|
|
Page 1 of 1
|
[ 11 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
 Onsdagsskål!
Skål från Montevideo. 
|
| 04 Apr 2012, 20:50 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
 Re: Onsdagsskål!
Skål. Åker till Åre imorgon och firar påsk. Stetchar lite inför kommande pjäxdans på afterskin. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 04 Apr 2012, 20:54 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
trevligt! Är du på plats alltså?
Själv har jag Påskledigt från och med ikväll, så eftersom det nu skålas hänger jag på med en Anchor steam
Skål tamefaan!
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 04 Apr 2012, 20:59 |
|
 |
|
kjelle
|
Äh, jag får bara gnäll av Spindeln när jag skålar mitt i veckan! Fast, det ligger ju en kall Carlsberg i kylen, och jag jobbar inte i morgon, vänta... pffft! Sådär ja, upphälld, immande!
Skål! Påskölen är inhandlad, fruns Stoneleigh SB lager påfyllt, några goda röda på måfå och ett par sjyssta Riesling för att fylla upp lådan. Påskmaten är också införskaffad, inklusive lammsteken. Ock så ringer fruns jourtelefon, transplantationer i helgen på G! Betyder att jag står för hela markservicen, men det får väl gå.
Dessutom i väntans tider, en bra stratakropp från MJT har passerat Chicagotullen, en Monster Relic hals på väg från Skåne, och lite relicade plastbitar redan hemma. Blir kanon bara jag får bitarna...
Så nog är jag värd en sen skål innan sängdags, innan jag ställer mig vid spisen och skärbrädan. Skål!
| 05 Apr 2012, 00:01 |
|
 |
|
Joshunznera
|
kjelle wrote: Äh, jag får bara gnäll av Spindeln när jag skålar mitt i veckan! Fast, det ligger ju en kall Carlsberg i kylen, och jag jobbar inte i morgon, vänta... pffft! Sådär ja, upphälld, immande!
Skål! Påskölen är inhandlad, fruns Stoneleigh SB lager påfyllt, några goda röda på måfå och ett par sjyssta Riesling för att fylla upp lådan. Påskmaten är också införskaffad, inklusive lammsteken. Ock så ringer fruns jourtelefon, transplantationer i helgen på G! Betyder att jag står för hela markservicen, men det får väl gå.
Dessutom i väntans tider, en bra stratakropp från MJT har passerat Chicagotullen, en Monster Relic hals på väg från Skåne, och lite relicade plastbitar redan hemma. Blir kanon bara jag får bitarna...
Så nog är jag värd en sen skål innan sängdags, innan jag ställer mig vid spisen och skärbrädan. Skål! du dom där Carlsbergarna, kan du inte skicka upp dom till Örnsköldsvik istället så slipper du eländet? Lammstek även här. Hustrun jobbar halvdag idag och vi har tidig middag för den närmaste familjen i eftermiddag, så det blir kökstjänst även här. Det ska benas ur lammstek som ska fyllas med diverse örter och vitlök  Till denna serveras en Quara Malbec, ett utmärkt vin som jag fått tips på via nån BOJare från Uppsala, jo dom kan även i den staden 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 05 Apr 2012, 06:00 |
|
 |
|
kjelle
|
Joshunznera wrote: kjelle wrote: Äh, jag får bara gnäll av Spindeln när jag skålar mitt i veckan! Fast, det ligger ju en kall Carlsberg i kylen, och jag jobbar inte i morgon, vänta... pffft! Sådär ja, upphälld, immande!
Så nog är jag värd en sen skål innan sängdags, innan jag ställer mig vid spisen och skärbrädan. Skål! du dom där Carlsbergarna, kan du inte skicka upp dom till Örnsköldsvik istället så slipper du eländet? Lammstek även här. Hustrun jobbar halvdag idag och vi har tidig middag för den närmaste familjen i eftermiddag, så det blir kökstjänst även här. Det ska benas ur lammstek som ska fyllas med diverse örter och vitlök  Till denna serveras en Quara Malbec, ett utmärkt vin som jag fått tips på via nån BOJare från Uppsala, jo dom kan även i den staden  Carlsbergarna är snart en saga blott, annars vore det en bra ide. Dom passar bättre i bastun, eller efter ett tungt snickarpass vid sommarstugan. En låda blandad Ale är det som gäller för påsken. Jorå, Quara är ett bra, kraftigt vin som tål en lammstek. Finns till hands. Det blev lite La Grola inhandlat igår, samt ett par nya som jag inte minns just nu.
| 05 Apr 2012, 09:45 |
|
 |
|
Joshunznera
|
kjelle wrote: Carlsbergarna är snart en saga blott, annars vore det en bra ide. Dom passar bättre i bastun, eller efter ett tungt snickarpass vid sommarstugan. En låda blandad Ale är det som gäller för påsken.
Jorå, Quara är ett bra, kraftigt vin som tål en lammstek. Finns till hands. Det blev lite La Grola inhandlat igår, samt ett par nya som jag inte minns just nu. La Grolan ligger och lurar på landet, den tar jag senare i Påskhelgen Fråga ang lammsteken: Vilken skola föredrar du? Själv steker jag i ca 120 grader tills innertempen är 63 grader. Därefter lindas den in i folie och gårdagens Nyheter för att hålla värmen, eftersteka och stabilisera sig ordentligt (typ 20-30 minuter)
|
| 05 Apr 2012, 10:47 |
|
 |
|
kjelle
|
Joshunznera wrote: kjelle wrote: Carlsbergarna är snart en saga blott, annars vore det en bra ide. Dom passar bättre i bastun, eller efter ett tungt snickarpass vid sommarstugan. En låda blandad Ale är det som gäller för påsken.
Jorå, Quara är ett bra, kraftigt vin som tål en lammstek. Finns till hands. Det blev lite La Grola inhandlat igår, samt ett par nya som jag inte minns just nu. La Grolan ligger och lurar på landet, den tar jag senare i Påskhelgen Fråga ang lammsteken: Vilken skola föredrar du? Själv steker jag i ca 120 grader tills innertempen är 63 grader. Därefter lindas den in i folie och gårdagens Nyheter för att hålla värmen, eftersteka och stabilisera sig ordentligt (typ 20-30 minuter) Jag är nog inte skolad på något särskilt sätt i detta fallet. Normalt har jag nog kört lite högre temp, 150-175, lite beroende på stekens storlek. Kanske värt att testa med lite lägre temp, och längre vilotid. Däremot, 63 grader, lite högt? Cirka 58-60 är kanske nog mer min stil. Beror ju på hur blodig man vill ha den. Jag tycker att steken ser rätt blodig ut vid 58 vid trancheringen, men när den är väl är uppskuren blir det rätt. Denna gång tänkte jag skippa vitlöksspäckningen  , eller åtminstone göra det på annat sätt. Skall just ut och jaga färsk/rå salsicciakorv som fyllning, med en ansenlig mängd färska kryddor. Man fräser upp korvgrynen lite lätt innan späckningen. Jag har inte testat det tidigare, men det verkar lovande. De två andra vinerna jag köpte var Fonterutoli Chianti Clissico, ett säkert kort, och Cumaro Conero Riserva. Tänkte ge Spanien en ny chans, har testat några på senare tid med behag. Någon som har prövat Cumero? En för mig oprövad ale blev dev igår, Thwaites Lancaster Bomber? Någon som smakat den?
| 05 Apr 2012, 12:17 |
|
 |
|
Joshunznera
|
kjelle wrote: Jag är nog inte skolad på något särskilt sätt i detta fallet. Normalt har jag nog kört lite högre temp, 150-175, lite beroende på stekens storlek. Kanske värt att testa med lite lägre temp, och längre vilotid. Däremot, 63 grader, lite högt? Cirka 58-60 är kanske nog mer min stil. Beror ju på hur blodig man vill ha den. Jag tycker att steken ser rätt blodig ut vid 58 vid trancheringen, men när den är väl är uppskuren blir det rätt. Denna gång tänkte jag skippa vitlöksspäckningen  , eller åtminstone göra det på annat sätt. Skall just ut och jaga färsk/rå salsicciakorv som fyllning, med en ansenlig mängd färska kryddor. Man fräser upp korvgrynen lite lätt innan späckningen. Jag har inte testat det tidigare, men det verkar lovande. De två andra vinerna jag köpte var Fonterutoli Chianti Clissico, ett säkert kort, och Cumaro Conero Riserva. Tänkte ge Spanien en ny chans, har testat några på senare tid med behag. Någon som har prövat Cumero? En för mig oprövad ale blev dev igår, Thwaites Lancaster Bomber? Någon som smakat den? Ha, Cumaro Conero från Umani Ronchi kom häromdagen ju! Jag köpte en flaska såklart, Umani Ronchi brukar veta vad de gör Betr tempen på steken så är det en eftergift till gästerna där ett par av dom vill ha det lite grått.. Annars kör jag till 60 på låg värme (typ 100), då passar den mig och hustrun bäst och blir dessutom väldigt bra rakt igenom (utan kärna)
|
| 05 Apr 2012, 12:39 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
One word. Islay. Skål mina strängbändande bröder!!! ...å glad påsk 
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 06 Apr 2012, 20:42 |
|
 |
|
kjelle
|
Racing wrote: One word. Islay. Skål mina strängbändande bröder!!! ...å glad påsk  Det stämmer. Skål!
| 06 Apr 2012, 22:25 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 11 posts ] |
|