grann pga bättre funktionalitet. :)

Edit: med dina krav skulle nog en Kindle utan tangentbord vara bättre.

17 Apr 2012, 07:21
Profile

bjoel wrote:
Och nu har jag beställt en Kindle Keyboard 3G istället. Blev såld dels på den bättre skärmen, dels på Amazons infrastruktur och lite grann pga bättre funktionalitet. :)

japp, ska kolla in den om ngn vecka :)

17 Apr 2012, 08:43
Profile WWW

bjoel wrote:

Klämde på en sån där Kindle Keyboard på Kastrup idag. Verkade riktigt trevlig men, som sagt, för min del är versionen utan keyboard att föredra :)

18 Apr 2012, 21:17
Profile WWW

Joshunznera wrote:
bjoel wrote:

Klämde på en sån där Kindle Keyboard på Kastrup idag. Verkade riktigt trevlig men, som sagt, för min del är versionen utan keyboard att föredra :)

Och jag fick min idag. Attans trevlig. :)

Jag förstår att den mindre modellen utan tastatur är trevligare, men då måste man ju välja mellan antingen touch (som saknar bläddringsknappar på sidorna) eller 3G (så man kan köpa böcker även bortom wifigränserna) så jag höll mig till Keyboardvarianten.

19 Apr 2012, 23:05
Profile

Men hörni boys... förklara för en okunnig, varför inte bara köpa en lämplig surfplatta istället?

Men jag kanske inte fattar riktigt... :?: :arrow:

21 Apr 2012, 10:57
Profile

Honeyburst wrote:
Men hörni boys... förklara för en okunnig, varför inte bara köpa en lämplig surfplatta istället?

Men jag kanske inte fattar riktigt... :?: :arrow:

Tja, för att

... en e-ink-bok är trevlig och bekväm att läsa, och funkar utmärkt även i starkt solsken. En surfplatta upplevs ibland som att stirra in i en ficklampa när man gör det för länge.

... en e-bok väger en bråkdel (Kindle: 170 gram, iPad3: 670 gram) och kan därför hållas med en hand mycket längre stunder

... en e-bok är oftast mycket mindre, så den får plats i fler fickor

... batteriet i en e-bok håller några veckor när surfplattans batteri räcker några timmar

... en e-bok är oftast billigare. Under tusenlappen för många modeller, medans surfplattor kostar minst det dubbla och uppåt fyra-fem tusen är inte ovanligt

Tittar man speciellt på Kindle med 3G så ingår dessutom abbonemanget för mobildata i priset för boknedladdning - inget mobilabbonemang behövs!

21 Apr 2012, 14:50
Profile

Ahaaaa.... :oops:

21 Apr 2012, 19:00
Profile

Fast sen jag köpte Kindlen har jag installerat Kindle-läsare i mobilen (android-app) och i datorn också, så nu kan jag läsa samma böcker på tre håll. Hade jag haft en iPad hade jag nog haft dem i den med...

nackdelen med e-böcker är ju att skärmen är svartvit - vill man ha t.ex. en tidskrift med illustrationer blir det ju snyggare på en färgskärm...

21 Apr 2012, 22:13
Profile

Kindle verkar ju bara gå att köpa via Amazon när det gäller USA.. Jag vill ju klämma!

En annan reflektion är att alla de stora märkena nu satsar på färgskärm, android 3G mm, vilket ju förvandlar e-boken från en tunn och lätt bok till en tjockare och betydligt tyngre tablet-PC. För min del är det just enkelheten med en e-bok som tilltalar. Kindles 6-tummare utan keyboard väger 170g vilket är mindre än ngn pocketbok. Tunnare är den också så att den verkligen gör skäl förn namnet pocket

En liten fråga till er som vet; Är det ett öppet system så att kjag kan använda E-ink eller PDF-böcker som jag lånar från biblioteket? Eller är det bara online-köp via Amazon som gäller?

26 Apr 2012, 10:14
Profile WWW

Kindle är sitt eget system, där kan du glömma DRMade böcker från andra system. Och vice versa - Amazons böcker får du inte över på e-böcker andra fabrikat (utom surfplattor, då det ju finns Kindle-appar för både Android och iPad)

Icke-DRMade böcker (t.ex. många epub-böcker från adlibris) går oftast att konvertera med programmet Calibre till "mobi"-filer som Kindle sväljer.

Ska du låna böcker på svenska bibliotek funkar "nästan allt utom Kindle". Det viktiga är att boken du köper i så fall stöds av programmet Adobe Digital Editions. http://www.adobe.com/products/digitaleditions/

http://www.adlibris.com/se/info.aspx?page=ebook har också en del info.

26 Apr 2012, 12:27
Profile

Och för att förtydliga: även PDF-filer är ofta DRMade när du lånar på bibliotek, kan bara läsas i godkända miljöer.

Oskyddade PDFer går oftast att hjälpligt läsa i det mesta.

26 Apr 2012, 12:28
Profile

börjar svänga tillbaka mot Nook nu igen. Får läsa på lite mer tror jag :oops:

26 Apr 2012, 13:42
Profile WWW

Låter som en bra idé att tänka till.

Själv är jag på ett sätt helnöjd med Kindlen jag köpte. Den har två nackdelar:

Den är i sitt läderfodral lite lite för stor för många jackfickor. En Kindle utan tangentbord, touch eller fodral är precis lagom stor. Fast de finns ju inte med 3G

Det är ALLDELES för lätt hitta bra böcker att köpa på Amazon.com... och när många kostar under 50 spänn händer det lätt man klicka "buy now!". :)

Att jag inte kan låna på svenska bibliotek gör mig mindre, det gjorde jag bara en gång när jag hade en bok där det funkade...

27 Apr 2012, 00:05
Profile

bjoel wrote:
Låter som en bra idé att tänka till.

Själv är jag på ett sätt helnöjd med Kindlen jag köpte. Den har två nackdelar:

Den är i sitt läderfodral lite lite för stor för många jackfickor. En Kindle utan tangentbord, touch eller fodral är precis lagom stor. Fast de finns ju inte med 3G

Det är ALLDELES för lätt hitta bra böcker att köpa på Amazon.com... och när många kostar under 50 spänn händer det lätt man klicka "buy now!". :)

Att jag inte kan låna på svenska bibliotek gör mig mindre, det gjorde jag bara en gång när jag hade en bok där det funkade...

har inte heller lånat böcker på biblioteket på många år men läste att man nu kunde låna böcker där. Men utbudet kanske är fattigt..

27 Apr 2012, 05:08
Profile WWW

Ett tips.... talböcker är netydligt bättre lättare och har nästan ingen "jag måste börja läsa" tröskel.

27 Apr 2012, 05:35
Profile ICQ YIM WWW

salesman wrote:
Ett tips.... talböcker är netydligt bättre lättare och har nästan ingen "jag måste börja läsa" tröskel.

det sparar jag tills den dag ev. synen sviktar. Har provat ett par på flyget men fann att jag somnade obönhörligt efter mindre än 5 minuter. Försökte igen men somnade, osv..

Uppläsaren var i bägge fallen Torsten Wahlund, make till tråkig uppläsare hoppas jag att det inte finns..

27 Apr 2012, 09:07
Profile WWW

glömde ju uppdatera..

Det blev en Adlibris Letto. e-pub och PDF-läsare. 6" touch-skärm (och knappar), wifi, 2GB onboard, microSD-slot, MP3-spelare (3,5mm telejack), fotovisare (sv-vitt då), webläsare etc etc. Verkar vara samma bok som den NOOK jag kollade in på Barnes & Noble tidigare.

Jag är nöjd :)

Image

17 Jun 2012, 21:54
Profile WWW
Reply to topic   [ 23 posts ]