View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 03:17

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Cykelfråga! 
Author Message
Post Cykelfråga!
Finns det någon här som vet var man kan köpa billiga cykeldelar på nätet? Jag är ute efter ett nytt drivpaket (kassett med 8 drev, framdrev 3 st och kedja).
Cykelhandlarn i stan tar 1500:- för att byta detta, jag tänkte att jag kanske kunde fixa det billigare själv.

02 Apr 2012, 09:59

Post Re: Cykelfråga!
Barry wrote:
Finns det någon här som vet var man kan köpa billiga cykeldelar på nätet? Jag är ute efter ett nytt drivpaket (kassett med 8 drev, framdrev 3 st och kedja).
Cykelhandlarn i stan tar 1500:- för att byta detta, jag tänkte att jag kanske kunde fixa det billigare själv.

Det var ett tag sedan jag var MTB-nörd, men jag tycker att det priset verkar rätt OK, t.o.m. billigt om alla delar ingår. Det beror alltid på vilken prisnivå man vill lägga sig. Det verkar som du inte går på LX eller däröver. Framdrev är rätt dyra, normalt brukar man byta kransar/kasett och kedja flera gånger på en uppsättning framdrev. Kolla åtminstone om du verkligen behöver byta t.ex. stora klingan fram, den kostar åtminstone 300:- bara den,

Förslag på nätbutik: http://www.bikeretailer.se/ Vet inte om du är billigast/bäst dock. Kolla på www.happymtb.se, där finns ett mer än livaktivt forum, och massvis med förslag på butiker och länkar.

02 Apr 2012, 12:34
Profile WWW
kjelle wrote:
Barry wrote:

Det var ett tag sedan jag var MTB-nörd, men jag tycker att det priset verkar rätt OK, t.o.m. billigt om alla delar ingår. Det beror alltid på vilken prisnivå man vill lägga sig. Det verkar som du inte går på LX eller däröver. Framdrev är rätt dyra, normalt brukar man byta kransar/kasett och kedja flera gånger på en uppsättning framdrev. Kolla åtminstone om du verkligen behöver byta t.ex. stora klingan fram, den kostar åtminstone 300:- bara den,

Förslag på nätbutik: http://www.bikeretailer.se/ Vet inte om du är billigast/bäst dock. Kolla på http://www.happymtb.se, där finns ett mer än livaktivt forum, och massvis med förslag på butiker och länkar.

Tack för svaret!
Jag har kollat en hel del på internet nu, och insett att det är en djungel ute där...Tydligen kan jag se exakt vilka delar jag behöver till min cykel genom att titta på insidan av pedalarmen! Där skall tydligen finnas ett modellnummer instansat!
Jag är bara en glad motionscyklist, och har aldrig tidigare behövt bry mig om reservdelar såsom drev m.m.
Jag hittade också en svensk webb-butik som heter www.cyclecomponents.com som jag fått lite hjälp av.
Tack igen!

02 Apr 2012, 13:42

Vem är inte bara glad motionscyklist/hobbygitarrist/XXX-amatör? 8) Man kan ha värsta kolfibergrejorna ändå. :roll:
Men, även amatörprylar slits, och t.ex. på en MTB slutar växlarna att fungera som dom ska, när först och främst kedjan är uttöjd/utsliten. Tyvärr brukar framför allt kransarna bak "slita in" sig mot kedjan med fel mått efter för mycket slitage. Sensmoralen är, byt kedja ofta, det är billigast. En kranskasett brukar hålla åtminstone 2 kedjor, och klingorna fram längre. Kör man ofta i lera, slits kedjan snorfort, det är ju vatten och sand som hamnar i kedjan. Slipar riktigt bra!

02 Apr 2012, 13:55
Profile WWW
Reply to topic   [ 4 posts ]